Verkstan

Olja i kylaren

58 inlägg 11257 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Olja i kylaren

Avslutat-02  
#668327
550 skrev:Är det inte risk att gängstången är fastrostad också? Helst skulle man haft induktionsvärmare, men ska nog försöka med gasol. Får kanske köpa hem nya gängstänger ifall de ryker av.

Ja, det är inte ofta man blir glad för att reservdelar är billiga idag!


Händer att även gängtappen är fast rostad, men ytterst sällan..
På insidan är det varmt och där är gängen skyddad från vatten och annat..
Så det brukar var fin gäng där..
Men där muttern sitter så är tappen försvagad och påverkad och då ger den sig väldigt lätt..
Därför är en rörtång ovärderlig vid detta...

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Olja i kylaren

550  
#674406 Har rivit bort topparna i helgen. Hittar tyvärr inget solklart fel på topplockspackningarna. 👎 Tyckte dock att det verkar smutsigt i en kylkanal ner i blocket, det ser ut som sotflagor. I de andra cylindrarna var det bara lite rostigt. Tycker dock man borde kunna se något spår om det har tryckt ut från cylindern till kylkanalen i packningen. Någon som har bild på hur det kan se ut?

Annars ser cylindrarna och kolvarna fina ut. Inga foder som har sjunkit, men jag förstår inte hur fodrena ska kunna sjunka? I sprängskisserna ser de ut att ha en kant som sticker ut i toppen och som vilar stumt mot cylindern i blocket. Däremot finns ett par packningar i botten på fodret som kan tryckas ut. De har bytts en gång tidigare på denna motorn, men då var det vatten i oljan och inte tvärtom.

Funderar på om det smartaste nu är att montera ihop allt och provköra? Skulle det vara en spricka i godset någonstans så går det ändå inte hitta nu. Man måste väl provtrycka kylsystemet för att kunna hitta det?

Inga skruvar som drogs av var positivt 👍 (Några till kylröret måste dock bytas för det har nog tryckt ut lite kylvätska så de har rostat.)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Olja i kylaren

fendt311  
#674421 Hoppas det inte är något fel. Synd att du inte prov tryckte kylsystemet innan. Fast man brukar ju tro att det är topp packningen ändå. Håller tummarna att det går bra.

Avatar Fallback

Re: Olja i kylaren

Janan  
#674422 Här är ett bra exempel på blåst cylinderlockspackning. Kompressionen trycks ut i olje eller kylvätskekanal. Motorn trycker ur sig vattnet och luftbubblor i kylsystemet. Men knappast olja i kylvätskan på grund av detta. Helt omöjligt är det kanske inte men mer troligt att oljan kommer från något annat ställe. Finns det någon kylvätskekyld oljekylare på traktorn? För motorolja, transmission eller annat? Finns det en oljekylare för motorn skulle jag misstänka den.

Användarvisningsbild

Re: Olja i kylaren

fendt311  
#674425 Mycket bra tänkt om oljekylare. Janan 👍

Avatar Fallback

Re: Olja i kylaren

550  
#674427 Har tyvärr ingen utrustning för att provtrycka kylaren, och det hade kostat mer än delarna.

Har tryckt ut vätska ur kylaren och bubblat, syns i dräneringen vid kylarlocket på bilden i första inlägget. Tänkte att det kan vara diesel/avgaser som gör kylvätskan grå. Tack för exemplet, Janan. Tänkte att man skulle kunna se en tydlig spricka i packningen, men på din bild är det mest missfärgat? Såg inte något så tydligt ändå, men har förhoppningsvis missat det.

Finns tyvärr bara en kylare, och ingen oljekylare vad jag vet. Det kanske är teoretiskt möjligt att det är hydraulpumpen, styrservopumpen eller kompressorn som trycker i olja beroende på hur kylkanalerna går i blocket. Tror inte det är möjligt, förmodligen kan de bara läcka till motoroljan. Vet att styrservon behöver fyllas på ibland, men det ska trycka in i motoroljan (och det har läckt länge).

   TS
Avatar Fallback

Re: Olja i kylaren

massa-ved  
#674428
550 skrev:Har rivit bort topparna i helgen. Hittar tyvärr inget solklart fel på topplockspackningarna. 👎 Tyckte dock att det verkar smutsigt i en kylkanal ner i blocket, det ser ut som sotflagor. I de andra cylindrarna var det bara lite rostigt. Tycker dock man borde kunna se något spår om det har tryckt ut från cylindern till kylkanalen i packningen. Någon som har bild på hur det kan se ut?

Annars ser cylindrarna och kolvarna fina ut. Inga foder som har sjunkit, men jag förstår inte hur fodrena ska kunna sjunka? I sprängskisserna ser de ut att ha en kant som sticker ut i toppen och som vilar stumt mot cylindern i blocket


Det är den foderhyllan i blocket som brukar ge sig. Då får man ta ur fodret och fräsa ner lite och shimsa upp så att rätt foderhöjd erhålls. Vad har du mätt foderhöjden med? Det räcker att det sjunker nån hundradel med en gammal packning för att det skall läcka, då brukar det räcka med ny packning. Vad skall måttet vara har du nån uppgift om det?
Det är inte säkert att det syns nåt, bytte på en JD i våras syntes ingenting hyvlade toppen och ny packning så var det ok.
Ibland syns det hur tydligt som helst var det har läckt.

Avatar Fallback

Re: Olja i kylaren

Janan  
#674435 Precis som massa-ved skriver så är det själva hyllan i blocket som ger sig när fodren sjunker. Bilden jag bifogade visar en ganska reält blåst packning, trycker nog ur sig rejält med vatten. Ibland är det så illa så packningen går sönder men ofta syns det inte alls så tydligt som på bilden. Men jag tror fortfarande inte att du får olja i kylsystemet den vägen. Tyvärr har jag ingen koll på Zetor så jag vet inte om det sitter någon oljekylare som är vätskekyld, fortfarande min gissning att felet sitter där.
De andra pumparna du nämner kan nog bara skapa oljeläckage till annan olja (oljevandring). Inget större bekymmer om det bara är små mängder. Är kompressorn vätskekyld? Kanske kan vara den om det inte finns någon oljekylare. Fast cylinderlockspackning på kompressorn brukarcmest skapa luft i kylsystemet.

Användarvisningsbild

Re: Olja i kylaren

Kse  
#674436 Ska du provtrycka topparna så ska du göra det nu, det går inte att göra när dom är monterade.
Lämna in till nån firma som sysslar med sånt, det går att göra själv men är lite meckigt.
Hitta nått halvhårt gummi som du kan göra pluggar av, sätt igen alla vattenkanaler, lägg toppen i ett vattenbad och provtryck med tryckluft.

Avatar Fallback

Re: Olja i kylaren

550  
#674580 Har missat att skriva att det var minimalt med olja i kylarvätskan när den tappades ur. Verkar som att det gråa mestadels har kommit ut i kylarlocket. Funderar på om det kan ha varit olja i den nya kylaren, den byttes för 1,5 år sedan. Den ska ändå inte trycka ur så mycket vätska så man behöver fylla på, så något galet måste det väl vara.

Bilder som visar kylkanalerna jag skrev om innan, se bildtexterna:
Kylkanalen i en cylinder ser smutsig ut.

Översikt med smutsig kylkanal nere i mitten.

Kylkanalen i nästa cylinder är renare.


massa-ved skrev:Det är den foderhyllan i blocket som brukar ge sig. Då får man ta ur fodret och fräsa ner lite och shimsa upp så att rätt foderhöjd erhålls. Vad har du mätt foderhöjden med? Det räcker att det sjunker nån hundradel med en gammal packning för att det skall läcka, då brukar det räcka med ny packning. Vad skall måttet vara har du nån uppgift om det?
Det är inte säkert att det syns nåt, bytte på en JD i våras syntes ingenting hyvlade toppen och ny packning så var det ok.
Ibland syns det hur tydligt som helst var det har läckt.


Ok, foderhöjden ska vara 0,03-0,07 mm över toppen. Förstår nu att det är små marginaler. Saknar mätverktyg för detta...

Janan skrev:Precis som massa-ved skriver så är det själva hyllan i blocket som ger sig när fodren sjunker. Bilden jag bifogade visar en ganska reält blåst packning, trycker nog ur sig rejält med vatten. Ibland är det så illa så packningen går sönder men ofta syns det inte alls så tydligt som på bilden. Men jag tror fortfarande inte att du får olja i kylsystemet den vägen. Tyvärr har jag ingen koll på Zetor så jag vet inte om det sitter någon oljekylare som är vätskekyld, fortfarande min gissning att felet sitter där.
De andra pumparna du nämner kan nog bara skapa oljeläckage till annan olja (oljevandring). Inget större bekymmer om det bara är små mängder. Är kompressorn vätskekyld? Kanske kan vara den om det inte finns någon oljekylare. Fast cylinderlockspackning på kompressorn brukarcmest skapa luft i kylsystemet.


Tror inte att det är någon oljekylar i och med att det är en ganska enkel traktor. Kompressorn har kylflänsar så där borde inte vara något vatten, se bild nedan.

Kompressorcylinder nere till vänster.


Kse skrev:Ska du provtrycka topparna så ska du göra det nu, det går inte att göra när dom är monterade.
Lämna in till nån firma som sysslar med sånt, det går att göra själv men är lite meckigt.
Hitta nått halvhårt gummi som du kan göra pluggar av, sätt igen alla vattenkanaler, lägg toppen i ett vattenbad och provtryck med tryckluft.


Jaha, det är klart lättare att se om där är fel om man testar topparna för sig och inte tillsammans med hela motorn. Du menar att man blåser i en kylkanal och har övriga pluggade? Man får inte ha för högt tryck heller, antar jag? Låter meckigt att sänka ner i vattenbad, två av pinnbultshålen och stötstångshålen måste pluggas då de sitter under ventilkåpan. Dessutom avgas- och insugsportarna. Många ställen som ska hålla tätt. Kom på att spridarna sitter kvar också, då måste de ur med, är osäker på hur de är fästa, vill ogärna behöva byta dem...

Ett topplocks undersida.

   TS
Avatar Fallback

Re: Olja i kylaren

Janan  
#674597 Jag har nog missat att den trycker ur sig vatten. Jag tolkade det som det var oljan som oroade. Hur mycket trycker den ur sig? Oljan kan komma från en tidigare reparation, kan ju vara så att kylaren var inoljad innan montering. Det är så lite olja så skulle det läcka någonstans ifrån så borde det bli mer och mer.
Kylarvätskan ser ut som rostvatten. Är inte kylarvätskan bytt på några år kan det se ut så där. Kan se bra ut i kylaren men när man tar isär kan det samlas lite smuts. Svårt att se exakt men ser inget farligt ut.
Det ser inte ut som packningen blåst, den ser blank och fin ut på ytan mot cylinderlocket. Ser den lika fin ut mot fodret? Ser inte lika blankt och fint ut på cylinderlocket, men det är svårt att titta på en bild. Det ser lite ojämnt ut längst upp på bilden, men där går ingen kylkanal. Kan vara en tendens till blåst packning på den andra bilden mot den övre vänstra kylkanalen, men det är svårt att se på bilden.

Användarvisningsbild

Re: Olja i kylaren

Kse  
#674604 Nä du kan inte ha för högt tryck, topparna tål det.
Men det låter som att du gör klokast i att lämna in topparna till en firma som är proffs på sånt.
Topparna måste provtryckas var för sig och alltså vara demonterade.

Det är inte alls säkert att du ser nån skada i toppackningen, kan vara ett begynnande läckage.
Men nu har du ju inget val så ny toppackning blir det ju ändå.
Jag tror som tidigare nämnts att oljan kan komma från den nya kylaren.
Sen bara till att både blocket och toppens ytan är helt rena och fina innan du monterar.
Och ta en kopp kaffe mellan dom olika stegen när toppen ska momentdras så att den hinner sätta sig ordentligt. Byt även toppbultar eller mät så dom håller sig inom tillverkarens toleranser vad gäller sträckning.
När nu allt är uppe så kolla om du kan få låna en indikatorklocka från nån verkstad och kontrollera foderhöjden.

Bra jobbat hittills. 👍

Avatar Fallback

Re: Olja i kylaren

550  
#674606
Janan skrev:Jag har nog missat att den trycker ur sig vatten. Jag tolkade det som det var oljan som oroade. Hur mycket trycker den ur sig? Oljan kan komma från en tidigare reparation, kan ju vara så att kylaren var inoljad innan montering. Det är så lite olja så skulle det läcka någonstans ifrån så borde det bli mer och mer.
Kylarvätskan ser ut som rostvatten. Är inte kylarvätskan bytt på några år kan det se ut så där. Kan se bra ut i kylaren men när man tar isär kan det samlas lite smuts. Svårt att se exakt men ser inget farligt ut.
Det ser inte ut som packningen blåst, den ser blank och fin ut på ytan mot cylinderlocket. Ser den lika fin ut mot fodret? Ser inte lika blankt och fint ut på cylinderlocket, men det är svårt att titta på en bild. Det ser lite ojämnt ut längst upp på bilden, men där går ingen kylkanal. Kan vara en tendens till blåst packning på den andra bilden mot den övre vänstra kylkanalen, men det är svårt att se på bilden.


Tror nog att kylvätskan bara är bytt en gång vid motorrenovering vid 10 år, samt förra året när kylaren byttes efter ytterligare ca 10 år. Borde nog varit mer olja, jag tänkte på det när den tappades men glömde ju att skriva det sedan i tråden.

Så rostvatten är det absolut, men ser "rent" ut i tre cylindrar. Den fjärde har svarta korn också.

Nu håller jag på och lurar dig igen, topplocket på sista bilden är inte från någon av cylindrarna som visas på bilderna ovanför!

Någon som vet vilken första cylinder är, mot fronten eller mot hytten? Så man kan använda korrekt numrering på cylindrarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Olja i kylaren

Janan  
#674607 Hur mycket vatten vill den trycka ur sig?

Avatar Fallback

Re: Olja i kylaren

550  
#674609
Kse skrev:Nä du kan inte ha för högt tryck, topparna tål det.
Men det låter som att du gör klokast i att lämna in topparna till en firma som är proffs på sånt.
Topparna måste provtryckas var för sig och alltså vara demonterade.

Det är inte alls säkert att du ser nån skada i toppackningen, kan vara ett begynnande läckage.
Men nu har du ju inget val så ny toppackning blir det ju ändå.
Jag tror som tidigare nämnts att oljan kan komma från den nya kylaren.
Sen bara till att både blocket och toppens ytan är helt rena och fina innan du monterar.
Och ta en kopp kaffe mellan dom olika stegen när toppen ska momentdras så att den hinner sätta sig ordentligt. Byt även toppbultar eller mät så dom håller sig inom tillverkarens toleranser vad gäller sträckning.
När nu allt är uppe så kolla om du kan få låna en indikatorklocka från nån verkstad och kontrollera foderhöjden.

Bra jobbat hittills. 👍


Tack för den sista raden Kse 😀

...men din andra text var lite jobbigare. Frågan är ju om det är smart eller dumt att chansa och bara skruva ihop och provköra. Gillar inte att att motorn står öppen för länge. Packningarna är billiga, delarna har kostat mindre än tusenlappen hittills. Köpte några pinnbultar ifall det skulle vara problem med några. Har inte tänkt att byta någon dock. Var på tok för dyra så snålade där. Kan knappast mäta eftersom det inte finns något mått på angivet.

Det finns det bara ett moment angivet, och inte i hur många steg topparna ska dras 👎 Ska dras till 167-187 Nm, tror jag det var, brukar man dra i tre steg och ungefär hur mycket på en "normal" motor? Viktigast är väl att det blir jämnt draget. Borde inte vara problem med att topplocken kröker sig eftersom det är 4 st små och inte ett stort. För packningens skull vill man dra det jämnt ändå, antar jag.

Dum fråga kanske, men brukar man olja in topplockspackningar något? Tänker att metallen borde oljas åtminstone, kanske lite på blocket och locket också?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).