Trädfällning (arborist)

Husqvarna T540i xp eller Sthil MSA 161T

8 inlägg 6528 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna T540i xp eller Sthil MSA 161T

Lindwall  
#674556 Står i begrepp att ge mig in i batteridjuglen, har inga batteri maskiner ifrån någon av tillverkarna så där är man inte låst.
Så den enkla frågan är vilken väljer man?
Snackat med två säljare o dom snackar båda för sitt så klart😅



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna T540i xp eller Sthil MSA 161T

anersimyra  
#674599 Sthils korkade placering och konstruktion av knappen för ofrivilligt gaspådrag gjorde att jag själv valde Husqvarna 540. Köper du HVA 540 så rekommenderar jag att du köper ett 3/8 kedjedrev som finns som reservdel till HVA 535 ( finns ej listad till 540 ) och monterar en Oregon 91 VXL kedja med 1,3 mm drivlänk..👍🙂

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna T540i xp eller Sthil MSA 161T

anersimyra  
#674602 Men nu ser jag att du menar någon av T modellerna och sthils T modell har det traditionella reglaget mot ofrivilligt gaspådrag..👍

Avatar Fallback

Re: Husqvarna T540i xp eller Sthil MSA 161T

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#674625 Men uansett trur eg at eg ville brukt kjeda du fekk andbefalt.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna T540i xp eller Sthil MSA 161T

Pamf  
#674639 Här är ett test mellan de båda:


Slutsatsen enligt det testet är att hva540 om du även ska kubba ner lite större stammar o stihl eller echo om du mest ska beskära o bara ta ner mindre träd

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna T540i xp eller Sthil MSA 161T

rejser  
#674652 Hur relevant är vikt när man klättrar?
Nu är det ju inte så stor skillnad, men normalt är ju stihl duktigare på att göra lätta sågar.

(efter som T så utgår jag från klättring)

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna T540i xp eller Sthil MSA 161T

ErikHägerlind  
#695604 Jag har bägge två och även om jag är en Stihl-kille så tycker jag att 540 är en bättre såg. Mycket mer kraft, lite tyngre och större , funkar jättebra till kvistning och kubba ner stambitar. 161 funkar kanonbra som en beskärningssåg, liten och smidig 😀

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna T540i xp eller Sthil MSA 161T

Träderik  
#698976 Har gamla Stihl 160t och den nya Husqvarna t540i. Skulle utan tvekan satsa på husqvarna i detta fall.
Stihl saknar on/off- knapp vilket jag tycker är vansinnigt. Kedjan på Husqvarna är för mig en bra kompromiss mellan fin beskärningssågning och lite hårdare kvistning/kubbning.
Sen jag köpte Husqvarnan använder jag bara gamla (stihl200) bensinaren vid större fällningar. 160t används nu i stort sätt enbart till skulpterande och snickeri.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).