Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Logbullet

122 inlägg 63485 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Logbullet

Logbullet  
#625677
Norrtälje skrev:Pekka, what happened with your roll fed harvester prototype?

Time happened. I have being manufacturing & developing Logbullet since that moment with an hurry so I have not had time for that project. That was fun project to start - and there would be huge demand for those.

Användarvisningsbild

Re: Logbullet

Logbullet  
#674455


I published yesterday new bigger Logbullet Megamax prototype.

All the details might be updated but some technical data:

Weigth over 3000kg
Payload 3000kg

Lenght 6 meters
Width 1.9 meters
Height 2.4 meters
Load area 3 meters

Wheels 31x15.5-18
Crane Palms 2.54
Engine Kubota V2403 (48.6kW)
Drive pumps Poclain
Drive motors 8 x Poclain

Användarvisningsbild

Re: Logbullet

svampbob  
#674520 Jag får inte ihop lastarean med max lasten. 3m2 lastarea borde ge minst 6 tons last.

För övrigt så tycker jag att det verkar vara en drömmaskin för självverksamma.

Användarvisningsbild

Re: Logbullet

Vedproducent  
#674525
svampbob skrev:Jag får inte ihop lastarean med max lasten. 3m2 lastarea borde ge minst 6 tons last.

För övrigt så tycker jag att det verkar vara en drömmaskin för självverksamma.

Nej jag håller med. Ser dock inte ut att vara 3 m2 om inte stakarna ska vara högre. Kranen är samma som jag har på Alstorn 840 och den är riktigt stark och bra.

Avatar Fallback

Re: Logbullet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#674538 Han menar nog 3m lång til sista banken? Ser inte ut att vara 2m2 ens.

Pris under 40.000 euro?

Användarvisningsbild

Re: Logbullet

finnjonte  
#674565 Jag frågade tillverkaren om ungefärligt pris,han svarade:den blir mer än 2 ggr så dyr som orginal logbullet,men inte 3 ggr.min orginal logbullet kostade ca 27000 euro plus moms

Användarvisningsbild

Re: Logbullet

svampbob  
#674582
finnjonte skrev:Jag frågade tillverkaren om ungefärligt pris,han svarade:den blir mer än 2 ggr så dyr som orginal logbullet,men inte 3 ggr.min orginal logbullet kostade ca 27000 euro plus moms


Räknar man på 2,5 gånger originalet så hamnar man på 700-tusen sek och det måste vara väldigt konkurrensmässigt. Vad kostar Terris skotare med hjul? Nästan det dubbla gissar jag.

Användarvisningsbild

Re: Logbullet

finnjonte  
#674585 Terrin ligger väl i en annan viktklass också?eller minns jag fel?

Användarvisningsbild

Re: Logbullet

Vedproducent  
#674586
svampbob skrev:
finnjonte skrev:Jag frågade tillverkaren om ungefärligt pris,han svarade:den blir mer än 2 ggr så dyr som orginal logbullet,men inte 3 ggr.min orginal logbullet kostade ca 27000 euro plus moms


Räknar man på 2,5 gånger originalet så hamnar man på 700-tusen sek och det måste vara väldigt konkurrensmässigt. Vad kostar Terris skotare med hjul? Nästan det dubbla gissar jag.

Jo men Terris skotare är ju mycket rejälare på alla sätt. Tror det blir mer korrekt att jämföra med Alstor och Kinetic som båda har 3 ton lastkapacitet. Men det är svårt att få plats med den vikten. Logbulleten är lite bredare och ganska mycket kraftigare motor. Alstor 840 ligger på 735000 kr i grundutförande som jämförelse. Så visst kan det vara en maskin att räkna med om det finns återförsäljare och service som fungerar. Det är väl där det faller just nu i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: Logbullet

Erre  
#674587 Vad kostar den lilla Novotny LVS511?

Användarvisningsbild

Re: Logbullet

Erre  
#674588 Men den kanske lastar betydligt mer?
Har ingen vidare koll på deras maskiner. Tyckte bara att den nya Logbullet påminde om den.

Avatar Fallback

Re: Logbullet

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#674590 Hittade en begagnad för 1,3 miljoner till salu i Estland, 2019 års modell

Användarvisningsbild

Re: Logbullet

finnjonte  
#674592
Erre skrev:Vad kostar den lilla Novotny LVS511?

Verkar nog vara över 100000 euro...men den lastar 5 ton

Användarvisningsbild

Re: Logbullet

Erre  
#674594
finnjonte skrev:
Erre skrev:Vad kostar den lilla Novotny LVS511?

Verkar nog vara över 100000 euro...men den lastar 5 ton

Aha. Den tar så mycket.
Ja då är den inte riktigt jämförbar.

Avatar Fallback

Re: Logbullet

550  
#674598 Ser ut att vara ungefär som Vimek 606 i storlek, fast med betydligt större motor 65 hk. Vettig storlek i mitt tycke, man kan ha en hyfsad kran men ändå smal och smidig.

Trevlig film, och spännande att han vågar visa upp en prototyp så tidigt 😀 Roligt att han fortsätter utveckla Logbullet. Lite konstruktiv kritik kan behövas också:

Undrar om det bara är dörr på en sida? Det är ingen nedre ruta där just nu. Ser ut att vara smalare stolpar i hytten också, de tar sikten.

Jag hade önskat lägre motorhuv, det verkar vara svårt att se över den just nu. Kanske högre placerad hytt samt högre inuti som han säger i filmen. Hade struntat i containermåtten, måste vara bättre att ha rätt höjd. Det skulle kanske gå att leverera med hjulen avmonterade i container? 😀

Högre kranpelare så man kan lägga högre vältor. Högre stakar så man får på vettigt lass.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).