Skogsröjning

Röjning söderut under vintern

19 inlägg 8533 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Röjning söderut under vintern

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67394 Nu när det kanske bara återstår en och en halvmånad av röjningssäsongen här uppe i Norrland så börjar man fundera över röjningsjobb söderut.

Är väl främst på områdena som drabbades av Gudrun och de andra stormarna som man hade tänkt sig.

Dock har man inga kontakter så långt söderut men skulle vara intressant att veta lite skillnader med mera innan man på allvar börjar söka dessa jobb.

Hur ser hyggena ut efter stormarna? ser det mest ut som ett slagfält med kvarvarande vindfällen, sönderkört, kuperad terräng och dylikt?

Hur ser skogsbilsvägarna ut under vinterhalvåret?
Snödjup?
Hur länge kan röjningssäsongen pågå under vinterhalvåret? möjligt att röja året runt?

Det viktigaste är väl, finns det gott om röjningsjobb söderut efter stormarna? eller vill de flesta markägare vänta med röjningen i något år till?



Tacksam för synpunkter och även uppgifter till markägare som behöver hjälp med röjning. Helst lite större arealer.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Röjning söderut under vintern

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67405 Har det redan gått så länge att det är dags att röja?
Känns som att Gudrun härjade för ett par år sen...

Jag har också haft lite funderingar på att dra söderut över vintrarna men än har det inte blivit av. Skulle tro att det räcker med att söka sig till söder om mälaren för att kunna röja i stort sett året runt iaf i låglänt terräng, ska man till småländska höglandet så blir det svårare :wink:

Avatar Fallback

Re: Röjning söderut under vintern

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67409 Många väntar nog en 10 år innan det är dags att röja.

Avatar Fallback

Re: Röjning söderut under vintern

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67411 10år :surp: Lövslyet är nu 2-3m högt, man bör åtminstone göra sk brunnsröjnig.
Röjer rent runt plantor om det finns några. Eller börja friställa lite större lövbuskar.

Användarvisningsbild

Re: Röjning söderut under vintern

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67412
Mangan skrev:Många väntar nog en 10 år innan det är dags att röja.


Jo det är nog risken att de flesta kommer att vänta ungefär så länge....

Men björkslyet kommer dock snabbt

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjning söderut under vintern

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67413 Ja, om man vill röja flera gånger kan man ju börja nu. Men många kör nog engångsröjninsgvarianten. Granarna tar inte så mycket stryk verkar det som.

Användarvisningsbild

Re: Röjning söderut under vintern

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67450 Har ringt ned nu till några olika personer som sysslar med skogsvård och det ser tyvärr ut som att de flesta har svårt att få fram objekt åt deras lokala entreprenörer.


Så jag var tyvärr ute och cyklade lite, Mangan verkar ha rätt att de flesta vill nog vänta i några år till innan dom sätter igång med röjningen.


Men ska ringa vidare och se vad dom säger på måndag. Verkar vara svårt att få tag på rätt folk under en fredagseftermiddag...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjning söderut under vintern

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67454 Fast nu har man fått ett par telefonsamtal så man får se om man möjligtvis kommer att dra sig söderut när snön börjar falla här uppe!

Sen är det frågan om det kommer bli lönsamt eller ej. Blir bara att ta på sig jobb för ett par månader och sen får man utvärdera det hela.

När man väl fått in en fot i det hela kommer det garanterat bli lättare att få jobb under kommande år om det visar sig lönsamt. Röjarna är däremot glada att dom i princip kommer kunna jobba året runt istället för att vara arbetslös under vinterhalvåret.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjning söderut under vintern

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67455 Kände att jag ville kommentera skogsvägarna och snödjupet, vägarna är ju si och så, ibland bra, ibland dåliga. Men för det mesta så är de ju farbara på något sätt. Dock inga stora breda och jämna vägar om ni nu är vana vid det.

Snödjupet? Ni har kanske missat det, men här nere får vi ingen snö =)) =)) Skämt åsido, den snön som kommer så handlar det om någon decimeter som får ligga en vecka om vi har det bra, annars regnar det bort dagen efter.

Användarvisningsbild

Re: Röjning söderut under vintern

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67456 Frågan är om det räcker att ta med sig en vanlig minibuss söderut eller om man också måste ta med sig en pickup om det skulle vara för dåliga vägar :S

Jo nog kommer man iallafall ha en hel del funderingar innan man verkligen bestämmer sig! Gäller ju även att hitta någorlunda billigt boende i närheten

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjning söderut under vintern

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67459 Vart bär det av då?
Ska du röja åt nåt bolag eller bonnskog?

Användarvisningsbild

Re: Röjning söderut under vintern

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67462 Får återkomma när jag är lite mer säker, men det lutar åt bonnskog än så länge, ska försöka få tag på Sveaskog nästa vecka och se om dom har något att erbjuda.
Hoppas även att man kan få en del förrensning och underröjning också så det inte enbart blir ungsskogsröjning.


Holmen hade dock tyvärr inget att erbjuda för i år.


Dock har jag kvar ca 40 Ha tung och ca 65 hektar lättröjning (som jag fick idag) innan man bege sig söderut. Lär förhoppningsvis vara klar i början av november med det, alternativt att man lämnar ett par objekt tills nästa år.

Men Palms för dig är det väl inte speciellt långt att åka för att hitta barmark under vintern?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjning söderut under vintern

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67465 Nej jag tror det räcker med ett längre stenkast så är jag på barmark :)
Eskilstuna-Örebro och neråt lär väl vara snöfritt nästan året runt, eller? Har vi nån från de trakterna här som kan lämna en snörapport??

Jag har 25 mil till Örebro, ca 18 till E-tuna tror jag.

Avatar Fallback

Re: Röjning söderut under vintern

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67470 Hur pass långt söderut är det tal om i så fall?

Och det där med bilen, mja en minibuss ska du ju klara dig med om du tar det lungt.

Användarvisningsbild

Re: Röjning söderut under vintern

svempus  
#67589
Palms skrev:Nej jag tror det räcker med ett längre stenkast så är jag på barmark :)
Eskilstuna-Örebro och neråt lär väl vara snöfritt nästan året runt, eller? Har vi nån från de trakterna här som kan lämna en snörapport??



bor ca 2 mil i från örebro garphyttan för att vara exakt och när väl snön kommer då kommer den med besked senaste vintern hadde vi ca 30-40 cm snö.... lite mindre i örebro och jag jobbar som röjare och vi körde på hela vintern vart bara nån dag som vi börja senare för att det var så kallt ute ca -30 grader..... :roll:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).