Motorsåg och handhållet

Elektrisk fällkil

76 inlägg 17574 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Elektrisk fällkil

anersimyra  
#674493
Piraboin skrev:är de någon som har testa den här ?? å räcker kapaciteten
https://www.bauhaus.se/montagekudde-winbag-max-klarar-250kg#go-to-description

Den där prylen torde inte bli långlivad, dessutom är tryckkraften i storleksordningen ” flera ton ” för liten. Lättast och smidigast är hur man än vänder sig ett antal låga kilar som slås in med en lättare yxa. Upplever man att det på något sätt är ansträngande att ” banka kil ” så är man utrustad med fel kilar och använder felaktig teknik..🙂

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Elektrisk fällkil

totte  
#674498 Instämmer. 250 kg lyftkraft är inget att komma med, det är helt andra krafter man måste hantera för att få omkull ett baklutande träd.

Användarvisningsbild

Re: Elektrisk fällkil

Fredrik Reuter  
#674503 Ja, jag håller med. Vi har i vårt test (som det kommer en tråd om snart) testat upp till 15 tons kraft (och det fanns tillfällen när det inte räckte till).

Avatar Fallback

Re: Elektrisk fällkil

Piraboin  
#674554 var bara en ide man fick efter ha läst om lyftbaggen som var motorsågsdriven å kolla vad som fanns lätt att hitta på nätet

Användarvisningsbild

Re: Elektrisk fällkil

totte  
#674608 Det är ju bara bra att även sånt som inte funkar kommer med, då blir det genast lite diskussion om det och så vet man mer.

Avatar Fallback

Re: Elektrisk fällkil

källefall8  
#674710 Haha ja detta blir dom nog inte rika på! Som sagts ovan så får man samma funktion med ngr plastkilar och en liten slägga, betydligt billigare och robustare. Sedan verkar det klumpigt att ha en sådan tingest i huggarbältet!!😊

Användarvisningsbild

Re: Elektrisk fällkil

Skarpan  
#676295 Halloj igen. Nyfiken på hur det går med publiceringen av testet med kilen och skruvdragaren?

Användarvisningsbild

Re: Elektrisk fällkil

Fredrik Reuter  
#677707 Nu äntligen! @skarpan

Test av den mekaniska fällkilen ValFix

Användarvisningsbild

Re: Elektrisk fällkil

Skarpan  
#677724 Toppen.
Tusen tack.

Användarvisningsbild

Re: Elektrisk fällkil

Erre  
#740639


Någon som testat denna?
Antingen med vev eller med skruvdragare.

Avatar Fallback

Re: Elektrisk fällkil

tallen100  
#740670
Erre skrev:https://youtu.be/XYg891DF3h0

Någon som testat denna?
Antingen med vev eller med skruvdragare.

Blir inte en sån knepig till en smålandsstubbe, viss höjd från marken ser ut att krävas om det inte ska bli för bökigt 😀

Sen vet inte jag, med att släpa med en skruvdragare. skulle hellre banka en vanlig kil med yxan, för yxan är ändå bra att ha med 🤔

Användarvisningsbild

Re: Elektrisk fällkil

Erre  
#740673 Ja jag lär inte köpa någon. Men fick syn på den videon idag. Å den var ju inte ifrån igår precis. Så då frågar man ju på sfo såklart för att få svar.

Det enda jag håller med han om är att huggar man döda träd så är slägg/yxslag på kil lurigt då det kan få grenar att lossna och trilla rätt ner på en. Var ju därför han uppfann denna.

Avatar Fallback

Re: Elektrisk fällkil

tallen100  
#740675 Aha tittade inte på hela och lyssnade inte vad han sa.
Tja kanske om det är ett träd som lutar kraftigt åt fel håll och man inte kan lägga det där 🤔

Annars är brytjärn ett fantastisk bra verktyg, som tyvärr verkar ha blivit lite bortglömt...

Användarvisningsbild

Re: Elektrisk fällkil

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740685 Trampjärn är med bra grejer.

Användarvisningsbild

Re: Elektrisk fällkil

anersimyra  
#740731 Skruvkilar är ju ingen nyhet men en skruvkil inbyggd i en kil har jag inte sett förut.. 😀

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).