Skogsnyheter

Rådet: Avverka inte barkborreskadad skog vintertid

41 inlägg 10685 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rådet: Avverka inte barkborreskadad skog vintertid

Fredrik Reuter  
#674489 Skogsstyrelsen går idag ut med råd och uppmaning om att inte avverka granskog angripen av granbarkborre under vinterhalvåret genom metoden Sök och Plock. Anledningarna är flera men främst handlar det om att barken lätt skavs av vid avverkning och de barkborrar som är kvar i trädet förblir i skogen. Beroende på vart i landet skogen är belägen kan också över hälften av barkborrarna övervintra i marken. Dessutom kan fiender till granbarkborren missgynnas om skadade träd avverkas under vintertid.

Detta är slutsatsen Skogsstyrelsen gör efter att de har sammanställt vetenskaplig studier i ämnet.

Rådet till drabbade skogsägare är istället att om det är ekonomiskt försvarbart, att kalavverka ett större område som innehåller barkborreangripna träd. Alternativet är att vänta till våren och vara på tå och identifiera nya skador och idka Sök och Plock då.

Här kan du läsa mer: https://www.skogsstyrelsen.se/globalass ... vinter.pdf




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Rådet: Avverka inte barkborreskadad skog vintertid

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#674491 Tyvärr står inte en skördare på tå hos mig.
Man får vara glad att det kommer någon inom
rimlig tid öht.
Ska avverka imorgon:)

Avatar Fallback

Re: Rådet: Avverka inte barkborreskadad skog vintertid

jannee  
#674534 Finns det inte någon/några/ som kör finn och plock + avverkar det manuellt?
Eftersom nästan allt borrvirke går som 1600 blir det inte många kronor över om man ska avverka det maskinellt.
För övrigt har inte skogsstyrelsen alltid rätt.
Vad menar skogsstyrelsen mad att man ska vänta till våren för att identifiera, vad ska man göra sedan?
Vänta tills borrarna svärmat eller?
Nää, bort med skiten så fort du kan, helst igår!

Avatar Fallback

Re: Rådet: Avverka inte barkborreskadad skog vintertid

r93  
#674591 Håller med jannee!
Ramlar inte barken av lika lätt till våren?
Men jag manuellhugger ju barkborrarna, skulle man ta in maskiner så fick man ju ta ett extrajobb för att betala kalaset.

Det jag kan hålla med om är att man inte ska ta bort träd som har varit döda länge, där jag lämnat torrträd (läs, jag var för lat) där har skadorna året efter blivit mildare eller obefintliga än på de ställen man rensade rent.

Avatar Fallback

Re: Rådet: Avverka inte barkborreskadad skog vintertid

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#674593 Kanske otur när de tänkte där? Om färdigutvecklade borrar är kvar i träden ( ovanligt) så är det väl bättre om någon blir kvar i en barkflisa än att alla blir kvar i skogen.

Avatar Fallback

Re: Rådet: Avverka inte barkborreskadad skog vintertid

jannee  
#674601 När jag efter vårstormen som var här i södra Sverige och sågade loss, ingen dag som varit varmare än + 10, kröp det borrar bl.a på stubbarna efter lossågningen.
Vindfälleträden var annars för övrigt FULLT friska, m. a. o. inga direkt synliga angrepp av borrar.
M.a.o är nog fler borrar som övervintrar i träden än vad jag anar eller tidigare anat.

Användarvisningsbild

Re: Rådet: Avverka inte barkborreskadad skog vintertid

generationsskifte  
#674640 Känns som att det inte finns någon direkt taktik eller plan när det gäller borrarna, utan det kommer olika förslag från allt och alla. Det bästa enligt mig måste väl ändå vara att manuellhugga de träd man kan och försiktigt stamkvista så inte barken fläks av? Var och kikade på en gran som såg angripen ut förra veckan, hade med mig en kniv och skar upp försiktigt för att se om jag såg några larver, och visst var det de. Inte en chans att jag väntar till våren med ett sånt träd i alla fall.

Avatar Fallback

Re: Rådet: Avverka inte barkborreskadad skog vintertid

Bosse1  
#674649 Duktiga baggar om de hoppar ned i snön från sin barkflaga och gräver ned sig i marken genom snö och frost 👍 👍

Avatar Fallback

Re: Rådet: Avverka inte barkborreskadad skog vintertid

Avslutat-02  
#674653 Fryser de inte ihjäl om man blottlägger barken i snön och kylan?....
Isåfall så är väl en rejäl huggning eller avverkning att föredra..

Klarar de av kylan och exponering för öppna ytor så spelar det väl ingen roll hur ni gör, så är skogen körd redan nu... Och total avverkning ett faktum.. Skogsstyrelsens rekommendationer verkar mer åt att vilja spara mer död ved och därmed skapa andra problem för skogsägarna..
Lita inte blint på denna myndighet, ni vet vilka som styr denna myndighet just nu.... Japp MP....

Avatar Fallback

Re: Rådet: Avverka inte barkborreskadad skog vintertid

jannee  
#674665 Läst någonstans att borrarna överlever i minus 20 grader.
Hur som helst, desto fler borrar du får bort desto bättre.
Sitta still i båten och vänta och se är väl bara naturvårdsverket önskan.
Vill nog helst att hela Sverige blir en nationalpark.

Miljökvalitetsmålet Levande skogar innehåller fyra delmål. Delmål två slår bl.a.
fast att mängden hård död ved ska öka med minst 40 procent till år 2010 i hela
landet och med avsevärt mer i områden där den biologiska mångfalden är särskilt
hotad.
Ovan var mål för 15 år sedan och idag är deras önskemål 7 resor värre.

Avatar Fallback

Re: Rådet: Avverka inte barkborreskadad skog vintertid

Bosse1  
#674708 Hur långt från angripet träd övervintrar borren , man läser ju oftast att den övervintrar "i marken".
Men var exakt "i marken" djup tex och hur långt från angripna trädet?? Hittar inget om det. Inga bilder, ingenting.
Är väl dålig att leta, kanske fara till skogen och gräva 🙃

Avatar Fallback

Re: Rådet: Avverka inte barkborreskadad skog vintertid

Avslutat-02  
#674714 Granbarkborren - biologi, skador och aktuell forskning
http://granbarkborre.slu.se/biologi_overvintring.php

Verkar som om ni där nere ska satsa på att barka av rejält ovanpå snön och köra ut virket.
Alternativt avverka hela bestånden....

SLU brukar veta vad de skriver om...

Avatar Fallback

Re: Rådet: Avverka inte barkborreskadad skog vintertid

Avslutat-02  
#674715 Granbarkborren klarar vintern
https://www.sodra.com/sv/se/skog-medlem ... r-vintern/

Bra info.. 👍

Avatar Fallback

Re: Rådet: Avverka inte barkborreskadad skog vintertid

Bosse1  
#674716
vinterrojarn skrev:Granbarkborren - biologi, skador och aktuell forskning
http://granbarkborre.slu.se/biologi_overvintring.php

Verkar som om ni där nere ska satsa på att barka av rejält ovanpå snön och köra ut virket.
Alternativt avverka hela bestånden....

SLU brukar veta vad de skriver om...


"Ansamlas i förnan runt basen av de angripna träden."

Tack röjare 👍

Avatar Fallback

Re: Rådet: Avverka inte barkborreskadad skog vintertid

Avslutat-02  
#674718 Diesel och tändsticka när det kommit lite snö?.... 😉 🤭

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).