Öppna kategorin

Åsiktskorridor i skogen?

1021 inlägg 80104 visningar 47 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

ulf 1  
#674320 Jag uttryckte mig dåligt Sörlänningen, det var du som sa att jag såg konspirationer, och jag höll då med dig.

Du skrev "Jag ser ju att du, Ulf, har relevanta åsikter att komma med här, men det blir ju väldigt svårt att bemöta när du får allt att handla om konspirationer och att de som kan mycket inte kan någonting."

och jag svarade "och som Sörlänningen säger kan man bli lite misstänksam om en konspiration" vi får försöka förstå vad vi läser, men jag borde lagt in ett "om mig" så hade det varit lättare att förstå, "och som Sörlänningen säger (om mig) kan man bli lite misstänksam om en konspiration.

Egentligen så är det ju inte det rätta ordet konspiration när man ljuger rakt ut om något och kallar alla som kritiserar lögnerna för okunniga, det är bara tråkig arrogans, dags att vi talar om problemen som vuxna och kliver ur sandlådan.

Jag tycker själv att koldioxidspåret är en marginell fråga för skogsbruket, som industrin svamlat ihop till ett huvudfråga, det är den inte, när jag opponerar mig mot dikning av torvmossar och kalhuggning så gör jag det pga av att det förstör naturens viktigaste kretslopp, kolet är grunden till allt liv, och skogar som sköter sig så nära ett naturligt kretslopp som möjligt är helt avgörande för vår överlevnad, och visst har skogen klarat det utan problem i miljoner år, tills människan kom med sina maskiner, om någon jävla "professor" då säger åt mig att skogar blir gamla och släpper ut koldioxid, så är det en ren provokation mot mitt intellekt, om han framhärdar och tex säger att snabbare omloppstider och turboplantor ska få skogen att bli bättre på att sluka kol, då blir jag bara förbannad, och kallar någon för idiot, det är bara så jag funkar, att jag kallas okunnig osv stör mig inte det minsta, det är bara rena lögner som stör mig, för vi är alla okunniga i jämförelse med naturen, som vet så mycket bättre än vi.

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Ove Lindberg  
#674334 På tal om sandlåda

Avatar Fallback

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Sörlänningen  
#674348
ulf 1 skrev:Jag uttryckte mig dåligt Sörlänningen, det var du som sa att jag såg konspirationer, och jag höll då med dig.

Du skrev "Jag ser ju att du, Ulf, har relevanta åsikter att komma med här, men det blir ju väldigt svårt att bemöta när du får allt att handla om konspirationer och att de som kan mycket inte kan någonting."

och jag svarade "och som Sörlänningen säger kan man bli lite misstänksam om en konspiration" vi får försöka förstå vad vi läser, men jag borde lagt in ett "om mig" så hade det varit lättare att förstå, "och som Sörlänningen säger (om mig) kan man bli lite misstänksam om en konspiration.



Tack för klargörandet. Jag förstår vad du menar.

ulf 1 skrev: och visst har skogen klarat det utan problem i miljoner år, tills människan kom med sina maskiner, om någon jävla "professor" då säger åt mig att skogar blir gamla och släpper ut koldioxid, så är det en ren provokation mot mitt intellekt, om han framhärdar och tex säger att snabbare omloppstider och turboplantor ska få skogen att bli bättre på att sluka kol, då blir jag bara förbannad, och kallar någon för idiot, det är bara så jag funkar, att jag kallas okunnig osv stör mig inte det minsta, det är bara rena lögner som stör mig, för vi är alla okunniga i jämförelse med naturen, som vet så mycket bättre än vi.


Fast det är ju alldeles självklart att en orörd skog gå mot koldioxidneutralitet. En tätt odlad granplantering som sedan lämnas utan åtgärd kommer säkert har perioder med nettoutsläpp av koldioxid p.g.a. självgallring. På sikt går den mot att vara koldioxidneutral.

Det finns ju faktiskt många som håller med dig om att vi generellt brukar torvmark för hårt. Jag skulle t.o.m. säga att det är majoritetsåsikten, om än kanske en svag majoritet. För vissa typer av torvmark (främst väldigt produktiv torvmark) handlar det om koldioxidutsläpp, men mest handlar det ju om biologisk mångfald och att man vill täppa igen diken för att öka den. De här åsikterna är inte på något sätt gömda, de dyker upp i princip varje nummer av alla skogstidningar. Personligen kan jag tycka att det är väldigt tjat om det, men alla röster skall höras.

Den åsikt man landar i här handlar ju inte bara om fakta på marken, utan om värderingar. Vad miljörörelsen ofta glömmer är ju att något av det viktigaste för klimatet är att kunna göra saker så effektivt och med så lite resursåtgång som möjligt, medan miljörörelsen själv ofta landar i att förespråka metoder som innebär vaskning av naturresurser (t.ex. ekologiskt odlade grödor).

Det är naturligtvis inte så att skogsforskare ljuger om resultat, däremot gäller det ju att lyssna på exakt vad de uttalar sig om. Jag måste säga att du ofta slarvar där.

Avatar Fallback

Re: Åsiktskorridor i skogen?

gurka  
#674349
ulf 1 skrev:
, om någon jävla "professor" då säger åt mig att skogar blir gamla och släpper ut koldioxid, så är det en ren provokation mot mitt intellekt,


Ditt "intellekt" får fundera över hur koldioxiden då balanseras i en orörd natur.

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Lars Lundqvist SLU  
#674358
ulf 1 skrev:om någon jävla "professor" då säger åt mig att skogar blir gamla och släpper ut koldioxid, så är det en ren provokation mot mitt intellekt,


ulf 1 skrev:Här kan ni se hur koldioxid i skogen funkar


I videon du länkade till finns den här bilden på slutet:
1603026287_1ce38b3a-2e23-4497-b940-12bce877bd45.jpeg


Jag uppfattade det som att du tyckte att den var bra och på ett korrekt sätt visar hur det funkar? Om du tittar noga i högra delen av diagrammet så ser du att flödet byter riktning igen, så att den gamla skogen blir nettoutsläppare av koldioxid. Jag har ringat in med rött.

1603026298_a18ceefd-a50f-4172-828a-74f93f949809.jpeg


Så hur ska du ha det? Tror du på det Grelle med flera påstår om kolflödena, eller tror du bara på de delar av deras resultat som stödjer din åsikt?

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Lars Lundqvist SLU  
#674360
Sörlänningen skrev:Den åsikt man landar i här handlar ju inte bara om fakta på marken, utan om värderingar.

Som med så mycket annat i livet handlar det inte om att hitta det perfekta alternativet som inte har några nackdelar, utan om att väga de olika alternativens för- och nackdelar mot varandra. Vi måste minska produktion/konsumtion av fossilt kol och samtidigt vill de allra flesta fortästta sina liv med minst dagens levnadsstandard. Då måste vi ersätta alla oljebaserade produkter med produkter framställda av förnybara råvaror, och då är biomassa enda alternativet.

Så frågan är inte om vi behöver mer biomassa, utan varifrån den ska hämtas. Skogen är en naturlig råvarukälla, och då blir en följdfråga om produktionen ska ökas i redan påverkade ekosystem, som exempelvis de svenska och finska skogarna, eller om människan istället ska expandera skogsbruket in i områden som tidigare inte brukats, som delar av rysslands skogar, amazonas, osv. Detta är en global fråga och inte en lokal.

Min gissning är att vi om några år kommer att få en internationell debatt om detta. Är det rimligt att Europeiska länder med hög levnadsstandard ska undanta stora skogsområden från intensivt skogsbruk och istället bedriva intensivt skogsbruk i andra delar av världen och importera råvara därifrån? Är det rimligt att människor i andra delar av världen ska få sina orörda skogsområden exploaterade därför att västvärlden vill ersätta oljebaserade produkter med träbaserade?

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

ulf 1  
#674361 Menar du på fullt allvar att den där kurvan kommer att fortsätta i 50 år till?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Lars Lundqvist SLU  
#674362 Nej, den kommer pendla runt noll, dvs koldioxidneutral, som Sörlänningen skrev.

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

ulf 1  
#674365 Problemet med 0 är att det inte är sant, så enkelt är det, när man påstår det är hållbart skogsbruk, så missar man flera saker och det är att man inte räknar de 90% kol som släpps ut när virket kokas och eldas, utan låtsas som det inte händer, och substitutionsblajet om lagring i hus mm är bara löjliga hittepån, vidare så har jag nu visat massor av gånger hur slutavverkningar sker i 50 åriga skogar, alltså då det fortfarande är 50 år kvar till din nolla.

Sluta ljug nu och börja diskutera vad som måste göras för att rädda naturen från en kollaps.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

ulf 1  
#674367 Du får tala med din kollega Jonas Cedergren, Lars, han kan kanske få dig att förstå, det här skrev han för några år sen
"Nästan hälften av världens boreala skogar är äldre naturskogar, dessa skogar står för en mycket stor del av kolförrådet.
I Sverige är andelen skog av naturskogskaraktär under 10% av skogsarealen, denna skog återfinns mestadels i naturreservat eller nationalparker (Cedergren, 2008)."

Varför tror du att de gamla orörda skogarna står för dubbelt så stora kolförråd, när de enligt åsikstkorridoren b ara står och stampar på noll, nä va, en lögn är ju inte så svår att avslöja om man bara lyckas tänka varvet runt, och för åsiktskorridoren kan jag bara ge mitt standardtips, det är aldrig för sent att ge upp.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Lars Lundqvist SLU  
#674373
ulf 1 skrev:Problemet med 0 är att det inte är sant, så enkelt är det,

Om ena delen av figuren inte är sann, varför ska man då tro att den andra delen är det? Om det de mätt som syns som prickar till höger i bilden inte är sant, varför ska någon då tro att prickarna till vänster eller mitt i är sant?

ulf 1 skrev:Varför tror du att de gamla orörda skogarna står för dubbelt så stora kolförråd, när de enligt åsikstkorridoren b ara står och stampar på noll,

Du blandar ihop tillgångar och resultat, precis som i ditt företagande. Skogarna kan stå still på det kolförråd de har därför att tillväxt och avgång balanserar varandra, på samma sätt som ditt företag kan göra nollresultat men ändå ha stora tillgångar.

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

ulf 1  
#674379 Jag har sån tur att ingen kan lura mig genom att göra obegripliga svar på frågor som aldrig ställts.
Ibland tänker jag på en film jag såg för många år sen, men glömt namnet på, en karatekille fjantar runt och fäktar med armarna för att imponera eller avskräcka eller vad han nu vill åstakomma, personen han försöker skrämma tar lugnt upp sin pistol och skjuter killen.

Åsiktskorridorens fäktande imponerar inte, men ett par unga tjejer på Jägmästarutbildningen kom förra året fram till detta, det imponerar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Ove Lindberg  
#674383 Lägg av

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

ulf 1  
#674389 Det var väl bra att min" lyft inte ett finger"skog fick högsta betyg även som kolslukare, tråkigt att skogsutbildningen är så långt ifrån vad ungdomarna själva kommer fram till Ove.

Vet inte om dom lär ut någon motorsågskunskap längre på Jägmästarutbildningen, men i så fall hoppas jag dom utvecklat den sen 1955 då den här bilden är tagen på utbildningen i Garpenberg, ganska coola hattar, mer rocken verkar lite otymplig i skogen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

ulf 1  
#674391 Jo det är nog en Jägmästare i mitten.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).