Socialt (mer om oss)

Att må "dåligt".

819 inlägg 138315 visningar 72 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Sörlänningen  
#674281 God kväll röjarn. Ha det så bra du kan. Uppdatera oss gärna om hur det mås och går framöver.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

alias  
#674282
Vedproducent skrev:Jo men givetvis får man ingen skuld på detta sättet bara för att man har avsatt 2,6 miljoner kr på expansionsfond. 22 procent på det beloppet ska ju redan vara betalt i skatt och sen kommer mellanskillnaden till när man tar upp det som inkomst. Det är det som ska betalas nu eller i framtiden.

Via räntefördelning blir det bara 8 procent till och via lön och sociala avgifter lite till. Men hur som helst så kan det inte handla om mer än en halv miljon kr för den här expansionsfonden. Så ja det finns jättemycket som inte talats om här eller undanhållits av okunskap eller medvetet låter jag vara osagt.

Så handlar det bara om detta röjarn så kan du nog slappna av men det finns nog mer som sagt...


Om jag inte missminner mig så kan man inte räntefördela ut belopp som avsatts till expansionsfond eller periodiseringsfond. Kan dock finnas ett undantag för när verksamheten upphör.

Även om man har tillräckligt stort räntefördelningsutrymme så ligger räntefördelning före avsättning och upplösande av expansionsfond och periodiseringsfond på andra sidan av NE-bilagan och utnyttjande avräntefördelningen kan endast sänka överskottet av inkomstslaget näringsverksamhet till noll. När man sedan återför expansionsfonden så höjs det beskattningsbara överskottet i inkomstslaget näringsverksamhet igen (skattesats klart högre än räntefördelningens 30 %).

En befogad fråga är varför en expansionsfond behöver återföras. Såvitt jag förstår så blir det endast aktuellt med tvingande återföring om kapitalunderlaget i rörelsen blir för lågt. Fram till dess är en expansionsfondsavsättning en latent skatteskuld att jämföra med ett skogsavdrag.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Vedproducent  
#674285 Här är lite nyttigt om återföring av expansionsfonden.


https://redovisningshuset.se/mitt-foret ... d-i-retur/

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Vedproducent  
#674293
alias skrev:
Vedproducent skrev:Jo men givetvis får man ingen skuld på detta sättet bara för att man har avsatt 2,6 miljoner kr på expansionsfond. 22 procent på det beloppet ska ju redan vara betalt i skatt och sen kommer mellanskillnaden till när man tar upp det som inkomst. Det är det som ska betalas nu eller i framtiden.

Via räntefördelning blir det bara 8 procent till och via lön och sociala avgifter lite till. Men hur som helst så kan det inte handla om mer än en halv miljon kr för den här expansionsfonden. Så ja det finns jättemycket som inte talats om här eller undanhållits av okunskap eller medvetet låter jag vara osagt.

Så handlar det bara om detta röjarn så kan du nog slappna av men det finns nog mer som sagt...


Om jag inte missminner mig så kan man inte räntefördela ut belopp som avsatts till expansionsfond eller periodiseringsfond. Kan dock finnas ett undantag för när verksamheten upphör.

Även om man har tillräckligt stort räntefördelningsutrymme så ligger räntefördelning före avsättning och upplösande av expansionsfond och periodiseringsfond på andra sidan av NE-bilagan och utnyttjande avräntefördelningen kan endast sänka överskottet av inkomstslaget näringsverksamhet till noll. När man sedan återför expansionsfonden så höjs det beskattningsbara överskottet i inkomstslaget näringsverksamhet igen (skattesats klart högre än räntefördelningens 30 %).

En befogad fråga är varför en expansionsfond behöver återföras. Såvitt jag förstår så blir det endast aktuellt med tvingande återföring om kapitalunderlaget i rörelsen blir för lågt. Fram till dess är en expansionsfondsavsättning en latent skatteskuld att jämföra med ett skogsavdrag.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Underlaget för räntefördelning minskas ju året efter avsättning till expansionsfond. Men vad jag kan förstå så är det inget som hindrar dig från att använda räntefördelning när du återför expansionsfonden under förutsättning att du har tillräckligt underlag. Det är ju inkomst av näringsverksamhet du ska redovisa. 22 procent skatt dras av och ny skatt ska betalas antingen som lön inkl sociala avgifter eller då via räntefördelning och kapitalskatt 30 procent.

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Erre  
#674295
vinterrojarn skrev:Jag ville skriva av mig för att jag mår dåligt psykiskt inte för att få någon uppläsning om företagsekonomi när jag bara behöver lyfta telefonen för att höra revisorn säga precis det jag skrivit...

Du får nog vara med på att sånt här ger ringar på vattnet. Folk vill förstå och sätta sig in i hur det skulle kunna bli så här alternativt vad som kan ligga bakom.
Bara för det så betyder det inte att folk tycker att du har gjort en massa fel.

Oftast vill man bara förstå situationen.

Hoppas det löser sig så bra det bara kan gå.

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

massa-ved  
#674300
vinterrojarn skrev:
Sörlänningen skrev:
vinterrojarn skrev:Jag har inte sett ett enda papper ännu, det är bara vad personen på KFM sa, kan ju ha tolkat det fel.

Du måste dock lösa ut dessa pengar..


Ok. Prata med din revisor om det här så fort du kan. Så här kan du ju inte ha det. Sen jag att nuvarande revisors råd om att medvetet skjuta upp det här istället för att göra en plan för att ta hand om det var otroligt oansvarigt, men det är väl kanske inte rätt tid att byta revisor nu.

Sannolikheten för att du har missat detaljer i komunkation med KFM är nog rätt stor. Om vi antar att det är som jag (och flera med mig) att det handla om återförandet och säger att du skall betala skatt på 2.6miljoner menar de att du skall betala den skatt som en inkomst på 2.6 miljoner medför (minus 22% som redan är inbetalat). Medan du kanske tolkade det som att skatten i sig är 2.6m.

Det normala när du återför en stor expansionsfond är ju att inte göra det på ett år, utan man delar upp det på flera. Det blir ju väldigt höga skattekvoter om man skall betala skatt på 2.6 miljoner på ett år, särskilt när själva inkomsten redan är konsumerad/investerad, som den ju är i ditt fall. Jag hoppas att du fortfarande har möjlighet att dela upp det här på flera år.


Nja det var inte jag som tolkat fel isåfall utan personen på KFM. Det var ordagrant 2.6 miljoner i skatt att betala... Men jag har inte sett några papper eller ens hört om detta tidigare...


Att du inte fått några papper om detta kan bero på att det är ett interimistikt beslut om kvarstad , det innebär att motparten inte ges tillfälle att yttra sig. Det är för att skatteverket vill säkra eventuella tillgångar för sin fordran. Inte i första hand för att sälja din fastighet. Du kommer att få yttra dig och komma med förslag på lösning innan detta sker. 2019 års deklarationer är nu granskade och klara, troligtvis har de bedömt att omsättningen är alldeles för låg i förhållande till expansionsfonden eftersom de reagerar just nu. De kan ju inte veta om det är en bluffare som tänkt ta pengarna och dra till ett land de inte kan komma åt honom i eller om det är någon som kämpar för att försörja sin familj. Om du tex. hade haft en dyr maskin så hade dom kunna tagit den i beslag men en fastighet är ju inte säljbar på samma vis från en dag till en annan. Konstigt att inte revisorn har nämnt detta, hade kanske varit bättre och tagit kontakt med skatteverket för en lösning innan de tog första steget.

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

JörgenO  
#674301 Fokusera med din fru på de ekonomiska bitarna, boendet och hur ni kan tjäna pengar framöver.
Nästa vecka kommer säkert ge klarhet kring de hot och utmaningar ni står inför.

Men försök inte tänka för negativt kring soc och barn. Jag är säker att det krävs mycket mer elände än skulder för att någon skall kunna ta barn ifrån en. Jag hoppas (men här vet jag inte) att svenska myndigheter jobbar för bra lösningar på problem Och att barnfamiljer åtnjuter extra skydd och får stöd.

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

mooos73  
#674314 Finns många som anser sig "duktig med papper" som kallar sig redovisningskonsulter men som inte kan ett skit.
Om det är en auktoriserad revisor du haft har ju han ett visst ansvar också även om det är du som skriver under deklarationen om jag förstått saker rätt.

Gör inget dumt, familjen är viktigaste nu...
Soc tar inte barnen utan ger er förhoppningsvis en lägenhet....
Skuldsanering, personlig konkurs kanske blir utgången men det går att komma igen...
Du har ju haft det tufft och kämpat i många år, kanske är detta början på ngt nytt???

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Avslutat-02  
#674317 Tack för det.

Om vi leker med tanken att man tar sin revisor med sig till banken försöker få ett lån och betala skatten med.. Sedan betalar man bort lånet med pengarna som är i fonden..
Jag vet att jag har mycket pengar där som jag ska ha av skatteverket...

Skulle det kunna gå?
Då skulle jag sedan kunna lösa huset, skogen, alla övriga lån.

Skulle det vara görbart? 🤔 🤔
Ska iväg imorgon och flytta på huslånet så det ligger tillsammans med några övriga i annan bank.. Har landshypotek nu..
Det har visat sig vara en dålig typ av amortering för mig.. Tar hellre högre ränta och lägre amortering, har 2.2% på hypoteket och lokala banken erbjuder 2.9%.
Men får då amortering varje månad istället för som nu var tredje... Lättare att få tillbaka kontrollen.

Efter lite förhandling så kanske jag skulle kunna få till en bra deal på banken..

Jag har inventarier för ca 300.000 kr också fastigheten... Bör gå att få till något Som passar..

Jag tänkte så här.

Flytta lånet, sedan betala ca 3500-4000 kr i månaden, försöka få amorteringsfritt i 3 månader och börja igen i mars.
Jag har lite saker på gång då.
Då skulle jag kunna ta 4000 kr varje månad från barnbidraget och lägga på autogiro till banken.
Sköta detta i 16-20 år och vara fri lånen helt.

Ja ja barnbidraget är inte till för detta enligt vissa, men enligt soc så ska det användas till alla kostnader i hemmet..

Vi har ändå ca 1500 kr per barn kvar då..
Och jag får jobba in till maten och övriga räkningar... Sedan har ju frugan ersättning..
Så det bör gå ihop bra..

Kan jag jobba in ca 2000-5000 i månaden under vintern och det 2-3 dubbla under våren så är det lugnt..

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Vedproducent  
#674318 Pengarna på expansionsfonden finns oftast på ditt vanliga konto. Man kan ju öppna ett separat konto också om man vill ha extra koll. Men det verkar du inte gjort. Expansionsfonden finns definitivt inte på något konto hos Skatteverket så där finns inga pengar att få mer än dom 22 procent i skatt du betalt in får du tillbaka när du tar upp fonden som inkomst. Samtidigt som du ska betala in den nya skatten då.

Så har du inget konto med dessa pengar på så har dom gått till konsumtion. Finns inget att få på Skatteverket.

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Grålle52  
#674319 Har du så mkt lån??

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Avslutat-02  
#674321 Nej, enligt revisorn så är det pengar att få tillbaka, det är en rejäl summa dessutom.
Det ska vara vinster som är undanlagda i en och skatter i en annan.
Jag måste lösa båda men det är så pass med pengar att det löser alla lån och jag får pengar över..

Varför skulle en mångårig revisor med massor av stora kunder säga fel saker till mig..?
Det rör sig om ca 1 miljon när allt detta är borta.

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Avslutat-02  
#674322
Grålle52 skrev:Har du så mkt lån??


Lån på fastigheten, tillköpt skog.
Tog ett lån för att fixa en ny panna, de grejerna finns och ligger och väntar.

Det är väl de ungefär, inga stora saker.

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Vedproducent  
#674323 Det fungerar inte på det sättet. Företagets ekonomi har man på egna konton och Skatteverket tar in skatter. Du behöver sätta dig in i hur detta fungerar och det säger jag som hjälp och inget hån.

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Avslutat-02  
#674324
Vedproducent skrev:Pengarna på expansionsfonden finns oftast på ditt vanliga konto. Man kan ju öppna ett separat konto också om man vill ha extra koll. Men det verkar du inte gjort. Expansionsfonden finns definitivt inte på något konto hos Skatteverket så där finns inga pengar att få mer än dom 22 procent i skatt du betalt in får du tillbaka när du tar upp fonden som inkomst. Samtidigt som du ska betala in den nya skatten då.

Så har du inget konto med dessa pengar på så har dom gått till konsumtion. Finns inget att få på Skatteverket.


Nej inte i detta fallet.
Du utgår nog från att gamla revisorn gett mig guld och gröna skogar...
Men nej han gömde skatter och vinster i fonder så att jag sedan skulle få ta del av dem..
Glömde bara bort den detaljen att tala om det för mig...
Jag hade inte en aning om dessa innan jag bytte revisor..

Som dessutom talat om att om man inte agerar snart så vinner staten flera miljoner från mig..
För de blir preskriberade..

Vad är det som är så konstigt?
Denna revisorn har och är revisor åt många åkerier, andra bolag och massor av småföretagare.... Känns som om hon vet vad hon talar om... Ca 40 år i branschen..
Varav 30 år som egen...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).