Verkstan

Hjälp om hållfasthet för skruv

28 inlägg 10609 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hjälp om hållfasthet för skruv

ak_erik  
#673532
Så här? Kan sätta kryss på alla 4 sidor. Köper man sådana färdiga eller gör man dom själv? Av alu-rör kanske?

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Hjälp om hållfasthet för skruv

ak_erik  
#673550 Eller såhär?
Större kryss på v och baksida.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp om hållfasthet för skruv

ak_erik  
#673556 Eller såna kryss?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp om hållfasthet för skruv

Blivande snickare  
#673558 Sista modellen skulle jag ha satsat på :-bd

Avatar Fallback

Re: Hjälp om hållfasthet för skruv

550  
#673631
ak_erik skrev:
1602674043_screenshot_20201014-131212.png
Så här? Kan sätta kryss på alla 4 sidor. Köper man sådana färdiga eller gör man dom själv? Av alu-rör kanske?


Enklast är väl att skaffa några virkesbitar i lagom dimension och skruva fast i det andra virket?

Jag hade nog flyttat ner hela kryssen så de bara går mellan "våningsplanen". Din tanke är väl att ha murarbaljorna på de röda planen, men varför sticker ändarna upp så långt?

Kryss är väl bra men det är smidigare att bygga med enkla snedstag. Annars kanske du måste ta ur virkesbitarna hälften i hälften, där de möts på mitten, vilket iofs är snyggare då man ser att det är mer arbetat med 🙃

Användarvisningsbild

Re: Hjälp om hållfasthet för skruv

ak_erik  
#673640 Det finns färdiga krysstag att köpa från IKEA för 30kr/st, ser klena ut men man kan ju köpa flera, men undrar om de räcker ändå? Annars har Woodys plattjärn i aluminium, kanske 2st 1m sådana räcker?
Ja reglarna går ända upp till taket. Tänker sätta upp belysning där uppe.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp om hållfasthet för skruv

totte  
#673656 Även de klena stagen räcker bra till. Ett enda sådant håller en bokhylla med flera sektioner. Eftersom de går i kryss så tas krafterna från varje håll upp som dragande och då behövs det inga grova grejor.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp om hållfasthet för skruv

ak_erik  
#673994 Tack för alla inputs!
Som jag nu tänker ska jag ha skruv med större gänga typ 1mm för bättre grepp, nästan lika lång som reglarnas bredd, med längre gänga för längre grepp, och helst inte rostfritt för de går lättare av vid hård åtdragning. Fast jag avser inte dra så jäkla hårt ändå... Gällande förborrning så gör jag gärna det, jag har inte bråttom, men undrar om det blir lika starkt med tanke på att hålet ofta inte blir precis i mitten av vinkelbeslagets hål? Med rätt utrustning borde det ju vara enkelt att kolla vilken variant som har bäst draghållfasthet?
Och ska man utnyttja vinkelbeslagets alla 5 hål?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp om hållfasthet för skruv

550  
#674001 Spricker inte så lätt om du förborrar. Hålen i vinkelbeslag brukar sitta tätt så förborrning är att föredra om du använder alla hålen. Så länge det inte spricker tror jag att det är starkast att använda alla hålen. Man kan komma snett med skruven i hålet även om det inte är borrat, men vet inte hur mycket det påverkar.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp om hållfasthet för skruv

ak_erik  
#674191 Kom nu att tänka på att tvärreglarna (45x45) som lådorna på 100kg ska stå på är ju ihoplimmade på flertalet ställen. Är dessa limskarvar lika hållbara som träet är? Om Ja - spelar det någon roll hur zig-zack mönstret hamnar i förhållande till lådans tryck? Jag menar, om man ser på tvärbalken från sidan ska zig-zack skarven helst vara vertikal eller horisontell?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp om hållfasthet för skruv

550  
#674248
ak_erik skrev:Kom nu att tänka på att tvärreglarna (45x45) som lådorna på 100kg ska stå på är ju ihoplimmade på flertalet ställen. Är dessa limskarvar lika hållbara som träet är? Om Ja - spelar det någon roll hur zig-zack mönstret hamnar i förhållande till lådans tryck? Jag menar, om man ser på tvärbalken från sidan ska zig-zack skarven helst vara vertikal eller horisontell?


Förstår inte riktigt, hur menar du att det är ihoplimmat?

Användarvisningsbild

Re: Hjälp om hållfasthet för skruv

halvproffs  
#674254
ak_erik skrev:Kom nu att tänka på att tvärreglarna (45x45) som lådorna på 100kg ska stå på är ju ihoplimmade på flertalet ställen. Är dessa limskarvar lika hållbara som träet är? Om Ja - spelar det någon roll hur zig-zack mönstret hamnar i förhållande till lådans tryck? Jag menar, om man ser på tvärbalken från sidan ska zig-zack skarven helst vara vertikal eller horisontell?


Tror inte det för skarvarna verkar mycket starka oavsett läge.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp om hållfasthet för skruv

ak_erik  
#674504 Ju mer jag funderar på detta med hållfasthet desto fler frågor dyker upp. Om man har byggbeslag med 5mm hål och vill använda skruv med max hållfasthet tänker jag mig en skruv på 5mm i gängdelen och 1mm gänga. Jag tänker mig en längd nära regelns tjocklek och att inte dra åt hårt om skruven är i rostfritt.

Sedan detta med förborrning. För optimalt fäste i träet borde borrhålet vara helt centralt i beslagets hål tänker jag, vilket är svårt att få till. Om hålet istället hamnar till höger om centrum intill beslagets kant - hur påverkar det skruvens fäste? Om det försämrar fästet är det då bättre att använda självborrande skruv?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).