Socialt (mer om oss)

Att må "dåligt".

819 inlägg 138307 visningar 72 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Grålle52  
#674242 Det är väl ytterst dumt att ta av firmapengar och spendera på privatkonsumtion?!

Elmia
Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Avslutat-02  
#674246 Kom ihåg den delen ni hade hela tiden koll på att de fanns.... Det hade inte jag... Då blir det förbannat svårt att veta vad en dag ska bita en i arslet...
Det jag tycker med vissa revisorer är att de gärna skapar dessa fonder men att sedan få bort skiten är de inte lika glada i...

Varför ens skapa dessa?

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Avslutat-02  
#674247
Grålle52 skrev:Det är väl ytterst dumt att ta av firmapengar och spendera på privatkonsumtion?!


Ganska vanligt även i dag med de appar och grejer som finns.. Om jag förstod revisorn rätt...

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Grålle52  
#674249 Har problem med tvärtom. Jag petar in mina skattade pengar i företaget 😓

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

svampbob  
#674252
Grålle52 skrev:Har problem med tvärtom. Jag petar in mina skattade pengar i företaget 😓


Det är väl det man gör då man startar ett företag.

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Sörlänningen  
#674255
vinterrojarn skrev:
Vedproducent skrev:
Ska komma ihåg detta när jag träffar revisorn
Äsch du kan inte läsa och inte jag heller det är bara 500.000 kr inte 2.6 miljoner...
Fast det står ju det....


Var står det så? Att du har en skatteskuld på 2.6 miljoner? Som andra har sagt så betyder ju en expansionsfond på 2.6 miljoner inte att du skall betala in 2.6 miljoner i skatt, utan de pengarna skall återföras till full beskattning (vid upprättandet betalar du 22%. Om du loggar in på ditt skattekonto, står det där att du har en skatteskuld på 2.6m?

Du sade ju tidigare också att om du bara betalade in allt skulle du få tillbaka pengar från fonden. Alltså, det som händer när man upprättar en expansionsfond är ju att man betalar 22% i skatt på pengarna då. När man "återför" fonden så betalar man full skatt och sociala avgifter på pengarna, men får tillbaka de 22 procenten man tidigare har betalat in. Så vad man då betalar in är mindre än den vanliga skatten. Jag kan inte tänka mig att det krävs att man skeventiellt först betalar in all skatt och sedan får tillbaka dessa 22%, utan de måste du kunna dra av med en gång.

Och, jag försöker bara hjälpa till. Om de här detaljerna bara är jobbiga att tänka på ber jag om ursäkt och du kan strunta i det här.

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Avslutat-02  
#674258 Jag har inte sett ett enda papper ännu, det är bara vad personen på KFM sa, kan ju ha tolkat det fel.

Du måste dock lösa ut dessa pengar..

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Vedproducent  
#674261
vinterrojarn skrev:Jag har inte sett ett enda papper ännu, det är bara vad personen på KFM sa, kan ju ha tolkat det fel.

Du måste dock lösa ut dessa pengar..

Lösa ut dessa pengar.

Dom måste tas upp som inkomst ja för att betala mellanskillnaden på skatten. Det är så expansionsfonden fungerar. Men någon bortre tidsgräns finns egentligen inte. Så vad är det som gjort dom intresserade nu kan man ju bara spekulera i.

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Sörlänningen  
#674263
vinterrojarn skrev:Jag har inte sett ett enda papper ännu, det är bara vad personen på KFM sa, kan ju ha tolkat det fel.

Du måste dock lösa ut dessa pengar..


Ok. Prata med din revisor om det här så fort du kan. Så här kan du ju inte ha det. Sen jag att nuvarande revisors råd om att medvetet skjuta upp det här istället för att göra en plan för att ta hand om det var otroligt oansvarigt, men det är väl kanske inte rätt tid att byta revisor nu.

Sannolikheten för att du har missat detaljer i komunkation med KFM är nog rätt stor. Om vi antar att det är som jag (och flera med mig) att det handla om återförandet och säger att du skall betala skatt på 2.6miljoner menar de att du skall betala den skatt som en inkomst på 2.6 miljoner medför (minus 22% som redan är inbetalat). Medan du kanske tolkade det som att skatten i sig är 2.6m.

Det normala när du återför en stor expansionsfond är ju att inte göra det på ett år, utan man delar upp det på flera. Det blir ju väldigt höga skattekvoter om man skall betala skatt på 2.6 miljoner på ett år, särskilt när själva inkomsten redan är konsumerad/investerad, som den ju är i ditt fall. Jag hoppas att du fortfarande har möjlighet att dela upp det här på flera år.

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Avslutat-02  
#674265 Troligen att de inte varit med på flera år i deklarationen... Varför har jag inte en aning om..det var under sista året med gamla revisorn de försvann.. Nya reagerade ju på just detta..
Hon antog att det var skatteverket som gjort en miss..

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Avslutat-02  
#674266
Sörlänningen skrev:
vinterrojarn skrev:Jag har inte sett ett enda papper ännu, det är bara vad personen på KFM sa, kan ju ha tolkat det fel.

Du måste dock lösa ut dessa pengar..


Ok. Prata med din revisor om det här så fort du kan. Så här kan du ju inte ha det. Sen jag att nuvarande revisors råd om att medvetet skjuta upp det här istället för att göra en plan för att ta hand om det var otroligt oansvarigt, men det är väl kanske inte rätt tid att byta revisor nu.

Sannolikheten för att du har missat detaljer i komunkation med KFM är nog rätt stor. Om vi antar att det är som jag (och flera med mig) att det handla om återförandet och säger att du skall betala skatt på 2.6miljoner menar de att du skall betala den skatt som en inkomst på 2.6 miljoner medför (minus 22% som redan är inbetalat). Medan du kanske tolkade det som att skatten i sig är 2.6m.

Det normala när du återför en stor expansionsfond är ju att inte göra det på ett år, utan man delar upp det på flera. Det blir ju väldigt höga skattekvoter om man skall betala skatt på 2.6 miljoner på ett år, särskilt när själva inkomsten redan är konsumerad/investerad, som den ju är i ditt fall. Jag hoppas att du fortfarande har möjlighet att dela upp det här på flera år.


Nja det var inte jag som tolkat fel isåfall utan personen på KFM. Det var ordagrant 2.6 miljoner i skatt att betala... Men jag har inte sett några papper eller ens hört om detta tidigare...

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Vedproducent  
#674268
vinterrojarn skrev:
Sörlänningen skrev:
vinterrojarn skrev:Jag har inte sett ett enda papper ännu, det är bara vad personen på KFM sa, kan ju ha tolkat det fel.

Du måste dock lösa ut dessa pengar..


Ok. Prata med din revisor om det här så fort du kan. Så här kan du ju inte ha det. Sen jag att nuvarande revisors råd om att medvetet skjuta upp det här istället för att göra en plan för att ta hand om det var otroligt oansvarigt, men det är väl kanske inte rätt tid att byta revisor nu.

Sannolikheten för att du har missat detaljer i komunkation med KFM är nog rätt stor. Om vi antar att det är som jag (och flera med mig) att det handla om återförandet och säger att du skall betala skatt på 2.6miljoner menar de att du skall betala den skatt som en inkomst på 2.6 miljoner medför (minus 22% som redan är inbetalat). Medan du kanske tolkade det som att skatten i sig är 2.6m.

Det normala när du återför en stor expansionsfond är ju att inte göra det på ett år, utan man delar upp det på flera. Det blir ju väldigt höga skattekvoter om man skall betala skatt på 2.6 miljoner på ett år, särskilt när själva inkomsten redan är konsumerad/investerad, som den ju är i ditt fall. Jag hoppas att du fortfarande har möjlighet att dela upp det här på flera år.


Nja det var inte jag som tolkat fel isåfall utan personen på KFM. Det var ordagrant 2.6 miljoner i skatt att betala... Men jag har inte sett några papper eller ens hört om detta tidigare...

Ja vi har ju försökt förklara för dig flera av oss som hjälp. Det är inte så utan precis som nyss skrevs. Du ska återföra expansionsfonden 2,6 miljoner kr som inkomst där du redan betalt 22 procents skatt. Så det blir mellanskillnaden på nya skatten och 22 procent som ska betalas på 2,6 miljoner kr. Finns det andra krav så kommer dom från andra saker. Så innan du vet så finns ingen anledning till denna paniken. Du har ju trots allt levt för pengarna och ingen som stulit dom från dig.

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Avslutat-02  
#674271 Jaså.. Varför skriver man då i mailet att fastigheten skall värderas för att säljas, ärendet skall ske skyndsamt..
Men nä ta det lugnt... Sitt still..
Det är bara det här...

Näpp...
Så enkelt är det inte tyvärr..
Jag ville skriva av mig för att jag mår dåligt psykiskt inte för att få någon uppläsning om företagsekonomi när jag bara behöver lyfta telefonen för att höra revisorn säga precis det jag skrivit...

Är det någon som missförstått något eller inte förklarat rätt så är det personen på KFM, men hotet kvarstår... Fastigheten skall säljas..

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Sörlänningen  
#674273 Ja, du har ju uppenbarligen en stor skatteskuld. Men om ursprunget är en expansionsfond på 2,6m så är det ju inte hela den summan du skall betala, däremot ganska mycket.

Men de kan ju rimligen inte tvångsförsälja ditt hus innan du ens har fått ett specifikt skattekrav. Har du kollat vad det står på ditt skattekonto? Det är bara att logga in med mobilt bank-id. Jag är så neurotisk att jag loggar in där minst två gånger i månaden bara för att se att det inte finns något märkligt krav.

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Avslutat-02  
#674275 Nä det har jag inte gjort sedan i september fanns ingen skuld på 2.6 miljoner gällande annat, det jag VET är just det jag skrivit..
Den enda summa som innefattar 2.6 miljoner är expansions fonden, och då inte enbart ca 500.000 kr i skatt utan det som personen på KFM sa 2.6 miljoner i skatt att betala..

Jag är varken dum eller döv.
Jag vet dock kanske lite mer om mina egna deklarationer..
Och man hänvisar till att jag minnsan inte har blivit bestulen på dessa summor under dessa år..
Hur vet ni det? Hur vet jag det?.
inte en aning vad förre revisorn höll på med, när man dessutom aldrig såg några papper..
Det var bara summor på ett inbetalningskort man såg.. Eller vad man skulle få tillbaka...

Men jag tar och sköter mig själv nu...
Trodde det var trevligare att diskutera själva måendet än skatte fjant... Det är inte det som saken gällde..
Utan hur jag mår... Hur familjen mår..
Hur det ska gå... Skatteverket ska fan inte ha mer pengar.. De har redan fått tillräckligt genom åren.
Då kan ni ju experter förklara för mig varför revisorn sa att nästa år så är denna preskriberad... Pga att skatteverket inte haft med uppgiften i deklarationer på länge..

God kväll.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).