Socialt (mer om oss)

Att må "dåligt".

819 inlägg 138281 visningar 72 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

tallen100  
#674208 Ja vissa personer här har man fått omvärdera en hel del den sista tiden 👎 👎 👎men bra att ni visar era rätta sidor tillslut.


Hoppas det löser sej röjarn....

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Vedproducent  
#674209 Jo men givetvis får man ingen skuld på detta sättet bara för att man har avsatt 2,6 miljoner kr på expansionsfond. 22 procent på det beloppet ska ju redan vara betalt i skatt och sen kommer mellanskillnaden till när man tar upp det som inkomst. Det är det som ska betalas nu eller i framtiden.

Via räntefördelning blir det bara 8 procent till och via lön och sociala avgifter lite till. Men hur som helst så kan det inte handla om mer än en halv miljon kr för den här expansionsfonden. Så ja det finns jättemycket som inte talats om här eller undanhållits av okunskap eller medvetet låter jag vara osagt.

Så handlar det bara om detta röjarn så kan du nog slappna av men det finns nog mer som sagt...

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Avslutat-02  
#674214 Hmm även här så ska visst hejarklacken och klanen driva...

Jag började min bana redan innan jag var myndig som skogsröjare.
Jag skaffade mig ett företag som 18 åring och drog iväg där Gudrun härjat.

Jag återvände hem och slet dag som natt med jobb..
Blev återförsäljare åt jonsered samtidigt som jag hade skogsentreprenad.

Sålde mycket och Röjde, planterade, högg mycket.
Sedan träffade jag min fru och köpte då den sista delen av gården hemma 2014.
Samma år som olyckan.
Förlorade då ca 500.000 kr i direkta intäkter.
2 år senare åtalades jag i Hudiksvalls tingsrätt.
Blev friad.
Hade då 2 små barn, som mordhotades mm.
Fick min andra dotter 2017.
Och min andra son 2019.
Nu är min fru gravid i vecka 14 med vår 3 dotter.

Inte så svårt att förstå.

Ja jag har slitit och jobbat nästan dygnen runt innan olyckan och jag hade det bra ställt.
Sedan fick jag problem med min granskog så jag fick avverka den i förtid.. Valde att skapa lövskog.
Köpte mera skog pengarna från min andra stora avverkning..
Gjorde en stor gallring 2018, där vikesköparen glömde bort liten detalj, att skicka in avverkningsanmälan.. Mitt fel som inte gjorde detta själv.

Jobbade i Hudiksvall som lantbrukssäljare vid denna tiden...
Betalade bort stora delar av lånet på fastigheten och köpte lite maskiner..

Har betalat mina skatter (som jag vetat om) och mina lån..
Vill man håna mig eller göra narr av mig i min dystra tid och i min familjs elände så fortsätt ni...
Jag trodde dock mer om er...

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Avslutat-02  
#674215
Vedproducent skrev:Jo men givetvis får man ingen skuld på detta sättet bara för att man har avsatt 2,6 miljoner kr på expansionsfond. 22 procent på det beloppet ska ju redan vara betalt i skatt och sen kommer mellanskillnaden till när man tar upp det som inkomst. Det är det som ska betalas nu eller i framtiden.

Via räntefördelning blir det bara 8 procent till och via lön och sociala avgifter lite till. Men hur som helst så kan det inte handla om mer än en halv miljon kr för den här expansionsfonden. Så ja det finns jättemycket som inte talats om här eller undanhållits av okunskap eller medvetet låter jag vara osagt.

Så handlar det bara om detta röjarn så kan du nog slappna av men det finns nog mer som sagt...


Ska komma ihåg detta när jag träffar revisorn
Äsch du kan inte läsa och inte jag heller det är bara 500.000 kr inte 2.6 miljoner...
Fast det står ju det....

Så ta och ge dig med detta för du har fel.
Jag vet mycket väl vad jag skriver om..
Vet mycket väl vad gamla revisorn fått gå ifrån också pga vissa kunskaper....
Mer behöver jag inte skriva..

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Avslutat-02  
#674218 "Du är rädd att de ska ta familjen ifrån dig men har inte själv gjort något under flera år."

Nä läsförståelsen är inte hög ibland..

Det är min fru som är OROLIG att soc ska ta barnen ifrån oss om vi förlorar huset, inte jag som är rädd.

Skulle väldigt gärna vilja ha bevis på att jag inte gjort något under flera år...

Det var värst..
Trodde jag jobbade och fick in pengar...
Men tydligen vet andra bättre, eller är det som ett troll du nu är?..

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#674221
vinterrojarn skrev:
Mettämies skrev:Varifrån kommer infon att du ska betala? Skatteverket ringer inte, de skickar brev och om det är en enskild firma så kommer brevet till dig.


Fick ett mail från en firma som man anlitat för att sköta själva värderingen, ringde då upp och fick ett namn på KFM som hade hand om ärendet..
Inget brev eller information har då kommit till mig i detta ärende..


Ok, lämnar du in papper från skatteverket och KFM till revisorn utan att titta på dessa? Det bör ha kommit en hel radda brev innan man når det här stadiet så om du inte vet hur det gått till så känns det som att ett möte på skatteverket, med nuvarande revisor närvarande, skulle vara steg ett.
Även jag lämnar bokföring och deklaration till revisor och har egentligen för dålig koll på vad hon lämnar in, trots att jag skriver under, det kan lätt bli helt åt h-e fel för företagaren.

Känns som att även den nya revisorn borde "få sparken" om hon tyckte att du kunde vänta och se om skatteverket skulle missa detta. Så ska ju inte en rådgivare fungera tycker jag.


Som @Tåndemåla skriver så kan det vara enklare i såna här lägen om man har ett AB, men man kan även bli personligt ansvarig trots AB så det är inte så enkelt. Resten av hans inlägg håller jag inte med om.

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Vedproducent  
#674222
vinterrojarn skrev:
Vedproducent skrev:Jo men givetvis får man ingen skuld på detta sättet bara för att man har avsatt 2,6 miljoner kr på expansionsfond. 22 procent på det beloppet ska ju redan vara betalt i skatt och sen kommer mellanskillnaden till när man tar upp det som inkomst. Det är det som ska betalas nu eller i framtiden.

Via räntefördelning blir det bara 8 procent till och via lön och sociala avgifter lite till. Men hur som helst så kan det inte handla om mer än en halv miljon kr för den här expansionsfonden. Så ja det finns jättemycket som inte talats om här eller undanhållits av okunskap eller medvetet låter jag vara osagt.

Så handlar det bara om detta röjarn så kan du nog slappna av men det finns nog mer som sagt...


Ska komma ihåg detta när jag träffar revisorn
Äsch du kan inte läsa och inte jag heller det är bara 500.000 kr inte 2.6 miljoner...
Fast det står ju det....

Så ta och ge dig med detta för du har fel.
Jag vet mycket väl vad jag skriver om..
Vet mycket väl vad gamla revisorn fått gå ifrån också pga vissa kunskaper....
Mer behöver jag inte skriva..

Jo men om du behöver hjälp eller önskan om hjälp så måste du ju lyssna också. För så här är det när det gäller expansionsfond. Har du avsatt 2,6 miljoner på expansionsfond så är ditt första steg att ta reda på exakt vad skulden gäller för det är inte enbart dessa avsatta pengar för expansionsfonden om du fått ett krav på att betala 2,6 miljoner kr. Det blir inte dom beloppen då.

Så nej jag gör inte narr av dig. Talar bara om vad som är sant. Vill du inte lyssna så gör det mig inget alls. Men jag lämnar det så. Inte min mening att göra dig mer upprörd än du redan är. Du får anlita den hjälpen du behöver på egen hand.

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Avslutat-02  
#674223 Jag har inte fått ett enda brev eller möte från fogden över detta.

Och nej jag lämnar inte över något till revisorn utan att ha kollat på det.
Men förr fick jag inget se utan bara hur mycket jag fick tillbaka eller skulle betala.. Nu får jag se allt och vi går igenom allt..
Men jag kan hålla med om att det kändes inte bra med att sitta ner i båten och vänta...
Men det var de råd jag fick..

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#674225
vinterrojarn skrev:Jag har inte fått ett enda brev eller möte från fogden över detta.

Och nej jag lämnar inte över något till revisorn utan att ha kollat på det.
Men förr fick jag inget se utan bara hur mycket jag fick tillbaka eller skulle betala.. Nu får jag se allt och vi går igenom allt..
Men jag kan hålla med om att det kändes inte bra med att sitta ner i båten och vänta...
Men det var de råd jag fick..


Vilket mörker. Hoppas det löser sig ändå på nåt sätt.

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Avslutat-02  
#674226 Allt handlar om detta.
Jag hade en expansions fond jag aldrig velat ha.
Inte heller har jag sett några större summor från detta.
Det dröjde 10 år innan den nya revisorn hittade detta, året efter alltså första året hon deklarerade så hade skatteverket tappat bort denna fonden..
Och den finns inte i mina deklarationer nu heller.
Men sist hon kollade efter så var den på 2.6 miljoner..
Vad eller hur den förre revisorn lyckats ställa till med har jag inte en aning om...
Men något farligt för mig är och var det iallafall..
Brukar man inte fråga innan man gör dessa fonder?...
Ingen gjorde då det till mig iallafall....

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Vedproducent  
#674229 Ja expansionsfonden är ju något man själv varje år måste ha med i deklarationen. Man uppmanas ju också att se om dom förtryckta uppgifterna överensstämmer med verkligheten som kommer från Skatteverket inför varje års deklaration

Men som det låter så har du haft ett konto som pengarna finns på som inte är avskilt med pengar från expansionsfond. Har det då under 10 års tid avsatts pengar till expansionsfonden och skatten 22 procent betalt och resterande pengar på kontot. Då är det ju lätt att leva på som vanligt men det kan man inte för hela skatten är ju inte betald. Mellanskillnaden mellan 22 procent och den skatten du får när du återför expansionsfonden ska betalas.

Men har du fått ett krav från Skatteverket så ska du snabbt som attan bestrida kravet. Då kan inte Kronofogden gå vidare före skulden är fastlagd. Så får du lite andrum att ta tag i eländet.

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Avslutat-02  
#674231 Tack för det. 👍

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

fendt311  
#674237 Vilken dramatik för dig vinterrojarn. Är som en charad alltihop. Är säker på att allt kommer lösa sig för er. 👍

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

anersimyra  
#674238
vinterrojarn skrev:Allt handlar om detta.
Jag hade en expansions fond jag aldrig velat ha.
Inte heller har jag sett några större summor från detta.
Det dröjde 10 år innan den nya revisorn hittade detta, året efter alltså första året hon deklarerade så hade skatteverket tappat bort denna fonden..
Och den finns inte i mina deklarationer nu heller.
Men sist hon kollade efter så var den på 2.6 miljoner..
Vad eller hur den förre revisorn lyckats ställa till med har jag inte en aning om...
Men något farligt för mig är och var det iallafall..
Brukar man inte fråga innan man gör dessa fonder?...
Ingen gjorde då det till mig iallafall....

Känner man inte själv till vad dessa avsättningar syftar till så får man problem när de ska återföras. När jag själv var nystartad företagare med enskild firma och i praktiken hade noll koll på den ekonomiska biten så avsatte min revisor pengar i periodiseringsfonder. Revisorn talade löpande om dessa periodiseringsfonder och antog självklart att jag själv hade koll på vad en sådan fond innebar, men det hade jag faktiskt inte minsta susning om. Det fick jag dessvärre klart för mig efter fem år när den första fonden skulle återföras till beskattning och vartenda öre var spenderat på privat konsumtion. Efter den skattemässiga kallduschen så såg jag till att några ytterliga avsättningar inte gjordes trots revisorns protester. Nu hade jag förstås ytterligare periodiseringar som skulle återföras till beskattning och vars belopp var såpass saftiga att jag vid ett tillfälle sökte anstånd med beskattning vilket inte beviljades av skattemyndigheten. Hur som helst så nämnde tjänstemannen på skattemyndigheten att dessa fonder väldigt ofta ledde till ekonomiska bekymmer för enskilda företagare som hade dålig eller ingen som helst koll på företagsekonomi. Har man såpass dålig koll på de bitarna som jag själv hade så är det lätt att gå i skattefällan när revisorn talar om periodiseringsfonder och dess fördelar, för revisorn som ju så att säga har koll på bitarna så är avsättningen när den görs något som ska leda till något positivt, det under förutsättning att man själv har koll på bitarna. Själv resonerade jag som du att jag ju i stort sett enbart förbrukat pengarna i verksamheten, men när jag sen började räkna på vad en ekonomi innebär där verksamheten och den privata ekonomin inte är åtskilda så insåg jag hur det egentligen låg till och att jag konsumerade långt över de egentliga tillgångarna. Du är alltså långt ifrån ensam om att plötsligt stå där med lång näsa och inse att man själv skaffat sig stora bekymmer, det oavsett vad man tycker att revisorn gjort, eller inte gjort. 👍

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Vedproducent  
#674241
anersimyra skrev:
vinterrojarn skrev:Allt handlar om detta.
Jag hade en expansions fond jag aldrig velat ha.
Inte heller har jag sett några större summor från detta.
Det dröjde 10 år innan den nya revisorn hittade detta, året efter alltså första året hon deklarerade så hade skatteverket tappat bort denna fonden..
Och den finns inte i mina deklarationer nu heller.
Men sist hon kollade efter så var den på 2.6 miljoner..
Vad eller hur den förre revisorn lyckats ställa till med har jag inte en aning om...
Men något farligt för mig är och var det iallafall..
Brukar man inte fråga innan man gör dessa fonder?...
Ingen gjorde då det till mig iallafall....

Känner man inte själv till vad dessa avsättningar syftar till så får man problem när de ska återföras. När jag själv var nystartad företagare med enskild firma och i praktiken hade noll koll på den ekonomiska biten så avsatte min revisor pengar i periodiseringsfonder. Revisorn talade löpande om dessa periodiseringsfonder och antog självklart att jag själv hade koll på vad en sådan fond innebar, men det hade jag faktiskt inte minsta susning om. Det fick jag dessvärre klart för mig efter fem år när den första fonden skulle återföras till beskattning och vartenda öre var spenderat på privat konsumtion. Efter den skattemässiga kallduschen så såg jag till att några ytterliga avsättningar inte gjordes trots revisorns protester. Nu hade jag förstås ytterligare periodiseringar som skulle återföras till beskattning och vars belopp var såpass saftiga att jag vid ett tillfälle sökte anstånd med beskattning vilket inte beviljades av skattemyndigheten. Hur som helst så nämnde tjänstemannen på skattemyndigheten att dessa fonder väldigt ofta ledde till ekonomiska bekymmer för enskilda företagare som hade dålig eller ingen som helst koll på företagsekonomi. Har man såpass dålig koll på de bitarna som jag själv hade så är det lätt att gå i skattefällan när revisorn talar om periodiseringsfonder och dess fördelar, för revisorn som ju så att säga har koll på bitarna så är avsättningen när den görs något som ska leda till något positivt, det under förutsättning att man själv har koll på bitarna. Själv resonerade jag som du att jag ju i stort sett enbart förbrukat pengarna i verksamheten, men när jag sen började räkna på vad en ekonomi innebär där verksamheten och den privata ekonomin inte är åtskilda så insåg jag hur det egentligen låg till och att jag konsumerade långt över de egentliga tillgångarna. Du är alltså långt ifrån ensam om att plötsligt stå där med lång näsa och inse att man själv skaffat sig stora bekymmer, det oavsett vad man tycker att revisorn gjort, eller inte gjort. 👍

Klokt skrivet. Startade själv eget när jag var 20 och nu är jag 51. Såklart har man samlat på sig många värdefulla kunskaper och erfarenheter under åren, Har ju alltid varit intresserad av ekonomi och företagsamhet. Men visst som 20 åring saknades mycket kunskap om sånt här och man gjorde vad man blev tillsagd ungefär. Kan man inte själv är det än viktigare att ha riktig hjälp som kan.

Mina första 20 år som företagare hade jag hjälp till en vän till familjen (Mamma och Pappa) En trevlig man som också jobbade heltid på skattemyndigheten. Tyckte om jord och skog och sen jag köpte min skog även var med och jagade här hos mig. Till slut tog åldern ut sin rätt och då bytte jag på hans inrådan till LRF som numera har bytt namn till Ludvig och Company. Min vän och hjälp med mina papper gick bort för 3 år sen. Men en sån hjälp är guld värd. Insatt kunnig och utan fusk vet vad som är tillåtet och vad dom tittar på från skattemyndighetens håll också.
Senast redigerad av Vedproducent lör 17 okt 2020, 19:37, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).