Kör terräng styrningen lite, då friläggs bromsarna ( gör på nyare maskiner iaf) börjar den då rulla så orkar inte åkmotorn hålla maskin still vilket den ska göra om motorn är hel.
Riktiga män kör utan tändstift
AKKAMAAN skrev:Bara för att vara säker på att vi avänder samma termer och definitioner så reder vi ut begreppen lite.
Av alla de hydrostat-transmissioner jag sett två olika varianter där det bara avänds 1 åk-motor
Varient 1. De flesta maskiner har en "åk-pump" ansluten på dieselmotorns utgående axel på svänghjulssidan och en "åk-motor" ansluten till ingående axel på en fördelningsväxellåda. Arbetshydraulik-pumpen sitter då i serie med eller på samma axel som åk-pumpen. Antingen bakom eller framför åk-pumpen.
Variant 2. På vissa maskiner driver dieselmotorn på svänghjulssidan en "pump-växellåda" som parallellet driver åk-pump och arbetshydraulik-pump som på bilden
Ta och tippa hytten och ta några bilder på åk-pump och åk-motor så vi kan se hur det ser ut på din maskin. Har själv bara varit under hytten på en Valmet 840.2 för 25 år sedan men kan inte komma ihåg i detalj hur det såg ut.
Det kan vara hjälpligt om du kan hitta och fota av läsliga typskyltar på åk-pump och åk-motor med angivelse av fabrikat modell och bestyckningskoder