Skotare

Valmet 840.3 Driver ryckigt på lågväxlar

26 inlägg 5668 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valmet 840.3 Driver ryckigt på lågväxlar

skogsjan695xl  
#674194 Du kan prova när du står i en backe.
Kör terräng styrningen lite, då friläggs bromsarna ( gör på nyare maskiner iaf) börjar den då rulla så orkar inte åkmotorn hålla maskin still vilket den ska göra om motorn är hel.

Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Valmet 840.3 Driver ryckigt på lågväxlar

machonisti  
#674200
AKKAMAAN skrev:Bara för att vara säker på att vi avänder samma termer och definitioner så reder vi ut begreppen lite.

Av alla de hydrostat-transmissioner jag sett två olika varianter där det bara avänds 1 åk-motor

Varient 1. De flesta maskiner har en "åk-pump" ansluten på dieselmotorns utgående axel på svänghjulssidan och en "åk-motor" ansluten till ingående axel på en fördelningsväxellåda. Arbetshydraulik-pumpen sitter då i serie med eller på samma axel som åk-pumpen. Antingen bakom eller framför åk-pumpen.

Variant 2. På vissa maskiner driver dieselmotorn på svänghjulssidan en "pump-växellåda" som parallellet driver åk-pump och arbetshydraulik-pump som på bilden

1602940868_full_hydrostat_2.jpg


Ta och tippa hytten och ta några bilder på åk-pump och åk-motor så vi kan se hur det ser ut på din maskin. Har själv bara varit under hytten på en Valmet 840.2 för 25 år sedan men kan inte komma ihåg i detalj hur det såg ut.

Det kan vara hjälpligt om du kan hitta och fota av läsliga typskyltar på åk-pump och åk-motor med angivelse av fabrikat modell och bestyckningskoder

På min 828 är uppbyggnaden enligt alternativ 1.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 840.3 Driver ryckigt på lågväxlar

Harpan  
#674203 På 840n så är det också som variant nr 1.
Ska prova imorgon att styra lite i en backe och se hur den beter sig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 840.3 Driver ryckigt på lågväxlar

machonisti  
#674207 Jag märkte idag då jag körde 828 att den började ränna vid lutning. Troligen börjar pump och motor bli trötta.
20 000 h för närvarande och de har blivit renoverade en gång, oklart vid vilka timmar.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 840.3 Driver ryckigt på lågväxlar

Harpan  
#674213 Precis så jag känner med min traktor. Men åkpumpen på min hade kanon värden samt genomgången åkmotor. Men som sagt så har ju min gått snart 14000 timmar så pumpen kanske sjunger på sista ändå! Tack för att du är med om samma som jag, ingen annan verkar ha känt detta förut!
Mvh

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 840.3 Driver ryckigt på lågväxlar

machonisti  
#674216 Farsan köpte en ny 828 -90. Den gick 13 000 h innan renovering. Tryckplattan eller vad den nu heter som håller skillnaden mellan sug och tryck inne i pumpen var så hårt sliten att den måste förnyas. Annars brukar man kunna slipa dem har jag förstått.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 840.3 Driver ryckigt på lågväxlar

Harpan  
#674224 Jaha åfan! Bra att du nämnde det. Lärorikt det har varit på detta forum för mig 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 840.3 Driver ryckigt på lågväxlar

skogsjan695xl  
#675779 Hur går det med maskin?

Användarvisningsbild

Re: Valmet 840.3 Driver ryckigt på lågväxlar

Harpan  
#675786 Har inte funnit något än, lånade en kompis microdator, växlingsdator men det gjorde ingen skillnad tyvärr! Om jag mot förmodan hittar något så lovar jag att lägga upp det! Mvh

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 840.3 Driver ryckigt på lågväxlar

Fredi  
#676237 Du skrev att du trycker på gasen när den börjar rulla. Kör du inte med arbetsvarven påkopplade? Pedalen är då "körpedal" och inte gaspedal. Kan vara att pumpen och motorn inte riktigt fungerar som de borde om dieseln går på tomgång när du trycker på pedalen?

Användarvisningsbild

Re: Valmet 840.3 Driver ryckigt på lågväxlar

Harpan  
#676316 Jag har provat med arbetsvarv samt på tomgång och det spelar ingen roll hur jag än gör, felet är identiskt ändå.
Tack för tipset!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).