Socialt (mer om oss)

Fadäser (hur dum får man bli?)

2585 inlägg 680280 visningar 130 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

totte  
#671790 Lönnmördad ek? 😇

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

halvproffs  
#671802 Anders är ju ingen lönnmördare iaf 👍

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

anersimyra  
#671832
Fällningen skedde något lite i lönn då jag meddelat en kontrollant för projektet att jag ansåg att stämplingen var felaktig men denne tyckte att vi skulle avvakta tills biologen fick säga sitt vilket jag av flera anledningar struntade i. Här ser ni förresten den krumma eken som växer mellan lönnen och björken. Främst i bild är den stora eken som undertryckt den ” krumma fulingen.” Hade vi nu fällt lönnen för att gynna den undertryckta eken så skulle ju även björken tagits vilket hade skapat en stor lucka som snabbt slyat igen av lönnskott..🙄

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Stampep  
#674195 Skulle flytta om veden lite, tog lite längre tid än väntat 🤬 kan säga att traktorn var rätt billig där ett tag. Börjar bli mer och mer sugen på 4wd..

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

tallen100  
#674205 Aha du gjorde så..... 😉 🤣

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

fendt311  
#674260
Stampep skrev:Skulle flytta om veden lite, tog lite längre tid än väntat 🤬 kan säga att traktorn var rätt billig där ett tag. Börjar bli mer och mer sugen på 4wd..

Många gånger man tippat, kört sönder ved pallar. När man körde med jordbruks traktorn med 1m gafflar. Man såg inte var man hade gafflarna. Körde på känsla och chans. 4wd spelade ingen roll i mitt fall. Gör som jag i stället. Köpte en midje styrd lastmaskin. 😊

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Stampep  
#674270 Mjo fast jag har 160 långa gafflar.. och typ 10 års gaffelvana 🤣 dessutom kamera på lastaren.
Nu var det lite för mjukt så framhjulen fastnade, vilket fick bakhjulen att gräva ner sig.
Blev "lätt" irriterad och tippade ur skiten ner i diket.. lastmaskin blir tyvärr för dyrt för att hantera typ 15 m3 ved/år 😉

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

fendt311  
#674278 Såg på bilden att du har långa gafflar. Vad smart att ha kamera fram mot lastaren. Där gav du ett bra tips till andra. Som retar sig på jordbruks lastare.👍

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Vardon  
#674291 Jag har med kamera i lastaren , det är en hjälp men svårt att bedömma man ska inte tro det löser alla bekymmer men några.

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#674316 Jo borde nog montera en kamera på lastaren, huven o gaffelstället skymmer väldigt mkt på hydreman när pall ska hanteras i pallstället

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#676545 Det tog 250 timmar men idag välte jag "äntligen " med Bisonvagnen. Allt gick bra och orsaken att jag inte använde hela hjärnan på morgonen . Har regnat mycket så marken är rejält vattensjuk. Stödben åkte rakt ner i marken när tyngden från granen kom på vinschen. :oops:

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

fendt311  
#676546 OJ! Härligt att allt gick bra. 😊

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Avslutat-02  
#676667
Uvskogen skrev:Det tog 250 timmar men idag välte jag "äntligen " med Bisonvagnen. Allt gick bra och orsaken att jag inte använde hela hjärnan på morgonen . Har regnat mycket så marken är rejält vattensjuk. Stödben åkte rakt ner i marken när tyngden från granen kom på vinschen. :oops:
1603969655_i0000012.jpg


Tänker inte göra en film hur du reser upp detta..
Då måste jag köpa en sådan maskin först och välta... Det vill jag inte.. 🤭 🤣.
Skönt att allt gick bra 👍

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#676693
vinterrojarn skrev:
Uvskogen skrev:Det tog 250 timmar men idag välte jag "äntligen " med Bisonvagnen. Allt gick bra och orsaken att jag inte använde hela hjärnan på morgonen . Har regnat mycket så marken är rejält vattensjuk. Stödben åkte rakt ner i marken när tyngden från granen kom på vinschen. :oops:
1603969655_i0000012.jpg


Tänker inte göra en film hur du reser upp detta..
Då måste jag köpa en sådan maskin först och välta... Det vill jag inte.. 🤭 🤣.
Skönt att allt gick bra 👍


Ha ha, nä det behövs inte. Men en koppling till puschern finns faktiskt jag reste upp vagnen med den restaurerade puschern! 😀

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#676930 Inte för att den behöver lyftas. Tråden är aktiv ändå.

Fyller 10 år idag. :coffee-time:

Vet inte om man skall gratulera eller beklaga. 😉

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).