Verkstan

Starta en renovering, skaffa ett objekt.

788 inlägg 67600 visningar 29 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Starta en renovering, skaffa ett objekt.

DennisCA  
#673954 Jag har ingen renovering på gång nu, men nyligen blev jag färdig med renoveringen av min första fräsmaskin:

Hem i garaget
Bild


Bild


Bild


Cirka 16 månader senare:
Bild


Bild


Bild

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Starta en renovering, skaffa ett objekt.

totte  
#673980 Snyggt! Var det några mekaniska fel på den?

Användarvisningsbild

Re: Starta en renovering, skaffa ett objekt.

Erre  
#674018
Mettämies skrev:Jag tycker att det är bäst med torra rena gängor, förutom om det ska vara oljat enligt instruktion . Oavsett pasta så tycker jag att kladdet drar till sig skit och det blir nästan svårare att få loss det sen.

Kör ofta igenom gängorna med gängtapp, blir lättskruvat då.

Jag använder ett fett som leder ström och som skyddar gängorna bra.
Vet dock ej vad det är för fett då jag skaffar det av linjemontörer. 😁

Användarvisningsbild

Re: Starta en renovering, skaffa ett objekt.

Joakim S  
#674020
Erre skrev:
Mettämies skrev:Jag tycker att det är bäst med torra rena gängor, förutom om det ska vara oljat enligt instruktion . Oavsett pasta så tycker jag att kladdet drar till sig skit och det blir nästan svårare att få loss det sen.

Kör ofta igenom gängorna med gängtapp, blir lättskruvat då.

Jag använder ett fett som leder ström och som skyddar gängorna bra.
Vet dock ej vad det är för fett då jag skaffar det av linjemontörer. 😁

Är det svart? Då liknar det fettet vi använder när vi klämmer på kabelskor på aluminiumkablar. Finns att köpa på elgrossister.

Användarvisningsbild

Re: Starta en renovering, skaffa ett objekt.

DennisCA  
#674021
totte skrev:Snyggt! Var det några mekaniska fel på den?


Tyvärr jo, två stora fel, bordet hade skurit sig p.g.a. att tidigare ägare misstagit oljenipplarna för smörjnipplar och tryckt in smörjmedel istället för olja, som gjorde att oljesystemet stockade åter. Krävde flera veckor med försiktigt jobb för att få loss kilen som var det som hade skurit fast och sen en reparation.

Sen då jag trodde jag var färdig upptäckte jag fel i växellådan, hade haft ett haveri, klippt kilen som höll fast ett drev så det bara slirade på axeln. Var ett riktigt jobb att demontera växellådan, bygga pressjiggar och ta till alla konstiga metoder som läppningspasta (det funkade till sist + jiggarna) och reparera axeln.

Användarvisningsbild

Re: Starta en renovering, skaffa ett objekt.

Erre  
#674024
Joakim S skrev:
Erre skrev:
Mettämies skrev:Jag tycker att det är bäst med torra rena gängor, förutom om det ska vara oljat enligt instruktion . Oavsett pasta så tycker jag att kladdet drar till sig skit och det blir nästan svårare att få loss det sen.

Kör ofta igenom gängorna med gängtapp, blir lättskruvat då.

Jag använder ett fett som leder ström och som skyddar gängorna bra.
Vet dock ej vad det är för fett då jag skaffar det av linjemontörer. 😁

Är det svart? Då liknar det fettet vi använder när vi klämmer på kabelskor på aluminiumkablar. Finns att köpa på elgrossister.

Jepp. 👍

Användarvisningsbild

Re: Starta en renovering, skaffa ett objekt.

totte  
#674037 Inte så enkelt att fixa såna fel. Bra jobbat att få till det. 👍

DennisCA skrev:
totte skrev:Snyggt! Var det några mekaniska fel på den?


Tyvärr jo, två stora fel, bordet hade skurit sig p.g.a. att tidigare ägare misstagit oljenipplarna för smörjnipplar och tryckt in smörjmedel istället för olja, som gjorde att oljesystemet stockade åter. Krävde flera veckor med försiktigt jobb för att få loss kilen som var det som hade skurit fast och sen en reparation.

Sen då jag trodde jag var färdig upptäckte jag fel i växellådan, hade haft ett haveri, klippt kilen som höll fast ett drev så det bara slirade på axeln. Var ett riktigt jobb att demontera växellådan, bygga pressjiggar och ta till alla konstiga metoder som läppningspasta (det funkade till sist + jiggarna) och reparera axeln.

Användarvisningsbild

Re: Starta en renovering, skaffa ett objekt.

DennisCA  
#674055 Ja utan internet hade det förmodligen gått åt skogen, fick stora mängder tips, manualer och hjälp via ett amerikanskt maskinistforum där det fanns flera som var hade den här typen av fräsen (Deckel FP2). Och för att få bort allt smörjmedel plockades bordet och sadeln bort och demonterades i minsta beståndsdel. Det tog flera månader och då passade jag på att måla också.

Jag servade också spindlarna, den har en vertikal och horizontal spindel, bara det var lite av en utbildning, man måste vara otroligt försiktigt där med renheten, och sen ska all preload ställas in till mindre än hundradelar med spel så jag fick köpa en mätklocka som mäter i mikrometer istället för hundradelar bara för det. Allt detta hade varit totalt övanför en nybörjares nivå om inte för en massa experthjälp, den enda delen på fräsen jag inte haft isärplockad är växellådan för matningen.

Avatar Fallback

Re: Starta en renovering, skaffa ett objekt.

masyngel  
#674068 @Dennis Ca

Det där är vad jag kallar drömmaskin!!!
Många av dessa och Schaublin maskinerna har försvunnit ut ur Sverige för länge sedan!

Jagade en av dessa för ca 20 år sedan, men hittade ingen som uppfyllde mina behov...

Började arbeta som vertygsmakare - 82, och denna var en av de maskiner vi använde.

Långt senare använde jag en modernare modell
där det var möjligt att "programmera" jämna avstånd i x eller y axeln, perfekt för hålbilder etc.
Får jag fråga årsmodell och om du vet priserna i dag?

Sist men inte minst, grattis och bravo!

Avatar Fallback

Re: Starta en renovering, skaffa ett objekt.

masyngel  
#674071
masyngel skrev:@DennisCa

Det där är vad jag kallar drömmaskin!!!
Många av dessa och Schaublin maskinerna har försvunnit ut ur Sverige för länge sedan!

Jagade en av dessa för ca 20 år sedan, men hittade ingen som uppfyllde mina behov...

Började arbeta som vertygsmakare - 82, och denna var en av de maskiner vi använde.

Långt senare använde jag en modernare modell
där det var möjligt att "programmera" jämna avstånd i x eller y axeln, perfekt för hålbilder etc.
Får jag fråga årsmodell och om du vet priserna i dag?

Sist men inte minst, grattis och bravo!

Användarvisningsbild

Re: Starta en renovering, skaffa ett objekt.

DennisCA  
#674129 Tack, jag köpte faktiskt denna från Sverige, helt osedd förutom bilder så det var en chans men priset var så lågt att jag såg det som min enda chans att få äga en Deckel. Jag ser FP2or och FP1or till salu idag, priserna för modeller i skick verkar röra sig mellan 4000 till 6000 euro. Och så finns det modeller som kostar över 10,000 euro. Jag gav ca hälften mindre än det lägsta priset. Det är en 1958 årsmodell.

Användarvisningsbild

Re: Starta en renovering, skaffa ett objekt.

halvproffs  
#674132 Fantastiskt duktig du är 👍

Avatar Fallback

Re: Starta en renovering, skaffa ett objekt.

Hugin  
#674236
vinterrojarn skrev:Var in till en verkstad där jag ska eventuellt börja jobba...
Men blev förfärad över att se när en mekaniker dränkte ett Tändstift i kopparpasta innan han skruvade fast det i toppen..

Va fan det var ju en aluminium motor..
Där ska ingen kopparpasta vara..
Möjligtvis aluminium pasta, men göra rent och känna på gängorna ska räcka..

Kan bli någon reaktion av kopparn emot aluminium tillsammans med värmen har jag för mig., eller?

- Gissar att du tog tillfället i akt, att informera om olämpligheten att använda kopparpasta?

Användarvisningsbild

Re: Starta en renovering, skaffa ett objekt.

fendt311  
#674239
DennisCA skrev:Tack, jag köpte faktiskt denna från Sverige, helt osedd förutom bilder så det var en chans men priset var så lågt att jag såg det som min enda chans att få äga en Deckel. Jag ser FP2or och FP1or till salu idag, priserna för modeller i skick verkar röra sig mellan 4000 till 6000 euro. Och så finns det modeller som kostar över 10,000 euro. Jag gav ca hälften mindre än det lägsta priset. Det är en 1958 årsmodell.

Helt otroligt vilken fin renovering du gjort. Lyfter på hatten för sådant hantverk. 👍

Avatar Fallback

Re: Starta en renovering, skaffa ett objekt.

Avslutat-02  
#675255 När jag tröttnat på att byta hjul på några bilar och att fixa bromsar efter andra firmor... Där man inte kollat om belägen kan röra på sig i galgen så började jag att tvätta en Hva 51 istället..


Bör bli klar kanske imorgon.. 💪 👍

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).