Mettämies skrev:Jag tycker att det är bäst med torra rena gängor, förutom om det ska vara oljat enligt instruktion . Oavsett pasta så tycker jag att kladdet drar till sig skit och det blir nästan svårare att få loss det sen.
Kör ofta igenom gängorna med gängtapp, blir lättskruvat då.
Erre skrev:Mettämies skrev:Jag tycker att det är bäst med torra rena gängor, förutom om det ska vara oljat enligt instruktion . Oavsett pasta så tycker jag att kladdet drar till sig skit och det blir nästan svårare att få loss det sen.
Kör ofta igenom gängorna med gängtapp, blir lättskruvat då.
Jag använder ett fett som leder ström och som skyddar gängorna bra.
Vet dock ej vad det är för fett då jag skaffar det av linjemontörer. 😁
totte skrev:Snyggt! Var det några mekaniska fel på den?
Joakim S skrev:Erre skrev:Mettämies skrev:Jag tycker att det är bäst med torra rena gängor, förutom om det ska vara oljat enligt instruktion . Oavsett pasta så tycker jag att kladdet drar till sig skit och det blir nästan svårare att få loss det sen.
Kör ofta igenom gängorna med gängtapp, blir lättskruvat då.
Jag använder ett fett som leder ström och som skyddar gängorna bra.
Vet dock ej vad det är för fett då jag skaffar det av linjemontörer. 😁
Är det svart? Då liknar det fettet vi använder när vi klämmer på kabelskor på aluminiumkablar. Finns att köpa på elgrossister.
DennisCA skrev:totte skrev:Snyggt! Var det några mekaniska fel på den?
Tyvärr jo, två stora fel, bordet hade skurit sig p.g.a. att tidigare ägare misstagit oljenipplarna för smörjnipplar och tryckt in smörjmedel istället för olja, som gjorde att oljesystemet stockade åter. Krävde flera veckor med försiktigt jobb för att få loss kilen som var det som hade skurit fast och sen en reparation.
Sen då jag trodde jag var färdig upptäckte jag fel i växellådan, hade haft ett haveri, klippt kilen som höll fast ett drev så det bara slirade på axeln. Var ett riktigt jobb att demontera växellådan, bygga pressjiggar och ta till alla konstiga metoder som läppningspasta (det funkade till sist + jiggarna) och reparera axeln.
masyngel skrev:@DennisCa
Det där är vad jag kallar drömmaskin!!!
Många av dessa och Schaublin maskinerna har försvunnit ut ur Sverige för länge sedan!
Jagade en av dessa för ca 20 år sedan, men hittade ingen som uppfyllde mina behov...
Började arbeta som vertygsmakare - 82, och denna var en av de maskiner vi använde.
Långt senare använde jag en modernare modell
där det var möjligt att "programmera" jämna avstånd i x eller y axeln, perfekt för hålbilder etc.
Får jag fråga årsmodell och om du vet priserna i dag?
Sist men inte minst, grattis och bravo!
vinterrojarn skrev:Var in till en verkstad där jag ska eventuellt börja jobba...
Men blev förfärad över att se när en mekaniker dränkte ett Tändstift i kopparpasta innan han skruvade fast det i toppen..
Va fan det var ju en aluminium motor..
Där ska ingen kopparpasta vara..
Möjligtvis aluminium pasta, men göra rent och känna på gängorna ska räcka..
Kan bli någon reaktion av kopparn emot aluminium tillsammans med värmen har jag för mig., eller?
DennisCA skrev:Tack, jag köpte faktiskt denna från Sverige, helt osedd förutom bilder så det var en chans men priset var så lågt att jag såg det som min enda chans att få äga en Deckel. Jag ser FP2or och FP1or till salu idag, priserna för modeller i skick verkar röra sig mellan 4000 till 6000 euro. Och så finns det modeller som kostar över 10,000 euro. Jag gav ca hälften mindre än det lägsta priset. Det är en 1958 årsmodell.