Bioenergi

nyodling, stubbar

19 inlägg 8883 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

nyodling, stubbar

henrik!  
#673901 Hej!

Jag funderar på att göra nyodling av 5.5ha skog(omgärdad av åkrar) som är färdigvuxen, ganska plan mark har nog varit åker där för några generationer sedan, inte mycket sten och de som finns ligger mest i ett par högar.

Tar jag 10-15 träd om dagen borde jag hinna en hel del innan april, har då tankar på att bryta stubbarna på egen hand också, 23t~ grävmaskin och stubbrytare(vad kostar en stubbrytare?) har jag förstått att man ska ha.

En fundering jag har är om man får någon slant för stubbarna, är det nå värmeverk som tar hand om dem i södra dalarna, eller ska man flisa dem? Eller majbrasa för gödning? 😎

Om man ska flisa, sådana mängder som det kommer bli, grot och stubbar, är det värt att investera i en egen flis?
Kanske enbart för groten, en sån flishugg som man har bakom traktorn. kommer såklart även då att användas i framtiden i annan skog 👍



   TS
Avatar Fallback

Re: nyodling, stubbar

bgl  
#673907 Rör inga stenhögar utan tillstånd av Länsstyrelsen!

Avatar Fallback

Re: nyodling, stubbar

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#673913 Låt stubbarna vara och fräs hela hygget. Det finns ett fåtal köpare av stubbflis i landet och de betalar så lite att man behöver lägga till för både brytning och transport. De köper vanligtvis heller inte stubbar som är brutna av okända entreprenörer, stubbar till värmeverk ska vara klippta och väl renskakade innan de läggs på luftigt upplag i minst ett år.



Våren -19 nyodlingsfräste jag två små hyggen i anslutning till befintlig åker, kostnad ca 25000kr/ha. Efter fräsning körde jag över lätt med sladdplanka på harv, körde med strängläggaren för att samla ihop småpinnar och sådde med vallfrö. Eventuellt kvarlämnade rotbitar i marken tar tiden hand om tills jag ska plöja nästa gång.
I februari avverkades skogen och i maj växte vallen på samma yta.

Användarvisningsbild

Re: nyodling, stubbar

Camaro1969  
#673932 jag lät stubbarna vara och körde med nyodlingsfräs

visst hade man kunnat gräva upp dem,, men vart ska man göra av dem?

nyodlingsfräsningen kostar en slant,, men jag satte pärer där samma år och det blev bra skörd=)

Avatar Fallback

Re: nyodling, stubbar

FredrikB  
#674045 Nyfiken på vad du fick ge Camaro. ?
Även vilken modell och märke.

Mvh

Användarvisningsbild

Re: nyodling, stubbar

Camaro1969  
#674445 rätt dyrt, 1600:- timmen

det var en ombyggd torvfräs kanske 3 meter bred

han satt baklänges i en valtra på ca 250hk

traktorn stod och hoppade vid större stubbar,

jag skulle aldrig skaffat maskiner och tagit på mig sån körning för 1600:- timmen ändå =)

Avatar Fallback

Re: nyodling, stubbar

torpöbo  
#674507 Hur klarar dom här fräsarna sten?

Användarvisningsbild

Re: nyodling, stubbar

anersimyra  
#674514
torpöbo skrev:Hur klarar dom här fräsarna sten?

De ” gillar ” inte Sten..😬 ett alternativ som vi praktiserade vid nyanläggning av ängsbete som varit tätt bevuxen med uppvuxen grov blandskog var att helt enkelt gräva ner stubbarna och planera ut överbliven jord.

Avatar Fallback

Re: nyodling, stubbar

torpöbo  
#674519 Man kan ju kola stubbarna med och återanvända kolet som jordförbättring.

Gräva ner stubbar kan leda till surhål.

Användarvisningsbild

Re: nyodling, stubbar

henrik!  
#674624 Tacksam för svar!
Hade förhoppningar om att stubbarna skulle kunna säljas och betala det mesta av omvandlingen.
Får titta närmare på om det finns någon som har nyodlingsfräs att bearbeta stubbarna med i närheten, en fördel med att flisa stubbarna kan kanske vara att fliset blir bra näring till nyodlingen 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: nyodling, stubbar

halvproffs  
#674628 Sedvall här på forumet( länge sen han skrev här) har avverkat skogen, kört bort ris och brytit upp stubbarna som ligger efter vägen på en lång rad. Är gammal åkermark som planterades för många år sen. Han vet nog det mesta om detta skulle jag tro.

Användarvisningsbild

Re: nyodling, stubbar

Camaro1969  
#674636 det finns ju även borrar man kan sätta på en liten grävmaskin eller liknande.

är det mycket grova stubbar skulle jag nog övervägt det alternativet kanske.

Avatar Fallback

Re: nyodling, stubbar

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#674650
torpöbo skrev:Hur klarar dom här fräsarna sten?


Det finns de som kör med vägfräsar typ PTH- crusher eller liknande, de ska klara mycket sten men inte stora block eller berg. Prislappen blir dock därefter då det tar tid att mala ner stenar.

Användarvisningsbild

Re: nyodling, stubbar

svampbob  
#674691 Vi fräste stubbar på ca 30ha härom året för ett större projekt.
Gick med två 30 tons grävmaskiner med betongfräsar på.
Dom maskinisterna hade mardrömmar om stubbar långt efter åt.

Användarvisningsbild

Re: nyodling, stubbar

Suneland  
#674719 I vinter avverkar jag 1,5ha som ska bli betesmark igen. Huuur mycket stubbar som helst, 700m3 en hel del grov björk och gran samt tusentals undertryckta granar.

Kommer gräva bort stubbar och elda dom löpande tillsammans med övrigt grot.

Har dock ingen tidspress och min slitna gamla Atlas 1602 kommer få göra jobbet.

Fick en prisuppgift på 45000 för 1,5 ha fräsning, och då är det redan stenplockat 😮 .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar