Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Malwa 460

160 inlägg 84890 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Malwa 460

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67188 ja vill bara inflika att jag inte pekade ut just malwa som enda gräddvispen, utan ja menar nästan alla "visningar" å filmer man ser ger iaf det intrycket, vare sej det är alstor/vimek/malwa eller va nu alla heter... med en vanlig traktor går ju samma kranar finare trots enklare spakar osv....

Användarvisningsbild

Re: Malwa 460

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67263 Som Harald skrev så finns det lösningar färdiga för att få bättre följsamhet i kranen på Malwan. Dessutom har man fulla möjligheter att justera ramper mm via Iqan, så delvis är det upp till piloten och hur man vill köra.

Malwa 460 är en spännande maskin, och när den första maskinen rullar ut från produktionslinjen så får vi se vad den verkligen går för. Som sagt, den maskin som visades hade inte den slutgiltiga konfiguration med rätt komponenter som monteras på produktionslinjen just nu.

//.D

Avatar Fallback

Re: Malwa 460

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67270
Elias skrev:Jag anser också att man ska bruka skogen på ett smart sätt. Inte göra en massa stora stickvägar med 10m avstånd kors och tvärs. Man hugger bort mycket av arealen bara för stickvägarnas skull. Tyvärr är det bara volym per timme som är relevant men jag antar att du kommer köra på timpris när du väl får den?


Vilken ekonomi finns det egentligen i detta? Att skogen blir trevligare skriver jag under på,men vad kostar det?
Finns det någon trovärdig forskning ang detta?

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Malwa 460

Rotröta  
#67402 Jag kör vimek och den har teknik från 60-talet men Malwan verkar ha teknik från 2000-talet .Det ska bli kul att provköra malwan det måste vara underbart att köra med fulldrift och en tyst varm hytt som tyvär vimek inte har

Användarvisningsbild

Re: Malwa 460

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67443 Man kan också se det så här:
Vimek har gammal beprövad teknik, med Malwa använder mer elektronik som kan krångla, eller?

Jag tror på att Malwan kommer fungera fin fint. det finns många duktiga personer som gett input till projektet. och det är verkligen en "state of the art"-maskin. Välkända komponenter och en tanke bakom varje vald pryl.

Kan hända är Malwan något dyrare än en Woodtiger, Vimek etc men tekniskt sätt ligger Malwan nog längst fram.

Kör du som entreprenör Rotröta?

//.D

Avatar Fallback

Re: Malwa 460

Rotröta  
#67467 Ja jag kör som enteprenör . Det viktigaste med en liten skotare att man har bra komfort och för att få det behövs det nog elektronik.Är det nån som vet om styrningen av maskinen sitter i armstöden och om man kan styra ,lasta och köra maskinen samtidigt ,det är ett måste när man kör ris.

Användarvisningsbild

Re: Malwa 460

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67472 Det är både en joystick (för kranen) och en liten styrspak på höger tablett i Malwan.

högerpanel.jpg


//.D

Avatar Fallback

Re: Malwa 460

Rotröta  
#67474 Sundhult har du mer bilder

Användarvisningsbild

Re: Malwa 460

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67475 Vad det något speciellt du tänkte på?

Avatar Fallback

Re: Malwa 460

Rotröta  
#67477 Midjan och insidan av hytten

Användarvisningsbild

Re: Malwa 460

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67482 Tyvärr har jag inga bilder på det.

//.D

Användarvisningsbild

Re: Malwa 460

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67625 Här dock en CAD-bild på en Malwa 460 klämmbanke.

malwa460_med_klämmbanke.jpg


//.D

Avatar Fallback

Re: Malwa 460

Rotröta  
#68035 Sundhult vad är det för lastarea på malwan och hur långt virke kan man ha på maskinen

Användarvisningsbild

Re: Malwa 460

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68040 Grinden är på cirka 1,6 kvm, och det går att sätta i extrabanke för att ta längre virke. Dock blir vikt fördelningen helt optimal, men det fungerar bra efter vad jag hört.


//.D

Avatar Fallback

Re: Malwa 460

Harald  
#68246
nisse skrev:
Elias skrev:Jag anser också att man ska bruka skogen på ett smart sätt. Inte göra en massa stora stickvägar med 10m avstånd kors och tvärs. Man hugger bort mycket av arealen bara för stickvägarnas skull. Tyvärr är det bara volym per timme som är relevant men jag antar att du kommer köra på timpris när du väl får den?


Vilken ekonomi finns det egentligen i detta? Att skogen blir trevligare skriver jag under på,men vad kostar det?
Finns det någon trovärdig forskning ang detta?

/Nisse



Det här med stickvägar och lönsamhet är svårt att få grepp på. Såg att Malwa hade lagt upp en kalkyl som någon skogsmästare tagit fram, ngn som kan verifiera hans beräkningar. Det finns även en artikel från skogsaktuellt som tittar på ekonomin med en Biocombi

http://www.malwa.se

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).