Verkstan

Dagens Service

1470 inlägg 307794 visningar 70 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

ananders  
#671321
Erre skrev:
ananders skrev:Får man samma effekt med pinnsvets?

Ja.
Yttre lagerbana som sitter i sitt säte krymper om man svetsar en sträng i mitten på det.
Vad man svetsar med spelar ingen roll.


Får prova det.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

totte  
#671325 Den expanderar först av värmen från svetsen, sen krymper den. Kan räcka med de små bråkdelar det rör sig för att det skall lossna. Huvudsaken är alltid att få det att röra sig på något sätt åt något håll.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Erre  
#671327
totte skrev:Den expanderar först av värmen från svetsen, sen krymper den. Kan räcka med de små bråkdelar det rör sig för att det skall lossna. Huvudsaken är alltid att få det att röra sig på något sätt åt något håll.

Exakt så. Kan räcka med några cm söm. På 3-4 ställen. När det svalnat så brukar det komma ut fint.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

HannuRöj  
#673790 😀 Service av svärdet av 201n.

Även med en ny kedja krävde såg lite tryck vid kapning.
Jag slipade sidorna rak och slåg spåret smalare med en slägga.
0.1 mm tunnare plåt än spårbredd i spåret, 0.5 mm undanför svärdet.
Hoppas det blev bra nu, ju större svärd desto lättare verkar det vara att fixa..😁


Avatar Fallback

Re: Dagens Service

bgl  
#673995
Sommaren är över, tvätt av klippdäcket inför vinterförvaring. Blänker så fint i lågtstående höstsol.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Kse  
#673997 Min Daf 66 som har stått hela sommaren pga. trilskandes startmotor och lite trött bränslepump fick äntligen lite kärlek. Man vill som inte ge sig ut på raggen med en bil som bara startar när den känner för det, och när den väl startar bara går när den har lust.
Ny startmotor och framförallt ny bränslepump gjorde susen, passade bra idag då det var Vab.😁

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

totte  
#674036 Kult så det ryker om det! 😀 😀

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

ananders  
#675843
ananders skrev:Jag försöker byta spindellager på traktorn. Gjorde höger sida tidigt i sommras.

Jag har dock kört fast nu, lagerbanan till det nedre lagret vill inte släppa så jag får nog få fatt på någon som kan värma det ordentligt åt mig.

Bilagan $matches[2] finns inte längre


Bilagan $matches[2] finns inte längre


Bilagan $matches[2] finns inte längre


Bilagan $matches[2] finns inte längre


Idag fick jag hjälp av en bekant som har en tvåfassvets som fäste en hemmagjord slaghammare i lagerbanan och då hade den inte mycket att sätta emot. 💪

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

JensSkoog  
#676277 Dyker upp mycket som behöver servas, och idag kom en förtvivlad lärarinna
inom. Någon hade användt skolans saxar till att kapa flugnät av järn.

Duger dårligt till tyg då!
Hon kom med skolans svarvjärn ochså. Undrade
om jag kunne fixa lite på dom.

Har väl skett det som ofta sker - någon har
användt dom till att dra ur spik med :mrgreen:

Så har jag projekt i morron biti - det ska ju självklart regna :wink:

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#676317 Det är bara att slipa på 👍

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Ängagärdet  
#676326 Renovering av boggi på en jf av6000h, den har nog suttit fast ett tag. 35ton och mycket värme sen kom den! 💪

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

stegmaster  
#679317 Blitt lite service på grävmaskinerna senaste veckan.
Lillmaskinen (hanix h55dr) fick två nya remmar(Dynamo och AC), samt motorolja och filterbyte + en ny ledlys bak
(Den er en fröyd att köra men ett helv...... att serva, då alt er så jädrans trångt.
På storgrävaren (XCG 230 LC) blev det ny navolja til drivmotorer, byte av hydaulikfilter, och två nya led lys fram.
Jädrans tur man er kompis med en pensjonerad bil. mek, som er en utrolig gubbe.
Har alla världens grova verktyg och kunnig som tusan på alt möjligt, att han dessutan alltid ser positivt på saker oavsett hur svårt något verkar vara, gör ju inte saken sämre.
Han hittar alltid en lösning.
Kunne knappast sysslat med alle dessa maskiner jag har, om det inte vore för honnom. 👍
Dock har jag mest sysslat med just dessa åtgärder själv, da det er ganska rakt fram, förutom remmerna som var et helv..... att byta, som min mek, kompis fick göra. 😀

Min mek, kompis sysslar med att montera nya remmar. Nya led lampa syns helt i topp på bilden.

En ny led på varje sida bommen, sen sitter det 4 xenon ljus på hytten.

Dags att bli av med dessa halogen som inte lyst på manga år skulle jag gissa.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Erre  
#679577 Dagens service får bli i hemmet.





Det gamla elementet var lite lurigt.


Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

halvproffs  
#679581 Sätter du upp fler radiatorer så åtgången på ved blir större ? 😉

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Erre  
#679593
@halvproffs skrev:Sätter du upp fler radiatorer så åtgången på ved blir större ? 😉

😂 😂.
Jag gillar hur du tänker. 😉

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).