Verkstan

byta olja lastmaskin 4400

10 inlägg 2985 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

byta olja lastmaskin 4400

Camaro1969  
#673948 jaa hur tusan tappar man ur oljan ur motorn?

mycket plåtar att ta bort?

tror inte det är nån av dessa pluggar?




   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: byta olja lastmaskin 4400

Janan  
#673972
Det var länge sedan nu... men kan mycket väl vara pluggen i främre hörnet. Du ser om det går en 1/2- 5/8 slang från nippeln upp till tråget. Den i mitten av bukplåten är avtappning för bränsletanken.

Användarvisningsbild

Re: byta olja lastmaskin 4400

Camaro1969  
#673977 Det var den lilla..
Men tog ner bukplåten för att se det.

Bytte även hydraulfilter, va nog dags kan man säga..

Men får sedan inte locket tätt ovanpå tanken.

Skulle såklart ha köpt en ny packning.

Kan man göra en egen måntro av packningsark, ?

   TS
Avatar Fallback

Re: byta olja lastmaskin 4400

Janan  
#673978 Går säkert att göra en ny packning. Men visst är det ett plåtlock med en skruv i varje hörn eller är det på nyare som har en O-ring istället för packning? Brukar vara alldeles för hårt draget så hela locket är kupigt, då går det inte att få tätt. Rikta upp så locket blir plant och dra muttrarna jämnt men inte så hårt. Om det är ett plåtlock så går det att klämma i ett skruvstäd eller vända det på plats och dra det plant med muttrarna.

Användarvisningsbild

Re: byta olja lastmaskin 4400

Camaro1969  
#673983 Det är ett fyrkantigt lock med bult i varje hörn.
Precis som du säger.
Såg inte att locket va krokigt men packningen va ju väldigt tillplattad och hade krypit ur, och lite så..

Ska se om jag hittar nå packningsmaterial imorrn:)

   TS
Användarvisningsbild

Re: byta olja lastmaskin 4400

Camaro1969  
#674440 jag gjorde en ny packning, dock mycket tunnare än original

så jag smetade på lite packningssilicon med

såg ut att bli tätt men har inte just provkört ännu

   TS
Avatar Fallback

Re: byta olja lastmaskin 4400

Janan  
#674448 Borde funka! Det blir ca 1 bar tryck på returoljan så det kan vara lite lurigt. Jävlas det kan man göra en packning av en gummiduk, 2-3 mm. Gäller att hitta något som är oljebeständigt bara.

Användarvisningsbild

Re: byta olja lastmaskin 4400

Camaro1969  
#674461 tackar! hoppas detta håller... mn man får nog gö ny packning nästa gång man ska byta filter..


en till sak jag funderar på

gjorde rent luftfiltret i samband med helgens service
och det var ärligt det värsta filtret jag har sett. måste suttit kvar sedan de blästrade och målade maskin.

hursomhelst var det en hel del sot där, och jag gissar det kommer från slangen mellan locket på luftburken och ljuddämparen

vad har denna slang för funktion?

   TS
Avatar Fallback

Re: byta olja lastmaskin 4400

Janan  
#674484 Sitter ett rör i utblåset på ljuddämparen som ska skapa ett litet undertryck och suga bort det värsta smutsen ur luftfiltret. Om röret är trasigt eller rostat sönder så kan det bli tvärtom, avgaserna sugs in i luftfiltret. Lite svart där röret sitter är normalt, på tomgång kan det bli så att avgaserna går åt fel håll. Jag är osäker på hur mycket nytta den gör. Tycker man att luftfiltret blir för sotigt får man kolla upp ejektorn i ljuddämparen eller plugga slangen.

Användarvisningsbild

Re: byta olja lastmaskin 4400

Camaro1969  
#674635 känns inte som den gör så mycket nytta, iaf inte som gårdsmaskin
kanske mer i en grusgrop eller liknande.

slangen är rätt dålig så jag väljer att plugga istället för att kosta på en ny slang tror jag.

så är man iaf säker på att slippa sotet i luftburken

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).