ATV och UTV i skogen

Kawasaki vtwin 750

25 inlägg 4159 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kawasaki vtwin 750

moraggarn  
#673943 Suzuki glömde jag nämna, det är givetvis en kandidat!
Hur ska man tänka gällande detta med stel eller delad bakaxel, som det verkar så är det många olika bud kring detta, och jag förstår att det är nackdelar och fördelar med båda.
I den frågan tänker jag själv, att om det vore superbra, då skulle fler välja att tillverka med detta, men det verkar bara vara Honda som har det på någon modell

   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Kawasaki vtwin 750

halvproffs  
#673962 Jo, det är ju både fördel och nackdel. Har du fina marker så är ju stel bagaxel bra iom att du behöver inte stelbygga den eller byta stötdämpare mm.
Delad får du bättre markfrigång och bättre comfort vid normalkörning. Det är värt mycke.

Avatar Fallback

Re: Kawasaki vtwin 750

r93  
#673963
Claes Stanley skrev:
moraggarn skrev:Dåså gott folk! Jag ägnade igår några timmar åt att läsa massor samt ringa runt lite.
Följande har jag kommit fram till: Runt 500cc bör jag klara mig fint med.
Med tanke på begagnatpriser så känns det som att det är bättre att köpa nytt, då är det nytt och som synes så är ju andrahandsvärdet gott.
Har väl kommit fram till att det blir någon maskin från Yamaha, Honda, Kawasaki, Polaris.
Gällande Yamaha vet jag ej vilken som känns bäst av Grizzly eller Kodiak men det kanske är goda maskiner båda två.
Nåväl vad tror ni om mina tankar rörande detta, låter det vettigt?
Har även eventuellt tänkt köpa med en skogskärra, Leja proffs verkar ju vara en bra vagn, vad tycker ni? Har ni andra bra förslag?


Det är klart att nytt är ju alltid mera "säkert" garantier etc, med begagnat kan man ju aldrig vara helt säker på vad man får.
Kan inte säga så mycket om Yamaha... Har som sagt en Honda 420 och är jätte nöjd.
En del grannar har Polaris och där är en del jätte nöjda medans andra gillar inte att kraften inte kommer "direkt", det har jag upplevt själv när jag testat dom....


Japp Polaris är kända för sina "gummibandsvariatorer"

Användarvisningsbild

Re: Kawasaki vtwin 750

anersimyra  
#673984
moraggarn skrev:Dåså gott folk! Jag ägnade igår några timmar åt att läsa massor samt ringa runt lite.
Följande har jag kommit fram till: Runt 500cc bör jag klara mig fint med.
Med tanke på begagnatpriser så känns det som att det är bättre att köpa nytt, då är det nytt och som synes så är ju andrahandsvärdet gott.
Har väl kommit fram till att det blir någon maskin från Yamaha, Honda, Kawasaki, Polaris.
Gällande Yamaha vet jag ej vilken som känns bäst av Grizzly eller Kodiak men det kanske är goda maskiner båda två.
Nåväl vad tror ni om mina tankar rörande detta, låter det vettigt?
Har även eventuellt tänkt köpa med en skogskärra, Leja proffs verkar ju vara en bra vagn, vad tycker ni? Har ni andra bra förslag?

Yamaha grizzly är liten och synnerligen smidig jämfört med flera andra märken. Att köpa nytt är ett smart drag då man får full koll på historiken vad det gäller service, något det som regel fuskas gruvligt med är kontroll och justering av ventiler på de märken där detta krävs. Jag lyckades ” lura ” en mekaniker att erkänna att de enbart kontrollerade ventilspelet genom att lyssna på motorn vilket möjligen fungerar vid för stort spel, hur de kan höra om spelet är för litet kan man ju oroligt fundera över..🤔

Avatar Fallback

Re: Kawasaki vtwin 750

moraggarn  
#674003 Nu har jag varit iväg och kikat och provkört en Suzuki Kingquad 500. Detta kändes som en gedigen och robust maskin, väldigt trevlig att köra. Ska fundera över helgen, men det känns som att det kan bli köp faktiskt. Fick en bra deal där vinsch ingick samt halva priset på komplett hasplåtsskydd, arbetskostnaden för montage bjöd de på.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kawasaki vtwin 750

anersimyra  
#674040
moraggarn skrev:Nu har jag varit iväg och kikat och provkört en Suzuki Kingquad 500. Detta kändes som en gedigen och robust maskin, väldigt trevlig att köra. Ska fundera över helgen, men det känns som att det kan bli köp faktiskt. Fick en bra deal där vinsch ingick samt halva priset på komplett hasplåtsskydd, arbetskostnaden för montage bjöd de på.

Det är en riktigt fin maskin.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Kawasaki vtwin 750

moraggarn  
#675604 Då har en styck fyrhjuling blivit beställd!
Efter att ha varit runt och provkört,samt klämt och känt på de olika modellerna jag nämnde, så föll valet på en Polaris Sportsman 570, 2021.
Jag fastnade ganska omgående för den och att man sedan uppdaterar dem på många punkter inför 2021 gjorde inte saken sämre.
Så med lite tur nu, blir inte väntan så lång, det kan bli så att jag får den redan under november månad.
Det blev en traktor A, med vinsch, bukplåt, slybåge samt så ingick det plogpaket.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kawasaki vtwin 750

Stampep  
#675610 Den bör du bli nöjd med 👍 du tog med servo?
Det är turf på dom nya med antar jag? Hur skönt som helst att kunna köra runt på gräsmattan och knappt lämna ett spår efter sig 😎

Användarvisningsbild

Re: Kawasaki vtwin 750

anersimyra  
#675628 Designen på nya hjulingar verkar dock kunna ställa till problem om man tänkt sig att montera ett hydraulaggregat på hjulingen, den främre ytan på 570 ser alldeles för liten ut för ett 13 hp aggregat..🤔

Avatar Fallback

Re: Kawasaki vtwin 750

moraggarn  
#675864 Ja jag tror jag kommer bli nöjd, och att den passar fint till det jag ska använda den till. Det där med turfmode vet jag inte om det finns eller ej, det kanske är på alla, men oavsett så är det inget jag kommer att behöva såsett, finns det så finns det, servo däremot var ett krav. Gällande detta med montage av hydraulaggregat så är ej heller detta något för mig att fundera på, då detta inte är något som kommer att ske. Skogskärra kommer att införskaffas, en enkel sak utan vinsch eller något, det som kommer att lastas och köras kommer vara såpass att man med lätthet handlastar. Blir det större någon gång då får traktorn arbeta lite istället. Som sagt, det kändes som en trevlig maskin, och årsmodell 2021 är dessutom uppdaterad på flera punkter, vilket bör göra det hela än bättre

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar