Sågverk (mindre)

Hembyggda bandsågverk

50 inlägg 34108 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hembyggda bandsågverk

longframe200  
#554856 Den största vinsten är att Stocken ligger så nära som möjligt där bandet lämnar bandhjulet, bandet passerar den stabilaste bandguiden innan det går in i stocken. Med rätt spänd band och rätt inställda bandguider blir t.ex. vågiga snitt väldigt svårt att åstadkomma.
Senast redigerad av longframe200 tis 05 mar 2019, 15:15, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Hembyggda bandsågverk

longframe200  
#554861 Vid ca. 6 minuter in.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hembyggda bandsågverk

Pilliam  
#555284 Intressant!

Jag går i tankarna att bygga ett bandsågverk. Jag har lejt en gubbe med mobil woodmizer-såg, men nu har jag en del som är så grovt så han inte klarar det. Helst skulle jag leja någon med större sågverk men det är särskillt en ekstock som är ca 170cm bred som jag inte vet vilken såg som skulle klara, vet någon annan? Det känns ju onekligen lite märkligt att bygga ett sågverk pga EN bred stock. Jag skulle ju såklart använda det till annat timmer också men...

Användarvisningsbild

Re: Hembyggda bandsågverk

Bax  
#555296 Till såna stora stockar borde du nog ha något i stil med Logosols Big Mill, om det nu är enstaka gånger.
https://www.logosol.se/store/sagverk/st ... cksagverk/

En bandsåg i den klassen blir ju enorm, och dyr.

Avatar Fallback

Re: Hembyggda bandsågverk

Pilliam  
#555297 Jag hör vad du säger, men vad jag förstår så har de inget som sågar så grovt, och bara tanken på att såga med motorsåg genom så mycket ved får mig att vissna. Men skulle de ha något som klarade hela bredden hade jag kört på det ändå.

Jag har en trädfirma och kommer då och då över grovt och fint virke så jag skulle inte bygga sågverket för bara en stock (såklart). Men jag har ju däremot inte någon djupare kunskap inom virkessågning så jag skulle ju garanterat inte bygga det optimalt, men..

Hur har såhär supergrovt virke sågats tidigare? Det borde ju finnas någon såg som klarar det?

William

Användarvisningsbild

Re: Hembyggda bandsågverk

Bax  
#555300 Jo, det finns sågar som klarar så grova träd, inga problem. Jag antar dock att prislappen börjar vid 500kkr och går uppåt.
Kolla på en Serra, Mebor eller liknande så hittar du säkert nåt.

Avatar Fallback

Re: Hembyggda bandsågverk

Blivande snickare  
#555303
Pilliam skrev:Jag hör vad du säger, men vad jag förstår så har de inget som sågar så grovt, och bara tanken på att såga med motorsåg genom så mycket ved får mig att vissna. Men skulle de ha något som klarade hela bredden hade jag kört på det ändå.

Jag har en trädfirma och kommer då och då över grovt och fint virke så jag skulle inte bygga sågverket för bara en stock (såklart). Men jag har ju däremot inte någon djupare kunskap inom virkessågning så jag skulle ju garanterat inte bygga det optimalt, men..

Hur har såhär supergrovt virke sågats tidigare? Det borde ju finnas någon såg som klarar det?

William

Ring till dom å fråga. Eken dom sågade på Elmia var inte långt ifrån 170cm i dia.
Tar såklart tid, man får nog lämna hjärnan inne i teve soffan när det närmar sig mitten :d

Användarvisningsbild

Re: Hembyggda bandsågverk

Bax  
#555307 Sen på de stora bandsågarna kanske det är så att de vrider stocken efter några snitt, så bredden minskas.

Användarvisningsbild

Re: Hembyggda bandsågverk

Lillesves  
#555331 Här är en serie filmer med en kille som byggt ett bandsågverk som sågar upp till 60 tum breda stockar.

Avatar Fallback

Re: Hembyggda bandsågverk

Pilliam  
#555333 Just den amerikanen har jag sett, det är något sådant jag tänker jag skulle bygga i så fall. Men han bygger sitt vansinnigt grovt tycker jag, men det lär ju hålla.

Jag var i kontakt med logosol som ska återkomma om de kunde få ihop något, annars var 130cm sågbredd max.

Serra och Mebor var ju helt i min smak, kunde man hitta ett gammalt sånt hade det varit en variant, men det lär man ju inte göra, inte i sverige hur som helst.

Användarvisningsbild

Re: Hembyggda bandsågverk

Arvid0  
#555373 sök på lucas sawmill, lite enklare konstruktion om man inte sågar så ofta. ingen aning om pris. men är man händig så borde det nästan vara enklare att bygga än ett bandsågverk.

Avatar Fallback

Re: Hembyggda bandsågverk

speed295  
#673945 Vart köpte du bandhjulen och den stora remskivan?
har varit sugen på att bygga en bandsåg, men inte kommit över hjulen än.
Vill inte köra med däck och flälg, som vissa på youtub gör

Eller kan man köpa dom genom dig?

Mvh Thommy Västerås 😎

Användarvisningsbild

Re: Hembyggda bandsågverk

longframe200  
#673950 Jag har köpt bandhjulen (500mm remskiva) och den stora remskivan mm. från England några gånger, senast handlade jag från Polen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hembyggda bandsågverk

easton  
#673951 Riktigt snyggt!

Jag hade nog kanske valt en elmotor istället dock :)

Användarvisningsbild

Re: Hembyggda bandsågverk

Peol86  
#733818 Hej!
Lånar tråden lite, hoppas det är okej.
Jag har planer på att bygga ett eldrivet bandsågverk och funderar på direktdrift med ett 400mm bandhjul på motoraxeln.
Finns det någon anledning till att alla fabriksbyggda sågar verkar ha remdrift?

5,5kW 4-pol motor borde ge ca 30m/s
Jag har försökt söka utan att finna svar
Tacksam för tankar

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).