Traktorn i skogen

Nybörjarfråga: Koppla på traktorsläp

11 inlägg 5356 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nybörjarfråga: Koppla på traktorsläp

begion  
#673707 Har köpt mig en traktor, en Fiat 680 DT. Hur gör jag för att koppla på ett släp på dragkroken?

Bifogar bild på de reglage som jag tror är relevanta samt på själva kroken. Jag har väl ett hum om hur jag ska göra men skulle gärna vilja verifiera att jag inte missar någon detalj och tappar kärran. 🙃



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Nybörjarfråga: Koppla på traktorsläp

Avslutat-02  
#673709 Upp med lyftarmarna så högt det går.
Sedan flyttar du på hitchspaken och sänker armarna, backar till och lyfter med lyftarmarna hitchkroken i öglan och när det är klart så lyfter du armarna till högsta läget och då låser hitchen igen....

Hoppas du förstod...

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarfråga: Koppla på traktorsläp

begion  
#673712 Ok, så när hitchen har låst så behöver jag inte göra något mer med hitchspaken? Det som gjorde mig lite fundersam var texten vid hitchspaken, att lägeskontroll ska användas för att avlasta hydrauliken?

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjarfråga: Koppla på traktorsläp

Avslutat-02  
#673713 Nä spaken för hitchen öppnar låshaken så att man kan höja sänka..


Den avlastar hydrauliken när den är i låst läge..

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarfråga: Koppla på traktorsläp

fendt311  
#673716 På min äldre fendt måste jag föra spaken lite tillbaka. Då hör man hur hydraulik avlastas. Hitchen har ju enkel verkande tuber.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarfråga: Koppla på traktorsläp

Vardon  
#673718 Bär hitchen har låst , det vrukar höras så brukar jag sänka lite så den vilar mot låsningen och inte cylindern då den lyfter lite högre än låsningen.

Pröva sen att sänka armarna så ska inte kroken följa med

På min nyaste kan jag flytta ut kroken desto längre ut ju bättre syns den men en vagn med liten ögla kan till slut hoppa av. Så kosta på dig att kolla så det ser bra ut tills du vant dig med alla vagnar och kroken.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarfråga: Koppla på traktorsläp

Camaro1969  
#673724 kolla sen så inte öglan kan hoppa ur draget..

på bilden ser det ut som det finns risk för det, men den kanske är aningen nersänkt

Avatar Fallback

Re: Nybörjarfråga: Koppla på traktorsläp

Ldsaren  
#673793 Kolla så inte hitchen är sliten , på min 680 så öppna den sig själv när jag kaste över en stubbe eller vad var , fast vagnen hängde kvar som tur var , bra och ha lyftarmarna nästan uppe som säkerhet
Jag tog bort hitchen o byggde nytt dra , då den blev betydligt högre under också men hitchenfinnesen är ju borta .

Avatar Fallback

Re: Nybörjarfråga: Koppla på traktorsläp

grålle-68  
#673961 #Ldsaren har du bild på ditt drag
Funderar på samma sak

Avatar Fallback

Re: Nybörjarfråga: Koppla på traktorsläp

Ldsaren  
#673991 Se om jag kan få in bilder här , annars tog bort hitchen tog en 10mm plåt istället och svetsa i hopp med det andra där bak , köpte kortare bult m18 fingäng , den blev ca 47 cm under där bak med bra däckmönster ...detta 680in -83 a .
Gjorde så med 80-90 också jag har nu .
680 var bara 35 cm med hitchen förut .

Avatar Fallback

Re: Nybörjarfråga: Koppla på traktorsläp

Ldsaren  
#673992 Borra hål sen för draget o så

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).