Skogsröjning

Samla upp pinnar

12 inlägg 4359 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Samla upp pinnar

larsson_max  
#673647 Har skaffat mig en fastighet som har varit en löväng en gång i tiden. Efter många år utan vård är den nu istället mer av en lövskog. En förhoppning är att jag skall lyckas få tillbaka mycket av en lövängskänsla. Att öppna upp genom viss avverkning och göra det möjligt att köra med skåtterbalk känns som en förutsättning. Området jag tänkt åtgärda är i alla fall ett par hektar.

Jsg har ännu inte funderat ut ett bra sätt för att få bort en stor mängd med små till medelstora pinnar som ligger på marken. Dessa ställer ju till det om man vill köra slåtterbalk. Problemet i det här fallet är mängden. Hade det varit några få plockar man givetvis för hand men jag ville höra med er andra om ni kan komma på något sätt som verkar smidigare.

Har funderat på harv eller likande efter traktorn men har inte någon själv så jag har inte kunnat prova. Känns väl som att det inte är självklart det heller. Är det någon som har gjort något likande?


Senast redigerad av larsson_max sön 18 okt 2020, 10:02, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Samla upp pinnar

Torbjörn Johnsen  
#673651 Om du kan få fatt på någon som har en maskin liknande de här: https://www.fae-group.com/en/products/l ... y-mulchers

De är inte så vanliga i Sverige men är perfekta för att fräsa ner klen sly inkl stubbar ända ner i matjorden.

Alternativt en buskröjare med rejäla slagor. Någon kanske vet var det finns. Var i landet pratar vi om?

Användarvisningsbild

Re: Samla upp pinnar

Bert1  
#673655 Om du även i fortsättningen bara skall hålla åkern öppen så hade jag satsat på en släntklippare/betesputsare med hammarslagor så har den snart malt sönder det

Avatar Fallback

Re: Samla upp pinnar

Avslutat-02  
#673672 Inga fräsar eller mulchers på en äng.
Då är det inte en äng längre.
En äng ska slås med skärande redskap endast.

Nä.
Frågan är, ska du ta reda på Höet?
Första året skulle jag slå med röjsåg där dessa buskar är, sedan så slå resten med balken.
Och få tag i en höhassa.. Vet du inte vad det är så brukar de kallas för tigerräfsa också..
Kör av allt på åkern och släng om det inte ska bli hö. Annars så går det fint med hövändaren att slunga fram allt detta och plocka upp det mesta ur strängen.

Detta har jag fått göra många gånger efter att asp mm vuxit in i åkrarna..

https://img.tradera.net/images/563/3627 ... 71667c.jpg
1602737240_362798563_5e80f70f-69ca-4258-92d8-94710e71667c.jpg

Användarvisningsbild

Re: Samla upp pinnar

anersimyra  
#673744 Med en stengrep går det riktigt smidigt att få bort pinnar och sly..👍🙂

Användarvisningsbild

Re: Samla upp pinnar

HannuRöj  
#674233 😎 Tar en ny synvinkel med nya frågor..
Ett par hektar är inget värdelös slänt, så jag rekommenderar att kontakta någon jordbrukskonsult.

Möjligt att få jordbrukstöd?
Är den tillräcktligt torr och mager mark? Hurdant ska den bli - en äng, eller en ogräsåkern?
Går det att förbättra marken som en bra åkern och få ränta?
Är en björkskog helt bortsluten?

Användarvisningsbild

Re: Samla upp pinnar

larsson_max  
#674333 Tack för synpunkter

Att tillägga kan vara att pinnarna mestadels är nedfallna grenar från de större träden och även omkullfallna mindre träd. Mestadels från 3 till 10 cm i diameter. Eftersom de stora lövträden just nu inte tillåter något direkt ljusnedsläpp så finns inte så mycket sly som det kanske gick att tolka ur mitt första inlägg.

Lutar åt att en stengrep faktiskt kan vara rätt verktyg i det här fallet. Det blir att införskaffa en sån. Har även införskaffat en gripklotillsats (tänkt för pallgaffelram) som jag planerar bygga om så att den går att montera på baksidan av lastarfästet och på så sätt kunna kombineras stengrepen för att kunna flytta runt lite spretigare grenar.


Ändringen är endast tänkt för att skapa trivsel. Har skaffat fastigheten i syfte att vara en stor ”tomt”. Därmed är inte något faktiskt bruk av marken aktuellt. Uppskattar atmosfären en löväng har, såpass mycket att jag vill bo i en. Det är den atmosfären jag vill få tillbaka. Vill samtidigt värna om bra mångfald och därmed krävs lite skötsel.

Bifogar bild som visar ungefärlig önskat resultat för intresserade.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Samla upp pinnar

Älgfoderodlare  
#674374
larsson_max skrev:Tack för synpunkter

Att tillägga kan vara att pinnarna mestadels är nedfallna grenar från de större träden och även omkullfallna mindre träd. Mestadels från 3 till 10 cm i diameter. Eftersom de stora lövträden just nu inte tillåter något direkt ljusnedsläpp så finns inte så mycket sly som det kanske gick att tolka ur mitt första inlägg.

Lutar åt att en stengrep faktiskt kan vara rätt verktyg i det här fallet. Det blir att införskaffa en sån. Har även införskaffat en gripklotillsats (tänkt för pallgaffelram) som jag planerar bygga om så att den går att montera på baksidan av lastarfästet och på så sätt kunna kombineras stengrepen för att kunna flytta runt lite spretigare grenar.


Ändringen är endast tänkt för att skapa trivsel. Har skaffat fastigheten i syfte att vara en stor ”tomt”. Därmed är inte något faktiskt bruk av marken aktuellt. Uppskattar atmosfären en löväng har, såpass mycket att jag vill bo i en. Det är den atmosfären jag vill få tillbaka. Vill samtidigt värna om bra mångfald och därmed krävs lite skötsel.

Bifogar bild som visar ungefärlig önskat resultat för intresserade.


Var i landet finns marken ? Du har ingen bild på hur den egentliga marken ser ut nu ?

Användarvisningsbild

Re: Samla upp pinnar

larsson_max  
#674384 Den finns på sydvästra Gotland. Lövängar är ju rätt vanliga över hela ön. Vi kallar dem dock för ”ängen”.

Bifogar en sommarbild och en vinterbild som visar rätt tydligt hur marken ser ut för det mesta. Vissa ställen där solen kommit ner finns mer ris men de ställena är ändå relativt få. Bifogar även en bild på hur de ser ut.

Kul att det även finns intresse utöver frågan. Kanske inte helt förvånande med tanke på att det är ett skogsforum 🙂

   TS
Användarvisningsbild

Re: Samla upp pinnar

anersimyra  
#674387
larsson_max skrev:Den finns på sydvästra Gotland. Lövängar är ju rätt vanliga över hela ön. Vi kallar dem dock för ”ängen”.

Bifogar en sommarbild och en vinterbild som visar rätt tydligt hur marken ser ut för det mesta. Vissa ställen där solen kommit ner finns mer ris men de ställena är ändå relativt få. Bifogar även en bild på hur de ser ut.

Kul att det även finns intresse utöver frågan. Kanske inte helt förvånande med tanke på att det är ett skogsforum 🙂

Det där är ju rena drömmarken att börja jobba med.. :-bd själv så skulle jag lagt upp den döda veden i ett antal depåer runt om i området för att gynna den biologiska mångfalden..👍🙂

Användarvisningsbild

Re: Samla upp pinnar

HannuRöj  
#674394 Det är bra at ha lite bilder!
😁Jag som bor 40 km norr om hemiborealiska växtzon skulle säga den är en lövskog och arbetslag är underväxtröjning..
Men precis sådan skulle den vara, väldig fin ljus med olika lövträd. De är vackra och trivsamma de där ängar, och lokala traditioner uppskattar jag med 👍 .
Nu bara bort med riset 💪 🚜 .

Användarvisningsbild

Re: Samla upp pinnar

Älgfoderodlare  
#674409 - Ja du " larsson_max ", om det inte ser värre ut än på bilderna så skulle jag nog lämna tanken på maskiner där hän. För lite som " anersimyra " påpekar, så har ju jag gjort precis som han säger när det gäller den döda veden. Plockat ihop o lagt de i högar. Om du kollar in tråden " Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare ", kat. " Gallring ", så på sida 4 finns en del bilder där jag tagit fram Björkskärmar. De var mer djungellika än de du har. O det tog ca. 2 dagar att rensa upp allt detta för hand, drygt 1½ ha. Gör du det för hand, så kommer du att främst se vilka arter av träd / buskar som finns på området. De som lever o inte. En del buskarter kan ge mycket i behållning för just biodiversitet men också utfyllnad i ett underskikt. O den självgallrings som naturen nu själv gjort, visar dig ju också vilka arter som har klarat av att leva där. Vill du få mer liv till marken, så kan ju ett alternativ till att istället för att röja bort vissa träd, stamkvista dom till skaplig höjd. Det verkar ju finnas lite grövre träd av olika arter, dom kan du ju med fördel röja lite extra kring för att skapa mer öppna ytor. Men att göra det för hand ger en bättre känsla för vad jag tror du vill uppnå. Ska du njuta av denna mark till både kropp o själ. Låt då kroppen göra jobbet ! Det kommer nog att kännas bättre när du väl är klar. För när man går o plockar så där för hand i egen "skogträdgård", så förändras synen på vad man vill ha kvar o inte, allt eftersom man tar sig igenom den. Med maskiner kan det vara risk att det går för fort o du får skador som du INTE vill ha. O just nu så kan man väl inte behöva ha bråttom med vad som ska göras, eller . . ? Så gör jag i mina skogar o jag har aldrig bråttom ! Och det ger en mycket bra känsla efteråt när man är klar !

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).