Skogsröjning

Röjningar på egen mark

3749 inlägg 732025 visningar 171 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

machonisti  
#673392 Då har du fått in en bättre bild för här syns inga skador.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

machonisti  
#673394
fendt311 skrev:
Mangan skrev:Är det självuppslag av tall, eller planterat?

Planterat för 10år sedan. Fruktansvärt mycket älg skador.

Då har du fått in en bättre bild för här syns inga skador.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

fendt311  
#673405
machonisti skrev:Då har du fått in en bättre bild för här syns inga skador.

Om du bara visste. Man vill inte lägga ut någon bild där det ser för hemskt ut. Är på väg utför en liten berg kam ner mot vägen. Ser mycket bättre ut här. Längre bort ser tallen ut som tops. Sådana man regör öronen med. Mycket sprötkvist är det också.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

machonisti  
#673411 Jag förstår, tog en bild på en röjning för ett par år sedan på en tall. Som älgen faktiskt hade missat. Den måste verkligen smaka illa eftersom allt var ätet på ett halvt hektar förutom detta exemplar.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

fendt311  
#673517 Röjning i dag innan jobbet. Fläck vis så är det inte mycket tall plantor kvar. Älg trivs här.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

machonisti  
#673523 Här var det glest mellan tallarna!

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

svampbob  
#673590 Nu har verkligen den mörka årstiden kommit. Jag var ute idag efter jobbet och underröjde och vid 18 började det vara rejält skumt så jag fick ge upp. Det är bara att ladda pannlampan om jag ska fortsätta röja under veckorna.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

fendt311  
#673606 Ja, synd det blir mörkt fort. Tur man har eftermiddag på jobbet i veckan. Då hinner jag ut några tim på förmiddagen. Blir väl pannlampan nästa vecka när man jobbar fm.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Henrik-  
#673610 Var ledig från jobbet tre dagar för älgjakt. Men efter måndag och tisdag utan att hundarna fått upp något. Så sa vi att vi gör ett nytt frest på lördag. Så idag blev det några tankar med röjsågen istället. Så ikväll somnar jag ovaggad.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Kim74  
#673942 Köpte ett "klingrör" till min kedjeröjare igår. Testade idag och blev jättenöjd. Nu kombineras klingas effektivitet samt "ryggröjarens" smidighet. 200 mm:s klinga så den är lämpligast för brunnsröjning och klenare röjning. Går nog att fälla 10-12 cm grova, men inget man vill hålla på med hela dagen. Tyckte också att den tog mindre bränsle än med kedjehuvudet på. Därtill har finns ju ingen kedja som hoppar av.

Fördelar/nackdelar i klenare röjning gentemot normal klingröjsåg (enligt mig):
+smidigare
+snabbare
+längre räckvidd (ca + 50cm)
+lättare att bära
+bättre precision

- mindre effekt i klingan
- lämpligast för ca 0.5-4 cm grova

I dessa batteritider är det knappast någon som köper en ny bensin kedjeröjare, men för de som har en hemma rekommenderar jag varmt att köpa ett klingset. Jag betalade knappa 200 euro hos min lokala Husqvarnahandlare. I det priset ingick såväl klinga som trimhuvud.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

alias  
#674388 Röjde klart öster om diket.

1603039981_20201018_173553.jpg


Påbörjade röjning i likvärdigt bestånd väster om diket.

1603039981_20201018_173618.jpg


Jag behöver ingen kedjeröjjare för midjeröjning - älgen har redan "friserat" de smakligaste stammarna i brösthöjd.

1603039977_20201018_173943.jpg


MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

fendt311  
#674392 Det blir så fint efter dig. Verkar tätt på andra sidan. Snyggt alias.👍

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

alias  
#674420
fendt311 skrev:Det blir så fint efter dig. Verkar tätt på andra sidan. Snyggt alias.👍


@fendt311:
Tack för de vänliga orden!

@Vedmaskin: Du frågade för någon vecka sedan hur tätt det var på delområdet som jag färdade av idag. Passade på att mäta och räkna lite idag och hamnade på ca 50 000-100 000 hyffsat grova stammar/ha i de tätare delarna (+ de klena som riskerar att fastna mellan klinga och klingskydd om man inte håller varvet uppe), sen finns de lite luckor och glesare partier också.

Tror att det på hela området ligger på iallafall 40 000-50 000 stammar/ha (de klenaste stammarna oaktade).

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

fendt311  
#674506 Ganska bekväm röjning i dag efter jobbet. Tre älgar har gått över skiftet. Spåreñ syns sedan i morse i nysnön.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

fendt311  
#675381 Var så på gång i dag med röjningen. Sluta kl12 i dag på jobbet. Vet inte om gubben blivit gammal. Börjar kännas som 3 ha är 3 gånger större än förr. 😅

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).