Motorsåg och handhållet

Husqvarna 51

67 inlägg 4323 visningar 3 följer Svara, dela mm...   

Re: Husqvarna 51

Avslutat-02  

Demontering.
Ska riva ner den och tvätta.

Husqvarna 500-serie motorsågar

Avslutat-02  
#673137 Montering av insug.

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#673151 Väsandet kan vara kompet smyger förbi kolvringen om den är duktigt skuren.
Av med ljuddämpare o kolla. Om inget annat så för att utesluta.
Tätningen runt impulsröret i förgasar fästet kan väsa lite det med...

Användarvisningsbild

totte  
#673158 Om den har dålig komp så är det väl inte mycket mening i att börja fixa något annat. Red ut hur det är med kompen innan du lägger tid och/eller pengar på den.

jsn  
#673163 Och det är väl ungefär nu det återigen börjar närma sig kännas värt att betala för att någon fixar iordning den..

Hur skickar man billigast en såg?

Märkte btw att det fanns både ett och annat i oljetanken på 51an när jag tömde den igår..
Vad kostar en spabehandling för sågen motsvarande den som Hva 50'an fått i filmen @vinterrojarn men helst då att den sitter ihop med nya packningar etc och inte ligger i delar i en hink när den kommer tillbaka..

Är det något mer än cylinder och kolv som skiljer Hva 51 mot 55, tänkte att om den har skurit och det ändå behöver bytas så...

Avslutat-02  
#673164 51 och 55 är samma såg.
Ja du det kostar från 129 kr och upp till 200 kr att skicka en såg, beroende på paketets storlek.
DHL pris på nätet..
Några kronor till om man betalar över disk.

Sedan så till kommer då en sotningssats för 79 kr exkl moms och packboxarna för ca 80 kr exkl moms för båda.

Är kolven slut så brukar det räcka med att hona cylindern..

Totalt skulle jag säga 1200 kr exkl moms.
Inkl delar och arbete.
Då är den helt genomgådd och ren.
Även kan lagren vara bytta om det behövs.

Men runt där...

Hinken kan in gå i priset.. 🤣 🤣
Jag väntar på sotningssatsen...
Var lat denna gången, annars brukar jag knacka packningarna.. Men hade lite annat att göra.. Var inte värt tiden...

Avslutat-02  
#673165 Jag säger så här.
Ska jag ändå riva, så av med dämparen och kolla vad som gömmer sig, så ska jag ge en offert över pm. 👍

Jag köper grejerna hos skogsverktyg.se, de har för bra priser för att låta bli, till dessa..
👍

Billigaste sättet att skicka?
Ta en kartong, lägg i sågen utan svärd och kedja. Se till den håller det totala måttet på ca 60x60x60 cm. Kostar 129 kr.
Även om måtten är mer eller mindre på någon sida..
De kollar aldrig, har du betalat över kort på nätet så struntar de i storleken.

Bara att tömma själva sågen på olja och bensin.

Något annat du vill ha gjort på sågen på engång isåfall?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).