tor 13 maj 2010, 16:09#91678
Nu har ja äntligen tagit mej lite tid att felsöka igen,har ju nästan stått i ett år nu
..har varit mycket med jobb och husrenovering.
Den smäller och håller på fortfarande,direkt från att man startar upp den. Både när man gasar och släpper av gasen.
Tar man bort luftfiltret så ser man tydligt att det smäller upp i främre porten på förgasaren,så det är väll där man huvudsakligen bör felsöka runt?
Kawasakibutiken.se skrev:1 fyll kylarevätska, direkt i kylaren, korken sitter till vänster om styret inne under karossen, du kommer precis åt att lossa den om du är smidig. Maskinen suger ej upp vätska från expansionskärlet om det är luft i kylaren, termostaten till fläkten sitter i kylaren, inget vatten = ingen signal till fläkten att motorn går varmt!
2 kolla insugsgummi mellan förgasare bryggan och cylindrarna, har hänt att det är hål i dem, spruta rikligt med typ 5-56 på dem med maskinen igång och lyssna efter ändringar i ljud/ gång på motorn.
3 kontrollera ventilspel kall ca 15 in 25 ut.
Lycka till!
1.Kylarvätska finns det fullt tillräckligt i både expansionskärl och kylaren.
2.Insugsgummina verkar ok,testade att spruta startgas och märkte ingen förändring i gången.Syns inga skador heller. Men kanske skulle byta det ändå framöver på främre cyl. om man inte hittar andra konstigheter.
3. Har kollat lite på ventilspelet på främre cyl. Lite trångt och bökigt att mäta men det verkar ligga vid ca0,15-0,20 på insug iaf.
Iom att det smäller upp i förgasaren så borde det väll varit på insugssidan felet ligger om det har med ventilerna att göra?
Har även kollat membranen i förgasaren och dom såg hela ut iaf.
Funderar på om man skulle växla (vad jag tror är) tändspolarna(en liten rund burk på ca2,5x5 cm med två sladdar in och tändkabel ut),eller kan det skada övrig elektronik? ser likadana ut och ett nr. är samma och ett nr är olika på dom.
J.J(önsson )skog &maskin ab Rottne H8 &F10.Valtra T160.jabo fläcken mb-aggregat