Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Manometer till volvo sm 868

7 inlägg 3210 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Manometer till volvo sm 868

Emalid  
#672596 Hej!
Håller på att försäka täta min 868 från luftläckage.
Hittade att manometern på instrumentbrädan läcker. Har googlat mig galen känns det som och hittar ingen mätare jag är säker passar.

Någon som vet var man kan få tag i en?

På mätaren som sitter nu står vdo 09/14/4 och 7.69.



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Manometer till volvo sm 868

Blondin 750  
#672611 Om du inte ska orginalrenovera så fungerar det med vilken manometer som helst. Jag köpte en för panelmontage på Hydroscand och det fungerar perfekt. Den är dock ca 80mm och saknar belysning.

Användarvisningsbild

Re: Manometer till volvo sm 868

Emalid  
#672625
Blondin 750 skrev:Om du inte ska orginalrenovera så fungerar det med vilken manometer som helst. Jag köpte en för panelmontage på Hydroscand och det fungerar perfekt. Den är dock ca 80mm och saknar belysning.



Ska inte orginalrenovera.
Vill bara ha en som funkar och som helst ska passa i samma gäng. Fick du sätta någon adapter?
Belysning hade jag iof velat ha men man klarar sig ju utan också.

   TS
Avatar Fallback

Re: Manometer till volvo sm 868

Blondin 750  
#672642 Jag har ju monterat den i en Rottne Blondin och vill minnas att det passade rakt av. 3/8 gäng kanske..? Om så inte var fallet så hade i alla fall Hydroscand det som behövdes för att få ihop det. Största jobbet var att ta upp hålet.
Utanpåliggande mätarbelysning finns som matchar 70-tals känslan om man måste ha den belyst, men jag hittar inte länken nu.

Användarvisningsbild

Re: Manometer till volvo sm 868

Emalid  
#673084
Blondin 750 skrev:Jag har ju monterat den i en Rottne Blondin och vill minnas att det passade rakt av. 3/8 gäng kanske..? Om så inte var fallet så hade i alla fall Hydroscand det som behövdes för att få ihop det. Största jobbet var att ta upp hålet.
Utanpåliggande mätarbelysning finns som matchar 70-tals känslan om man måste ha den belyst, men jag hittar inte länken nu.


Tack så mycket. har dock inget hydroscand på orten men får höra med dem!
verkar iaf vara samma manometer på volvo baklastastare och hjullastare med luftbromsar kring årsmod 70. Om någon skulle råka veta vilken gäng det är.

   TS
Avatar Fallback

Re: Manometer till volvo sm 868

Blondin 750  
#673095 Efter lite funderande så kom jag fram till att det krävdes en adapter, men jag minns inte gängan på maskinen men troligtvis någon fingängad tumgänga som var vanligast vid den tiden. Om du mäter tryckrörets ytterdiameter så går det kanske att få till något med nya skärringskopplingar och då blir det nog lite enklare om du inte kan identifiera den gamla anslutningsgängan.
Manometern för panelmontage var beställningsvara på min Hydroscandbutik.

Avatar Fallback

Re: Manometer till volvo sm 868

Blondin 750  
#673145 Lite bilder om det nu skulle vara samma mätare.
Gängan förefaller vara 1/8. Testa med en fettnippel och använd den som referens.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).