Skogsröjning

Röjningar på egen mark

3747 inlägg 729189 visningar 171 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Avslutat-02  
#671177 Jajemän..
👍
Har någon dag kvar nu bara.. Sedan blir det upp i bergen... Skönt.. 👍

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

HannuRöj  
#671207
Tikka skrev:Lägger upp några bilder på en självföryngring jag måste ta tag i. Tidigare generation var gran på mark som tidigare varit en dikad odlingsmosse. Beståndet fick avvecklas efter diverse åtgärder som gallring, dikesrensning och en angränsande avverkning vilket gjorde att beståndet blev stressat och angripet av barkborre. Nu sprutar du upp plantor och det är som en matta med björk. I botten finns gran och tallplantor och något måste göras för att ge barrplantorna en chans. Lövet är manshögt och barrplantorna är knähöga.
Målsättning är att skapa i blandbestånd av gran, tall och björk. Är inne på att röja ner allt löv i första röjning för att sedan släppa upp lövet vid andra röjning.
Kom med gärna med synpunker och förslag!

Bra fråga - tror vi hittar aldrig en enkel svar för den. 😀 "Skapa en blandskog" vore väl en bra ämne för en ny tråd.

Det jag ser är helt omöjligt här i trakterna är björk med tall. Finns på Youtube hur de ska röjas för en blandskog, och det fungerar kanske i södra och i mellersta Sverige. Men här är björken så mycket fortare att den piskar helt säkert. Om man sparar kortare björkar, de klarar inte av snö och vilt. De boda är pionjärträr, men på någon sätt helt olika.

Jag skulle spara björk i oröjda zoner eller slänter med gran, inte överallt i området. Brunnsröjning för granblandning.
Tallarna skulle jag spara alla och spara en granblandning, och röja ner alla björkarna närmare än 20m tall - granbestånd.
Alltså två olika bestånd; björk-gran och tall-gran. Det kan man också kalla som blandskog.

Granplanteringarna röjer jag precis som vinterrojarn. 👍

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

alias  
#671248 Färdade av förröjningen i björkbeståndet och putsade till lite grangrenar och lövsly utmed kanterna på en sämre skogsbilväg, så man i.a.f. slipper att det skrapar i sidorna på bilen.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Håkan A  
#671305
vinterrojarn skrev:
Tikka skrev:Lägger upp några bilder på en självföryngring jag måste ta tag i. Tidigare generation var gran på mark som tidigare varit en dikad odlingsmosse. Beståndet fick avvecklas efter diverse åtgärder som gallring, dikesrensning och en angränsande avverkning vilket gjorde att beståndet blev stressat och angripet av barkborre. Nu sprutar du upp plantor och det är som en matta med björk. I botten finns gran och tallplantor och något måste göras för att ge barrplantorna en chans. Lövet är manshögt och barrplantorna är knähöga.
Målsättning är att skapa i blandbestånd av gran, tall och björk. Är inne på att röja ner allt löv i första röjning för att sedan släppa upp lövet vid andra röjning.
Kom med gärna med synpunker och förslag!


Röjer ett likande bestånd.
Dock ingen tall, men planterad gran i blött område med både löv och gräs..

$matches[2]
$matches[2]


Lämnar Björk ca 0.5-1m ifrån barret, sågar rent på övrigt.
Så får björken hålla ner gräset och hallon mm.


Det är kul att se skillnaden mellan olika ståndorter i vårt avlånga land!
Passade på att ta ett par foton på en avdelning som, av misstag, inte blev brunnsröjd utan röjning skedde med ungefär samma styrka som på Vinterröjarens bilder. G28, planterat våren 2014, relativt stor plantavgång p.g.a. försumpning i vissa partier. Röjdes sensommaren 2018. Två år senare ser det ut som på bilderna nedan. Tack vare lite tur med senaste två årens höjdtillväxt på granen, i genomsnitt 60 cm per år, så klarar de flesta sig från att helt försvinna i björkslyet som vuxit ungefär två meter sedan röjningen. På denna typ av mark krävs en viss känsla för när man kan gå in och röja hårt i lövet. Fördelen är dock att det är lätt att få upp ny skog!
1601834987_roejning.jpg

1601834928_roejning_1.jpg

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Avslutat-02  
#671323 Just därför jag råder kunderna till att spara Björk, som håller ner.
Och dels att man får ut vedbjörkar ganska snabbt i dessa bestånd.
Men mycket pyssel är det..

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

fendt311  
#672640 Uppehåll från regnet i dag. Så det blev tre tankar röjning.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Avslutat-02  
#672641 Kollade på sista bilden och tänkte vad är det där för skatbo han lämnat... Tills jag zoomade in..
Kunde blivit lite synd om planten om denna fått hjälp ner av sågen...

🤣

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#672658
fendt311 skrev:Uppehåll från regnet i dag. Så det blev tre tankar röjning.


Blir ju riktigt fint. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Kim74  
#672669 Påbörjade en plantröjning i förrgår. Kalaverkat vintern 2017 och planterad försommaren 2017. Ca 1800 st granplantor/ha. Nu har det typ kommit 10 ggr mer tallplantor samt ytterligare lika mycket björk så enligt mig var det helt onödigt att plantera. Då det kommit upp så mycket tall och björk genom självföryngring så tänker jag pälsa skiftet på julgranar om några år. Har en god vän som brinner för julgransodlande. Han kommer att klippa och sköta om granarna. Sedan får tallen ta över....

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Badbollen  
#672905 De stora tallarna som står nästgårds verkar ha fröat av sig fint! Men tror du inte tallarna kan bli vinterfoder för älgen, och därmed åsamkas skada?

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

machonisti  
#672967
1602427261_20201011_144045.jpg

Ett par tankar i lugn takt blev det innan underröjningen blev klar idag.
1602427271_20201011_144057.jpg

Min röjarkompis, mellansonen som jobbar av moppe och traktor kortet.
1602427293_20201011_162854.jpg

Innan vi avslutade röjardagen bar vi röjsågarna till nästa skifte.
10,5 ha plantröjning, nåt att bita i...

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Kim74  
#672973
Badbollen skrev:De stora tallarna som står nästgårds verkar ha fröat av sig fint! Men tror du inte tallarna kan bli vinterfoder för älgen, och därmed åsamkas skada?


Kan nog hända att det går så. Det brukar inte vara så mycket älg just där, men man vet ju aldrig. Kanske borde lämna lite björk också så att det räcker åt oss båda :)

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

fendt311  
#673332 Uppehåll och röjning innan kvällskiftet i veckan. Vilken fröjd att vara i skogen. I stället för monotont arbete på jobbet. Dessutom med väldigt annorlunda arbetskamrater.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#673358 Är det självuppslag av tall, eller planterat?

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

fendt311  
#673364
Mangan skrev:Är det självuppslag av tall, eller planterat?

Planterat för 10år sedan. Fruktansvärt mycket älg skador.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).