Traktorn i skogen

Hur starta hjälpdriften på en Moheda 2.45 skogsvagn

6 inlägg 2630 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur starta hjälpdriften på en Moheda 2.45 skogsvagn

arvo.bjork  
#672856 Hej,
Som rubriken lyder så skulle jag behöva lite tips och hjälp om hur man får driften (Robson ?) att aktiveras, startas och avslutas .
Har just köpt en Moheda 2.45 vagn begagnad från ett dödsbo. Fick inte med någon manual. Vagnen har hydrauliska stödben, vajer, hjälpdrift och ramstyrning och till detta en hel hög med hydraulslangar. När jag först kopplade den på vår Case 4230 så förstod jag inte riktigt vilka hydrauluttag som var i par på traktorn. Detta gjorde att jag kopplade lite fel vilket gjorde att ramstyrningen kunde köras från båda hydraulspakarna inne i hytten. I denna vevan, aktiverades drivrullarna och trycktes ned mellan hjulen. Det gick iallafall att köra med ekipaget.
Nåväl, efter att ha listat ut att uttagen satt horisontellt och inte vertikalt, så fick jag till att köra kranen och ramstyrningen fungerade nu via en spak. Och ungefär i samma veva, så hoppade drivrullarna upp och låg inte längre an på hjulen.
Efter att ha kollat FTGs hemsida och en generell manual, så verkar det som att driften skal aktiveras elektriskt, och, ja det sitter en del elutrustning mellan slangarnas om går till hjuldriften. Är det någon som har en mer detaljerad beskrivning av hur detta fungerar ? Någon som har en manual till just denna vagnen eller vet var man kan få tag på en?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Hur starta hjälpdriften på en Moheda 2.45 skogsvagn

Grålle52  
#672926 PÅ min vreten slår jag om en ventil via knapp i hytten så kranspaken blir drivspak och vagnstyrningen blir rullar upp/ner. Säkert samma princip på din.

Användarvisningsbild

Re: Hur starta hjälpdriften på en Moheda 2.45 skogsvagn

arvo.bjork  
#673030 Hej , jo jag gissar det är något liknande här. Men jag har ju ingen färdig knapp, så det hade varit intressant att veta exakt hur detta kopplas. Antagligen sluter man en krets elektriskt som gör att en ventil stänger som skickar oljan till hjälprullarna istället för kranen. Intressant att det var separat styrningen för drift, och höj o sänk. Jag har nog bara två slangar som går bakåt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur starta hjälpdriften på en Moheda 2.45 skogsvagn

Grålle52  
#673033 Jag har alltså 2 knappar. En som jag kör kranen eller driften på, sitter på enkelverkande. Den andra kör jag styrningen eller rulle upp/ner på. Dubbelverkande uttag.

Avatar Fallback

Re: Hur starta hjälpdriften på en Moheda 2.45 skogsvagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#673035 Moheda brukar inte ha separat styrning av rullarna upp/ner utan de brukar gå ner när driften får tryck

Avatar Fallback

Re: Hur starta hjälpdriften på en Moheda 2.45 skogsvagn

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#673136 På den kusin har så styrs allt via en joystick, du ska ha den i ett läge för kran, ett läge kran av, då kan du köra ramstyrning. Sen är det lägena fram/ bak så aktiveras rullarna åt motsvarande håll.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).