Motorsåg och handhållet

Partner R12 renovering

152 inlägg 56309 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Partner R12 renovering

Avslutat-02  
#672835 Knappast..

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

johan eriksson  
#672848
Joakim S skrev:Nu är jag väldigt spänd på att få reda på detta med Mcculloch och naturlagar. 🤔..

Har du vaknat än, Johan? 😂😂

Skoja bara, ingen stress😊


Vaknat har jag, morgonkaffe nu, sen ska jag åka och hämta ett lass masonit. Så det kommer efter lunch.

Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

anersimyra  
#672849
johan eriksson skrev:
Joakim S skrev:Nu är jag väldigt spänd på att få reda på detta med Mcculloch och naturlagar. 🤔..

Har du vaknat än, Johan? 😂😂

Skoja bara, ingen stress😊


Vaknat har jag, morgonkaffe nu, sen ska jag åka och hämta ett lass masonit. Så det kommer efter lunch.

Kan du verkligen få 281:an ur tankarna och göra någon nytta i dag, Johan..🤔😅👍

Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#672850 "Nä, det är ett ständigt bråk med de de här Mackalukkorna."
Så svarade en Partner skruvare en gång när jag frågade om det var nåt kul med dem för han körde o sålde dem själv ett tag.
De var ett innovativt märke som berättade för kunderna vad de skulle ha och hade genialisk marknadsföring.
Elux nappade tidigt och startade sälja dem här tidigt 50-tal. De lärde sig massor av McCulloch och blev distributör i Europa, byggde fabriken i Belgien innan 1970.

Det såldes många här under senare 60-tal och 70-talet. Många var nöjda och tyckte de gjort bra val, andra blev väldigt besvikna.
Under denna tig så hände mycket på kort tid med sågar. Utvecklingen förändrades fort och mycket.
De hade inte riktigt samma tänk som de svenska sågen då med Partner, Jonsered och Husqvarna i spetsen.
Lite svårt o tänka sig idag men Då fanns det många olika aktörer, inte två som idag.
Hade du en duktig Återförsäljare som både kunde skruva och sälja så kryllade det av hans sågar i trakten, oavsett märke.
Det fanns en som gillade McCulloch inte långt ifrån mig o han sålde massor ett tag.

Jag har skruvat en del i dem och det är inte helt lätt alltid. Man ska nog vara lite magisk om man ska få det riktigt bra med dem.
Det räcker inte med kunskap, intresse o tur.

Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

johan eriksson  
#672851
anersimyra skrev:
johan eriksson skrev:
Joakim S skrev:Nu är jag väldigt spänd på att få reda på detta med Mcculloch och naturlagar. 🤔..

Har du vaknat än, Johan? 😂😂

Skoja bara, ingen stress😊


Vaknat har jag, morgonkaffe nu, sen ska jag åka och hämta ett lass masonit. Så det kommer efter lunch.

Kan du verkligen få 281:an ur tankarna och göra någon nytta i dag, Johan..🤔😅👍


Jodå, den går lätt att få ur tankarna, bara att kolla bankkontot så försvann tanken illa kvickt :D

Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

Joakim S  
#672853
Mange skrev:"Nä, det är ett ständigt bråk med de de här Mackalukkorna."
Så svarade en Partner skruvare en gång när jag frågade om det var nåt kul med dem för han körde o sålde dem själv ett tag.
De var ett innovativt märke som berättade för kunderna vad de skulle ha och hade genialisk marknadsföring.
Elux nappade tidigt och startade sälja dem här tidigt 50-tal. De lärde sig massor av McCulloch och blev distributör i Europa, byggde fabriken i Belgien innan 1970.

Det såldes många här under senare 60-tal och 70-talet. Många var nöjda och tyckte de gjort bra val, andra blev väldigt besvikna.
Under denna tig så hände mycket på kort tid med sågar. Utvecklingen förändrades fort och mycket.
De hade inte riktigt samma tänk som de svenska sågen då med Partner, Jonsered och Husqvarna i spetsen.
Lite svårt o tänka sig idag men Då fanns det många olika aktörer, inte två som idag.
Hade du en duktig Återförsäljare som både kunde skruva och sälja så kryllade det av hans sågar i trakten, oavsett märke.
Det fanns en som gillade McCulloch inte långt ifrån mig o han sålde massor ett tag.

Jag har skruvat en del i dem och det är inte helt lätt alltid. Man ska nog vara lite magisk om man ska få det riktigt bra med dem.
Det räcker inte med kunskap, intresse o tur.

Intressant läsning 👍🏻😊. Var det så att Elux köpte McCulloch före de köpte Husqvarna?

Finns det någon tråd som autistar ner sig i detta ämne? Hade varit kul att lära sig lite mer om historien.

Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

Williamm  
#672881 Jag förstår.

Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#672913
Joakim S skrev:Intressant läsning 👍🏻😊. Var det så att Elux köpte McCulloch före de köpte Husqvarna?

Finns det någon tråd som autistar ner sig i detta ämne? Hade varit kul att lära sig lite mer om historien.


Nej, de köpte inte McCulloch förrän rätt nyligen.
Däremot var de distributör och ägde rättigheterna i Europa rätt länge.

Nej det finns inte mycket snackat om det här. Har försökt några gånger men det ebbar ut rätt kvickt.
Här är det mer snack om nytt som ska säljas o marknadsföring, trist nog. Motorsågs historik lämpar sig bättre på chainsawcollectors.se.

Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#672915 Vi kan väl göra ett försök. Vad vill du veta om mest?

Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

totte  
#672916
Joakim S skrev:Intressant läsning 👍🏻😊. Var det så att Elux köpte McCulloch före de köpte Husqvarna?


Nej, då från 50-talet och framåt så var McC ett fristående bolag. Elux var endast distributör.

Såldes 1974 till Black & Decker. Kursade 1999 och det var då det såldes till Husqvarna. Det som idag kallas McCulloch och falskt och oblygt refererar till sin stolta historia är bara ett uppköpt varumärke som appliceras på massproducerade billighetsgejor, på samma sätt som t ex Partner-märket användes och trist nog troligen den väg Jonsered kommer att ta framöver.

Men proffssågarna kan man nog säga försvann under 80-talet, sen blev det mest trädgårdsmaskiner. Finns en kortfattad historik här: https://en.wikipedia.org/wiki/McCulloch ... orporation (engelska)

För att nyansera bilden lite: McC gjorde enormt kraftfulla proffssågar och var tidigt ute med oerhört innovativa lösningar, t ex först med membranförgasare. Sen har en hel del av dem varit ganska svårskruvade och framför allt en del av deras egna förgasare har varit rena mardrömmen att få ordning på när de börjat bli lite slitna, t ex den sk "bullfrog-förgasaren" som sitter i min 2-10. Man kan inte ta ifrån McC att det var en av världens ledande tillverkare av proffssågar under flera decennier.

Så får vi se vad Mange kan komma med.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

johan eriksson  
#672919 Då ska vi se vad som fanns i gömmorna.
Här är tre tydliga exempel på hur McCulloch frångår de mest normala naturlagarna.

Här kan vi ju börja med deras modell med tre startapparater, sågen är alltså så svårstartad att man måste kunna byta arm för att få igång den, eller allra helst vara två som drar samtidigt.

$matches[2]


$matches[2]


$matches[2]


Sen kommer deras vidareutbildning, en 2-10 med bara två startapparater, lite mer lättstartad än sin föregångare får vi anta.

1602417535_d7cb5aea-98ac-407d-a143-5e4e1627535d.jpeg


1602417535_67fd332b-91d0-4963-bc36-43adb115ca04.jpeg


1602417535_2cfe5e4e-6f7a-4125-a341-b1aaad007d0f.jpeg


Sen skenade det iväg på konstruktionsavdelningen, en såg helt utan startapparat. Var det ett försök till att utveckla en väldigt säker såg med ytterst små risker för användaren att skada sig. Eller var det en som skulle ha haft elstart och detta missades att monteras i fabrik? En fråga vi troligen aldrig kommer att få svar på.

1602417573_3b57a7d1-b0cd-4168-9ef1-65aeb6de1026.jpeg


1602417573_f3bdb307-8016-470c-9305-53f89848befd.jpeg


1602417573_69a358ef-5c0a-4a14-b762-eda7425b83ae.jpeg


Jag har även hört rykten om en McCulloch 35 med vevstart..

För detta kan väl ändå inte vara någon normalt sansad människa som bygger ihop sånt här själv? Möjligen en smågalen värmlänning...

Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

totte  
#672920 🤣 🤣 Nu skall vi vara lite försiktiga här och ta fasta på den allra sista meningen i Johans inlägg nämligen "Möjligen en smågalen värmlänning...". Man kan inte skylla allt på McC.

Det hör till saken också att jag känner en person som har haft en väl dokumenterad förmåga att dra av startsnören. De där två- och tresnöresågarna har något med det att göra, har jag för mig. 😎 😇

   TS
Avatar Fallback

Re: Partner R12 renovering

tallen100  
#672922 det här var intressant 🤣 👍
Säga vad man vill om sågarna, men jag gillar deras utseende. Fina prydnadssågar 🙃
Senast redigerad av tallen100 sön 11 okt 2020, 13:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#672923 Det där med snären löser sig oftast.
Alla kan behöva en bukett då och då..

Avatar Fallback

Re: Partner R12 renovering

tallen100  
#672925 Den buketten räcker ett par dagar om man ska försöka starta en mcC 😉

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).