Öppna kategorin

Tidpunkt för stamkvistning

26 inlägg 7601 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tidpunkt för stamkvistning

plax  
#505413 Funderar över stamkvistning nu och började fundera om jag är helt ute och cyklar med mina tankar :?:
Rekommendation är ju senvintern eller efter savningen.
Jag tänker att savningstiden är bäst, högt tryck uppåt i trädet gör att såret jag orsakar renas och risken för röta är mindre :?: Visst förlorar troligen lite av årets tillväxt men hålls träden friskare så känns nog det viktigare :-bd



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Tidpunkt för stamkvistning

Hema  
#505476
plax skrev:Funderar över stamkvistning nu och började fundera om jag är helt ute och cyklar med mina tankar :?:
Rekommendation är ju senvintern eller efter savningen.
Jag tänker att savningstiden är bäst, högt tryck uppåt i trädet gör att såret jag orsakar renas och risken för röta är mindre :?: Visst förlorar troligen lite av årets tillväxt men hålls träden friskare så känns nog det viktigare :-bd

Är benägen att köpa ditt argument, men då du nämner att det finns två andra rekommendationer, så kankse du kan testa på minst två träd före, under och efter savning?

Användarvisningsbild

Re: Tidpunkt för stamkvistning

Chris983  
#505526 Jag har fått för mig att om man beskär före midsommar produceras ett tillväxthormon medan efter midsommar fokuserar trädet på läkning. Så jag tror att om man beskär friska träd och små grenar före midsommar så kan det gynna tillväxten medan mindre friska träd och större grenar är JAS det bästa.

Avatar Fallback

Re: Tidpunkt för stamkvistning

Nolarn  
#505543 Stamkvistning av grönkvist ska inte ske under savningsperioden.
Bra tidpunkt är ofta senvinter eller från midsommar men det varierar mellan trädarter.
Torrkvist kan tas hela året.

Användarvisningsbild

Re: Tidpunkt för stamkvistning

Lars Lundqvist SLU  
#505545 Istället för att gissa...

Skogsskötselseriens kapitel om stamkvistning:

https://www.skogsstyrelsen.se/globalass ... stning.pdf

Användarvisningsbild

Re: Tidpunkt för stamkvistning

plax  
#672655 Hann ta en sväng till skogen och börja med ett kvistningsprojekt idag när jag väntar på reservdelar till potatiströskan.
Inte en vanlig stamkvistning, men jag provar på 😎
1602346229_20201010_164308.jpg
1602346196_20201010_164137.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Tidpunkt för stamkvistning

bevakare  
#672667 Stamkvista.....det gör man när
frun har dragit, barnen vägrar prata med dig, bössan klickat, repet höll inte för din vikt......

Avatar Fallback

Re: Tidpunkt för stamkvistning

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#672941
Lars Lundqvist SLU skrev:Istället för att gissa...

Skogsskötselseriens kapitel om stamkvistning:

https://www.skogsstyrelsen.se/globalass ... stning.pdf

Nu har jag läst SS skrift och inte blivit klokare.
Hittar en massa trädslag de skriver om utom tall!
Närmaste jag hittar är Contorta och det har jag inte.
Det jag vill kvista är tall med grönkvist

Användarvisningsbild

Re: Tidpunkt för stamkvistning

Älgfoderodlare  
#673081
Röjkvist skrev:
Lars Lundqvist SLU skrev:Istället för att gissa...

Skogsskötselseriens kapitel om stamkvistning:

https://www.skogsstyrelsen.se/globalass ... stning.pdf

Nu har jag läst SS skrift och inte blivit klokare.
Hittar en massa trädslag de skriver om utom tall!
Närmaste jag hittar är Contorta och det har jag inte.
Det jag vill kvista är tall med grönkvist


Hej "Röjkvist" ! Kan ju berätta ett det finns en tråd i första delen Skogsbruk, under kat. "Röjning" som heter just "Stamkvistning av Tall". Kolla där så kanske du hittar något av värde också. Bara ett tips.

Användarvisningsbild

Re: Tidpunkt för stamkvistning

HannuRöj  
#673215
plax skrev:Hann ta en sväng till skogen och börja med ett kvistningsprojekt idag när jag väntar på reservdelar till potatiströskan.
Inte en vanlig stamkvistning, men jag provar på 😎
$matches[2]
$matches[2]

😀 Ser ut lite sånt ställe att ingen självkvistning händer.👍👍.

Skickar bilder av mina granar.

Avatar Fallback

Re: Tidpunkt för stamkvistning

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#673223
Älgfoderodlare skrev:
Röjkvist skrev:
Lars Lundqvist SLU skrev:Istället för att gissa...

Skogsskötselseriens kapitel om stamkvistning:

https://www.skogsstyrelsen.se/globalass ... stning.pdf

Nu har jag läst SS skrift och inte blivit klokare.
Hittar en massa trädslag de skriver om utom tall!
Närmaste jag hittar är Contorta och det har jag inte.
Det jag vill kvista är tall med grönkvist


Hej "Röjkvist" ! Kan ju berätta ett det finns en tråd i första delen Skogsbruk, under kat. "Röjning" som heter just "Stamkvistning av Tall". Kolla där så kanske du hittar något av värde också. Bara ett tips.

Sökerr man på stamkvistning tall så får man 212st i resultat omöjligt att hitta

Användarvisningsbild

Re: Tidpunkt för stamkvistning

Mellberg  
#673225 Tall kan du stamkvista året runt , men helst inte under savningen. Vårvintern med skare är den bästa tiden :D

Användarvisningsbild

Re: Tidpunkt för stamkvistning

totte  
#673231 Här: Torbjörn Johnsen - Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

Användarvisningsbild

Re: Tidpunkt för stamkvistning

Älgfoderodlare  
#673290
Röjkvist skrev:Söker man på stamkvistning tall så får man 212 st i resultat omöjligt att hitta


Ett råd är att du kollar in " Skogspodden's " inlägg med gäst av Alf Arvidsson. Han o jag är ganska lika i vad vi rådger. Det mesta handlar om Tid o Tid ! Tiden när man börjar i ett Tallbestånd, hur unga de är, avgör hur mycket kvistfri stam du får när trädet är avverkningsmoget. Tid på året, för att minimera skade / sjukdoms påverkan o maximera tillväxt.

Användarvisningsbild

Re: Tidpunkt för stamkvistning

Älgfoderodlare  
#673291
Mellberg skrev:Tall kan du stamkvista året runt , men helst inte under savningen. Vårvintern med skare är den bästa tiden :D


Stämmer bra enligt mina erfarenheter också. Jag kvistar helst Tall från Mars till slutet av Maj. Men kan även göra det under Aug. o Sept. Allt för att inte störa i tillväxtsäsongen. Börjar som oftast när träden är mellan 2,5 - 4 m höga ( 3-5 cm i BHD ). Lämnar 3-4 grenvarv samt toppskott. Försöker återkomma vart 3-4'de år för att upprätthålla tillväxteffekterna i höjd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).