Motorsåg och handhållet

Jämtkraft kör endast eldriven underhållsröjning.

62 inlägg 7811 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Jämtkraft kör endast eldriven underhållsröjning.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#672548 Det är inte klimatneutralt att köra koldioxidskattbefriade Finlandsfärjor fram och tillbaka över Östersjön utan annat syfte än att folk ska få supa skallen av sig skattefritt. Men en motorsåg som drar 3 liter om dagen det ska det klankas på. Det blir väldig lätt väldigt tokigt.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Jämtkraft kör endast eldriven underhållsröjning.

Avslutat-02  
#672550 Vad är skillnaden på att köra batteri eller att köra med metanol i tanken, från svenska skogar?
Sett ur miljöhänsyn inte klimat.

Jag tror nog att om man jämför en såg på svensk metanol är betydligt mer miljösynstagande än med batteri som har sin påverkan på miljön de med..

Avatar Fallback

Re: Jämtkraft kör endast eldriven underhållsröjning.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#672552 Så är det. Batterimaskiner / bilar har sin plats men alternativa bränslen är en långsiktigare lösning.

Avatar Fallback

Re: Jämtkraft kör endast eldriven underhållsröjning.

Avslutat-02  
#672557
Skogsola skrev:Så är det. Batterimaskiner / bilar har sin plats men alternativa bränslen är en långsiktigare lösning.


Får vi till det med råvara från skogen så att alla äldre bensinmotorer kan gå på förnybart bränsle så kör vi om både på bränslets utsläpp men även på miljöbesparingen om att kunna köra vidare med äldre maskiner emot nytillverkning i plast och batterier där det är dels frakter som inte är miljövänliga och inte i mänskliga rättigheter heller.
Även bensinmotorer har idag sina nackdelar inom mänskliga rättigheter men de kan vi alla hjälpas åt med genom att tanka annat.
Eller kräva svenska råvaror i bränslet...

Avatar Fallback

Re: Jämtkraft kör endast eldriven underhållsröjning.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#672564 Märkligt att just batterisågar väcker såna känslor. Jag skulle kunna tänka mig att ha en. Till att gå längs rågångar t.ex och kapa någon buske och någon gren som hänger ut. Men den skulle bli så lite använd så batteriet skulle dö mera av ålder än slitage.

Avatar Fallback

Re: Jämtkraft kör endast eldriven underhållsröjning.

Avslutat-02  
#672568 Min ståndpunkt är för mig klar.
Jag har inget emot utveckling.
Men däremot när man bara låser sig på ett alternativ som det slutgiltiga.

Jag har mina experiment för mig med andra bränslen och är väldigt nöjd med E85..
Ännu nöjdare hade jag varit om ren etanol fanns.
Eller metanol.. Men då får jag nog börja bränna själv... Träsprit..

Batteridrift kan vara en del av vägarna framåt men kräver mer utveckling.. De är inte färdiga att ta över, men utan användning ingen process framåt..
Så det är i ekorrhjulen det sker utveckling inte i status eller hävadandet att de spöar bränslesågar, det dröjer ännu....

Avatar Fallback

Re: Jämtkraft kör endast eldriven underhållsröjning.

Avslutat-02  
#672569 Skulle vara intresserant att veta hur de röjarna ansåg sin vardag blivit med dessa sågar.. Jämfört med en bränsle såg..

Det jag däremot emotsätter i reportaget är påståendet att det luktar bensin av avgaserna..
Det gör det inte..
Inte ens om man kört på 95 oktan vilket jag förmodar att man inte tillåtit tidigare...?..

Men även där visar det på den inkompetens som skrivande person besitter.... I reportaget.

Avatar Fallback

Re: Jämtkraft kör endast eldriven underhållsröjning.

r93  
#672583
Arvid0 skrev:Jämtkraft är säkert med på samma tåg som övriga företag, att Sverige ska vara klimatneutralt 2045. Börjar man inte göra det man kan nu så kommer man vara rejält efter och garanterat svartlistad inom 15 år. Som företagsledare är det ganska enkelt beslut att ta om man har framtidstro. Och ja det är vi skattebetalare och konsumenter som får betala men jag tror det är ganska lika för alla.


Bra att du skriver detta, för det handlar om politik!

Inte att batteri är en effektivare energibärare, eller att en elsåg presterar bättre, utan allt kommer ifrån politiska beslut!

Och jag förnekar inte att vi sabbar planeten, men kom inte och säg att en eldriven röjsåg presterar bättre än en bensindriven.

Titta på bilarna, först etanol, det skulle alla ha, sen var det diesel, och nu är det bensin?

Snurrigt värre!

Användarvisningsbild

Re: Jämtkraft kör endast eldriven underhållsröjning.

totte  
#672584 Rensat bort en hel del i tråden som bl a handlade om "vita kränkta män". Såna finns säkert men har inte att göra i en tråd om röjning.

Avatar Fallback

Re: Jämtkraft kör endast eldriven underhållsröjning.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#672586 Så är det och om Jämtkraft röjer med el så handlar det inte om effektivitet. Inte om arbetsmiljö. Inte om miljö i stort. Enbart en symbolhandling för att få positiva tidningsrubriker och det lyckades ju.

Användarvisningsbild

Re: Jämtkraft kör endast eldriven underhållsröjning.

Arvid0  
#672587
r93 skrev:
Arvid0 skrev:Jämtkraft är säkert med på samma tåg som övriga företag, att Sverige ska vara klimatneutralt 2045. Börjar man inte göra det man kan nu så kommer man vara rejält efter och garanterat svartlistad inom 15 år. Som företagsledare är det ganska enkelt beslut att ta om man har framtidstro. Och ja det är vi skattebetalare och konsumenter som får betala men jag tror det är ganska lika för alla.


Bra att du skriver detta, för det handlar om politik!

Inte att batteri är en effektivare energibärare, eller att en elsåg presterar bättre, utan allt kommer ifrån politiska beslut!

Och jag förnekar inte att vi sabbar planeten, men kom inte och säg att en eldriven röjsåg presterar bättre än en bensindriven.

Titta på bilarna, först etanol, det skulle alla ha, sen var det diesel, och nu är det bensin?

Snurrigt värre!



Jag har aldrig sagt att en batterisågar presterar bättre än en bensinsåg. Skulle jag tycka att en batterisåg presterar bättre än en bensinsåg så skulle jag säga det, oavsett vad du tycker om det.

"Titta på bilarna, först etanol, det skulle alla ha, sen var det diesel, och nu är det bensin?"

Jo det är ju så med vetenskap, den förändras i takt med att vi forskar, det som var sant igår behöver inte vara det imorgon. Lägger man sedan till politik, staten och kapitalet så blir det snurrigt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jämtkraft kör endast eldriven underhållsröjning.

Arvid0  
#672590
Skogsola skrev:Så är det och om Jämtkraft röjer med el så handlar det inte om effektivitet. Inte om arbetsmiljö. Inte om miljö i stort. Enbart en symbolhandling för att få positiva tidningsrubriker och det lyckades ju.


Handlar nog om flera parametrar, en är säkert arbetsmiljö. De har garanterat gjort en klimatkalkyl där de ser var de kan göra enkla/billiga klimatbesparingsr, dyra/svåra klimatbesparingar och nollsummebesparingar

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jämtkraft kör endast eldriven underhållsröjning.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#672593 Hur vida en batterisåg presterar bättre än en bensinsåg eller ej, beror ju helt på vilka modeller man jämför med. Jämförelsen blir ju bara relevant om man jämför någorlunda likvärdiga maskiner.

F.ö. tycker jag att det är ett trevligt initiativ av Jämtkraft.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Jämtkraft kör endast eldriven underhållsröjning.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#672649
Skogsola skrev:Det är ett hiskeligt spingande och bärande och laddande på de där batterierna om det det ska gå hela dagar har jag förstått av vad jag läst i forumet.

Inte värre springande än springandet med bensindunken/kombidunken...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Jämtkraft kör endast eldriven underhållsröjning.

tallen100  
#672651
Niking skrev:
Skogsola skrev:Det är ett hiskeligt spingande och bärande och laddande på de där batterierna om det det ska gå hela dagar har jag förstått av vad jag läst i forumet.

Inte värre springande än springandet med bensindunken/kombidunken...
/Niklas

Hellre hålla reda på en dunk än tio batterier...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).