Skotare

Valmet 828 - 90 fördelningslåda/växellåda problem

7 inlägg 2918 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet 828 - 90 fördelningslåda/växellåda problem

Simon Nelson  
#672307 Hej
Jag söker efter erfarna meckare som hållt på med valmet 828.

Problemet jag har är att jag funderar på om växellådan och främre diffens olja "sitter ihop" alltså delar dom på oljan?
Enligt servicebok och i verkligheten finns nivåplugg på både växellådan och diffen. Men när man fyller på fördelningslådan så fyller den även diffen fram på min maskin

Jag funderar på om det ska vara så eller är det en trasig packning imellan diff och låda.

Det är ju inte så där enkelt att komma åt så vill inte riva isär för skojs skull.

Hoppas någon kan hjälpa mig.

Mvh Simom



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Valmet 828 - 90 fördelningslåda/växellåda problem

HannuRöj  
#672618 Hej!
@Machonisti har 828or 😉 men var är han nu.?..

Ganska vanlig konstruktion är t ex i traktorer att mellan diff och växellåda finns ingen packning, men boda har egna påfyllnings och dräneringspluggar.
Går alltså att påfylla boda vid en plugg, men flödet genom lagern tar alldeles för mycket tid.

😀

Användarvisningsbild

Re: Valmet 828 - 90 fördelningslåda/växellåda problem

machonisti  
#672630 Börja inte skruva sönder lådan för en eventuell tätning!
Vansinnigt mycket arbete.
Vet faktiskt inte om det finns någon tätning, har inte funderat på det. Bara bytt olja en gång och fyllt på då det varit under nivå.

Avatar Fallback

Re: Valmet 828 - 90 fördelningslåda/växellåda problem

Simon Nelson  
#672633 Nä förstått att det är mycket jobb därav forskar jag lite hos er som kanske skruvat med det mer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 828 - 90 fördelningslåda/växellåda problem

machonisti  
#672636 Har haft opp lådan flera gånger pga krånglande lager. Har dock aldrig haft bort bakre gaveln vad jag kan minnas.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 828 - 90 fördelningslåda/växellåda problem

Fredi  
#677215 Jag har haft isär både framaxel samt fördelningslådan på 828 och 820 men är så länge sen så kommer ej ihåg hur det var byggt? Har ej något minne av att oljorna skulle ha blandats. Det klarnar säkert om du har reservdelsbok att kolla i hur det är uppbyggt.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 828 - 90 fördelningslåda/växellåda problem

machonisti  
#677368 I mina böcker framkommer inget om uppbyggnaden, hela lådan anges som reservdel.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).