Motorsåg och handhållet

Jämtkraft kör endast eldriven underhållsröjning.

62 inlägg 7808 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Jämtkraft kör endast eldriven underhållsröjning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#672520 Då har de elbil o kör med när de ska dit? Eller tar de tåget? Svårt o ta sånt här på allvar.
Det är ju rätt bra tramsigt att tro att det har nån som helst påverkan i klimat om man tänker lite...
Särskilt om man ser till miljökonsekvens i tillverkning/återvinning av nya produkter mot hålla liv i de som finns!

De ska köpa en produkt som det inte ens står angivet hur mycket effekt den har eller tar.
Se ska använda den i vilket fall så det är inte intressant kanske.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jämtkraft kör endast eldriven underhållsröjning.

Arvid0  
#672523
Skogsola skrev:Om elverket körs på E85 eller RME så skulle det vara ok då? 🤣
Jämtkraft kan väl hålla på med det där av policyskäl eftersom de är ett elbolag. Merkostnaden får kunderna betala ändå.


Vet inte mer än det som står i notisen. Som företagare skulle jag välja det mest ekonomiska tillåtna alternativet, utan att ha räknat på det skulle jag hellre ha fler batterier än ett elverk.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jämtkraft kör endast eldriven underhållsröjning.

tallen100  
#672526 Eller en vanlig bensinsåg 👍

Användarvisningsbild

Re: Jämtkraft kör endast eldriven underhållsröjning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#672527 Ni som räknar på detta hur mycket räknar ni på i timpeng och utrustning.

Avatar Fallback

Re: Jämtkraft kör endast eldriven underhållsröjning.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#672529 Det är ett hiskeligt spingande och bärande och laddande på de där batterierna om det det ska gå hela dagar har jag förstått av vad jag läst i forumet.

Avatar Fallback

Re: Jämtkraft kör endast eldriven underhållsröjning.

Avslutat-02  
#672531 Beror lite på hur avtalen är formade.

Men i regel så ska ersättning ligga på ca 350 kr i timmen exkl moms.
Sedan får man jämföra om det håller i den egna verksamheten eller ej.
Sedan är kravet på utrustning.
Finns krav på batteri så får man räkna på detta..
Finns det inte så blir bilden en annan..

Vissa bolag betalar även ut ersättning emellan stolp paren..
Då får även den anställde en ackord lön..

Avatar Fallback

Re: Jämtkraft kör endast eldriven underhållsröjning.

Avslutat-02  
#672532
Skogsola skrev:Det är ett hiskeligt spingande och bärande och laddande på de där batterierna om det det ska gå hela dagar har jag förstått av vad jag läst i forumet.


Värre verkar det vara om det är kallt och man utför dessa jobb..
Men kollar man på bilden så har röjarn ett ryggbatteri..
När jag föreslog detta så kom det ena efter det andra inlägget om hur dumt det var...
Konstigt.....

Användarvisningsbild

Re: Jämtkraft kör endast eldriven underhållsröjning.

Fredrik Reuter  
#672536 Bra att du startade denna tråd Arvid0, vi har diskuterat om projektet i flera trådar men får vi det sammanhållt i en tråd. 👍

Användarvisningsbild

Re: Jämtkraft kör endast eldriven underhållsröjning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#672537 Jag har provat några olika ryggbatteri o de minsta känns knappt man har de på sig, fast de har rätt bra kapacitet.
Lär dröja innan batterierna i makinerna presterar lika bra. Som det är nu blir rätt tunga om de ska vara stora. Då är det ingen lätt maskin längre.

Användarvisningsbild

Re: Jämtkraft kör endast eldriven underhållsröjning.

Arvid0  
#672539
tallen100 skrev:Eller en vanlig bensinsåg 👍


I notisen i trådstarten står att de ska köra 100% eldrivet. Tror du att du kan/får använda bensinsåg då?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jämtkraft kör endast eldriven underhållsröjning.

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#672542
Mange skrev:Då har de elbil o kör med när de ska dit? Eller tar de tåget? Svårt o ta sånt här på allvar.
Det är ju rätt bra tramsigt att tro att det har nån som helst påverkan i klimat om man tänker lite...
Särskilt om man ser till miljökonsekvens i tillverkning/återvinning av nya produkter mot hålla liv i de som finns!

De ska köpa en produkt som det inte ens står angivet hur mycket effekt den har eller tar.
Se ska använda den i vilket fall så det är inte intressant kanske.


Japp, de kör elbil till jobbet. De har lokal med solceller som laddar utrustningen. @Fredrik Reuter kanske kan intervjua RMV Skog som är entreprenören som kör med dessa elröjsågar.
Senast redigerad av Mettämies lör 10 okt 2020, 11:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Jämtkraft kör endast eldriven underhållsröjning.

Arvid0  
#672543 Jämtkraft är säkert med på samma tåg som övriga företag, att Sverige ska vara klimatneutralt 2045. Börjar man inte göra det man kan nu så kommer man vara rejält efter och garanterat svartlistad inom 15 år. Som företagsledare är det ganska enkelt beslut att ta om man har framtidstro. Och ja det är vi skattebetalare och konsumenter som får betala men jag tror det är ganska lika för alla.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jämtkraft kör endast eldriven underhållsröjning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#672545 Det är inte klimatneutralt att köra el! Hur ska de få till den ekvationen?

Användarvisningsbild

Re: Jämtkraft kör endast eldriven underhållsröjning.

Arvid0  
#672546
Mange skrev:Det är inte klimatneutralt att köra el! Hur ska de få till den ekvationen?


Känns som utanför trådens ämne. Du kanske ska starta en annan tråd om det?
Men börja läsa här om du vill veta mer. https://www.iva.se/publicerat/ny-rappor ... tneutralt/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jämtkraft kör endast eldriven underhållsröjning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#672547 Du har rätt. Sunt förnuft hör nog inte hit.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).