Skogsvagn (Huggarvagnar)

Må man ha 4WD på traktor for å kjøre tømmervogn i skogen?

17 inlägg 4385 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Må man ha 4WD på traktor for å kjøre tømmervogn i skogen?

Juletrebonden  
#671884 Jeg vurderer å kjøpe en relativt liten tømmervogn med kran. Jeg kjører idag frem med traktor og vinsj, men der jeg bor har det de siste årene vært veldig få dager med stabilt vinterføre i skogen, og tømmer blir fullt av søle og grus.
Jeg har sett på en Igland 280 henger med kran, en relativt enkel og rimelig henger som kan passe mitt behov. Men jeg har idag kun 2WD på traktor, en gammel MF 675. For å gjøre det verre så er det laster på traktoren som gjør den noe fremtung.
Terrenget er relativt flatt, og jeg har kjettinger på traktoren.
Er det noen som har erfaring med kjøring av tømmerhenger og 2 hjulstrekk på traktor?
Er dette bare tull og man må ha 4WD?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Må man ha 4WD på traktor for å kjøre tømmervogn i skogen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#671901 Rejäla kättingar och diffspärren i så kommer du långt.

Avatar Fallback

Re: Må man ha 4WD på traktor for å kjøre tømmervogn i skogen

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#671914 Går väl att ta av lastaren, en styrkedja på ena framhjulet är inte så dumt.

Avatar Fallback

Re: Må man ha 4WD på traktor for å kjøre tømmervogn i skogen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#671923 Är man van lastaren så blir traktorn väldigt kort och smidig utan. :-)

Användarvisningsbild

Re: Må man ha 4WD på traktor for å kjøre tømmervogn i skogen

LL Trollet  
#671924 Kedjor å styrbroms så funkar det fint 😊

Avatar Fallback

Re: Må man ha 4WD på traktor for å kjøre tømmervogn i skogen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#671926 Ja ratten har man inte stor användning av.

Användarvisningsbild

Re: Må man ha 4WD på traktor for å kjøre tømmervogn i skogen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#671929 Dra bak boggien så långt som möjligt, lasta korta stockar och dra allt fram till grinden. Då funkar det fint med 2wd.

Avatar Fallback

Re: Må man ha 4WD på traktor for å kjøre tømmervogn i skogen

Torleif  
#672095 675 är väl litet framtung redan från början så du behöver ordna så att du kan koppla loss frontlastaren och lämna den hemma. De flesta frontlastare går att koppla loss eller så kan man bygga om dem så att de går att koppla loss.
Utan frontlastare brukar det gå bra med bakhjulsdrift i skogen.

Avatar Fallback

Re: Må man ha 4WD på traktor for å kjøre tømmervogn i skogen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#672173 Är det ett problem att traktorn är för framtung? Jag drömmer om att hänga på några 100kg i fronten på min 135:a, så kan jag ha boggien ännu längre bak utan att stegra... Nu väger ju iofs 675:an ungefär det dubbla, och så har jag en kran i trepunkten...

Användarvisningsbild

Re: Må man ha 4WD på traktor for å kjøre tømmervogn i skogen

halvproffs  
#672177 Jag körde i 20 år med en MF 765. Det är en skogsanpassad 165. Ringkättingar i bak drar bra, dock otrevliga på väg. Hade en 7ton vagn med griplastare.
Nu har jag haft 4wd i 21 år och det är ju en stor skillnad på drivkraft och komfort.

Användarvisningsbild

Re: Må man ha 4WD på traktor for å kjøre tømmervogn i skogen

Juletrebonden  
#672217 Takk for alle gode svar og innspill! For å oppsummere så mener man at det går greit å kjøre med 2WD, selv om 4WD er bedre. Viktig å få nok vekt på bakhjulene, og ha gode kjettinger. Forstår at jeg må få av lasteren, det kan bli interessant da den ikke har vært av på ihvertfall 20 år.. 😉

Et par andre praktiske spm. Hvor mye har dekkdimensjonen å si på en 7-8 tonns henger? Originalt står det på 300mm dekkbredde men vurderer å få på 400mm for å få bedre bæreevne, og antar den da vil bli lettere å dra på bløtt underlag? Har dette noen ulemper?

Kan man under kjøring med tømmer på hengeren, løfte litt på noen stokker helt bak på lasset med kranen? får jo ikke så mye effekt, men man får kanskje flyttet noen hundre kilo med vekt frem mot bakhjul på traktor? Eller skal kranen være helt "løs/nøytral" under kjøring?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Må man ha 4WD på traktor for å kjøre tømmervogn i skogen

halvproffs  
#672219 Mycket smidigare att köra i skogen med lastaren borttagen.

Vet inte hur det blir med kedjor på 400hjul. Borde väl vara bredare fäljar också?

Jag greppade tag nära grinden för då fick jag kranens tyngd närmast traktorn.

Avatar Fallback

Re: Må man ha 4WD på traktor for å kjøre tømmervogn i skogen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#672220 Kranen ska vara lös och ledig under körning. Annars så kommer du att bryta sönder någonting. Har du kranen på vagnen så ändras inte tyngdpunkten för att du lyfter något

Användarvisningsbild

Re: Må man ha 4WD på traktor for å kjøre tømmervogn i skogen

halvproffs  
#672223
Skogsola skrev:Kranen ska vara lös och ledig under körning. Annars så kommer du att bryta sönder någonting. Har du kranen på vagnen så ändras inte tyngdpunkten för att du lyfter något


I första inlägget så står det vagn med kran och då tror jag att den är monterad på vagn.

Användarvisningsbild

Re: Må man ha 4WD på traktor for å kjøre tømmervogn i skogen

Juletrebonden  
#672224 Takk igjen, forstår at jeg forsøkte å ta en "snarvei" i fysikkens lover med kranen, men ser at det blir helt feil. Kranen er montert på vogn ja.

@halvproffs: Vet inte hur det blir med kedjor på 400hjul. Borde väl vara bredare fäljar också?
Jeg vurderer 400 hjul på vogn, og ikke traktor. Det er vel ingen grunn til å ha kjetting på vogn når man hverken har drift eller brems?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).