Sågtimmer

Specialsortiment

35 inlägg 11718 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Specialsortiment

isteskog  
#672207 Vad jag förstod så skulle de inte ha någon köporganisation där nere, utan en utsynare som kan hjälpa till om man tror att man har specialsortiment på sin avverkning, då främst stolp och grovstock av tall. Detta skulle främst ske genom de bolag som skogsägaren använder. Leveransvirke däremot skulle de köpa direkt av skogsägaren.
Mer info kommer som sagt snart!

Användarvisningsbild

Re: Specialsortiment

Micke boo  
#672209 Vi högg frötall för ett antal år sedan. Det var bra kvalité så rotstockarna gick till hanåsa sågverk utanför Högsby, resten till bergs. Kanske ett alternativ?

Avatar Fallback

Re: Specialsortiment

Sörlänningen  
#672210
Micke boo skrev:Vi högg frötall för ett antal år sedan. Det var bra kvalité så rotstockarna gick till hanåsa sågverk utanför Högsby, resten till bergs. Kanske ett alternativ?


Definitivt möjligt. Hyggena ligger en bit in i framtiden, men jag skall faktiskt hugga frötall till våren. Har dock dålig koll på hur hög kvaliteten anses vara, men skall definitivt kolla mer på det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Specialsortiment

isteskog  
#672212 I regel klår stolparna klass 1. Stamblock som inte har årsringskravet klår normaltimmer rejält. Grovstock av tall är ett sortiment som betalas bättre än normaltimmer. Där är kvalitetskraven enkla= grovt och rakt ..... 😎

Avatar Fallback

Re: Specialsortiment

sveakatten  
#672255 STAMBLOCK och KNIVFURA
2020-10-01 tills vidare
i549-22
i549-32
OMRÅDE Gäller för avverkningsuppdrag i Dalarna, Gästrikland, Västmanland,
Uppland, Hälsingland och Härjedalen
PRISER Pris i kr/m3to fritt bilväg för varje diameterklass.
22- 24- 26- 28- 30- 32- 34- 36- 38- 40+
STAMBLOCK TALL 700 720 750 775 795 830 865 900 910 910

Jag fick lite priser i dag på stamblock.Vete f"" hur man laddar upp listan.

Användarvisningsbild

Re: Specialsortiment

halvproffs  
#672259 Ur led är tiden.

Avatar Fallback

Re: Specialsortiment

sveakatten  
#672261 Ja, konstigt är det, men det är väl som vanligt här i prisdiket.

Avatar Fallback

Re: Specialsortiment

isteskog  
#672267 Kvalitet betalas alldeles för dåligt nu för tiden! Dags att leta andra kanaler om man har kvalitetsfura månntro?

Användarvisningsbild

Re: Specialsortiment

halvproffs  
#672286 Både massavedpriserna och grantimmerpriserna är ungefär lika då som nu 26 år senare. Alltså betydligt lägre med tanke på kpi. Vi borde leveransvägra.

Avatar Fallback

Re: Specialsortiment

Alvarsson  
#672288 Håller helt med ovanstående inlägg! Hur gör vi det praktiskt så vi får med dom flesta borde inte va svårt.

Användarvisningsbild

Re: Specialsortiment

halvproffs  
#672292 Tyvärr är det ju väldigt svårt med tanke på ekonomi för många. Dessutom detta med gbb som är ett måste att avverka och det är ju stora volymer tyvärr.
En 1a gallring som går +-0 alltså ingen vinst eller ännu värre så blir vi skyldiga och har upplåtit marken gratis åt industrin som betalar underpris för virket.

Avatar Fallback

Re: Specialsortiment

isteskog  
#672297 Kanske börja som Älgfoderodlarn förespråkar? 🙂

Avatar Fallback

Re: Specialsortiment

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#672332 Sålde en avverkning för ett 10-tal år sedan som höll en del stolptall. Då var budet 700:-/fub vilket var 50:- under bästa bud på talltimmer. Blev ingen stolp den gången.

Avatar Fallback

Re: Specialsortiment

surjämten  
#672875
Alvarsson skrev:Håller helt med ovanstående inlägg! Hur gör vi det praktiskt så vi får med dom flesta borde inte va svårt.

Prata mera om de fallande priserna.
Att hålla inne med avverkningar o gallringar kan vara lönsamt.
Under flera år har röjning på egen hand varit enda åtgärden i min skog.
Får se hur länge man håller ut 😉

Användarvisningsbild

Re: Specialsortiment

Pontuka  
#674403 Ansgarius Svensson i Södra vi köper rotstock av tall och gran. Dom kommer även ut och synar ut dom i skogen. www.ansvab.se

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).