Sture Andersson skrev:Utan att vara expert på detta så tror jag det är lättar att få en bra skiktning i en stor tank ,har en 2000 liter för egen del ,och det funkar perfekt .
Med skiktning menar jag att du alltid har det varmaste i toppen på tanken .
Arvid0 skrev:Kommer de vara i huset eller annat utrymme?
Vad är rekommenderad storlek för pannan?
Hade jag gjort mitt system igen skulle jag ha haft en tekniktank (med vvb i) i huset och en stor acktank i ladugården. Solfångare som värmer tekniktanken på sommaren så då kan jag koppla bort stora tanken. en elpatron också i tekniktanken om man vill ha varmvatten snabbt eller av någon anledning inte orkar/vill/kan elda.
jbergda5 skrev:Precis så ser mitt ideala system också ut. Nu har jag allt i uthuset. (CTC V35 med 2st 750 literstankar och VVC, 18m kulvert)
Börjar fundera på en ny större panna och minst dubbelt så stor acc- volym. Layout- mässigt kan jag få in fler 750 literstankar men inte en stor 3000 liters tank. Är missnöjd med min VVC då det skiljer 10 grader mellan ingående varmvatten och returen, ska sätta VVC- pumpen på timer för att minska förlusterna något.
fendt311 skrev:jbergda5 skrev:Precis så ser mitt ideala system också ut. Nu har jag allt i uthuset. (CTC V35 med 2st 750 literstankar och VVC, 18m kulvert)
Börjar fundera på en ny större panna och minst dubbelt så stor acc- volym. Layout- mässigt kan jag få in fler 750 literstankar men inte en stor 3000 liters tank. Är missnöjd med min VVC då det skiljer 10 grader mellan ingående varmvatten och returen, ska sätta VVC- pumpen på timer för att minska förlusterna något.
Vad är VVC?
busholle skrev:fendt311 skrev:jbergda5 skrev:Precis så ser mitt ideala system också ut. Nu har jag allt i uthuset. (CTC V35 med 2st 750 literstankar och VVC, 18m kulvert)
Vad är VVC?
cirkulerande varmvatten. Har man långa ledningar så slipper man spola fram värmen när det sått ett tag.