ATV och UTV i skogen

Vilken ATV kör ni med?

920 inlägg 595511 visningar 165 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

ÅsaNisse  
#669231 Jag har kollat i Yamaha´s tekniska beskrivningar och saknar uppgift om motoreffekt. Det står bara slagvolym borrning och kompression men inget om effekt. Inte heller framgår det om diffspärr fram eller bak, bara att det är diffspärr på vissa modeller ( DL) Någon som vet? Eller något annat fabrikat som har öppen diff i bakaxeln på 2-hjulsdrift.

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Ent  
#669268
ÅsaNisse skrev:Jag har kollat i Yamaha´s tekniska beskrivningar och saknar uppgift om motoreffekt. Det står bara slagvolym borrning och kompression men inget om effekt. Inte heller framgår det om diffspärr fram eller bak, bara att det är diffspärr på vissa modeller ( DL) Någon som vet? Eller något annat fabrikat som har öppen diff i bakaxeln på 2-hjulsdrift.


Yamaha har nog inga modeller med helt öppen diff bak, däremot är de öppna på framaxeln om de inte specar diffspärr eller diiff-lock.

Jag har raderat denna del av inlägget som var felaktigt. Efter att ha kollat runt har jag blivit varse att nästan alla hjulingar har en bakaxel där det driver bägge bakhjulen samtidigt. Det är stumt. LSD är väldigt ovanligt men det kanske finns? Polaris har nån modell med Turf mode, dvs öppen men låsbar diff. Ursäkta mina felaktiga påståenden.

Ang motoreffekt, jämförde min Can-Am 450 med en Grizzly 700 och skillnaden är försumbar. Med en ATV handlar det hur som helst till 95 % om fäste för hjulen och inte effekt, så vilken Yamma du än väljer räcker den för allt nyttoarbete.
Senast redigerad av Ent ons 19 maj 2021, 22:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Torvtjuven  
#671817
Fraden skrev:Efter att ha kört med CF-Moto 800 så blev det en suzuki King quad 750. Efter det en Can-am outlander 1000 XTP för att sedan komma på att jag var mest nöjd med suzukin i skogen, så då fick det bli en Suzuki KQ 750 igen.

Så i dagsläget rullar jag på en Suzuki King quad 750 med en Black wolf hydraulskogskärra efter.
Har ej fått möjlighet att testa "nya" fyrhjulingen i skogen ännu, men det skall nog fungera lika bra som det gjorde när jag hade den andra (förhoppningsvis).

Var inne en sväng på att köpa en Yamaha Grizzly ett tag. Men blev Suzuki igen.

Ni som kör Yamaha, är ni nöjda?

Efter mycket funderande och jämförande så köpte jag en Kodiak 700 EPS. Har bara kört den 11h än så länge, så jag är mitt uppe i inkörningsperioden. Får återkomma när jag satt den på prov lite mer. Men det jag redan märkt är att CVT'n är väldigt mjuk i ingreppet och det går fint att smyga med den. Får uppdatera tråden senare i höst/ vinter när jag kört lite mer 😀

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Ent  
#671836
Torvtjuven skrev:
Fraden skrev:Efter att ha kört med CF-Moto 800 så blev det en suzuki King quad 750. Efter det en Can-am outlander 1000 XTP för att sedan komma på att jag var mest nöjd med suzukin i skogen, så då fick det bli en Suzuki KQ 750 igen.

Så i dagsläget rullar jag på en Suzuki King quad 750 med en Black wolf hydraulskogskärra efter.
Har ej fått möjlighet att testa "nya" fyrhjulingen i skogen ännu, men det skall nog fungera lika bra som det gjorde när jag hade den andra (förhoppningsvis).

Var inne en sväng på att köpa en Yamaha Grizzly ett tag. Men blev Suzuki igen.

Ni som kör Yamaha, är ni nöjda?

Efter mycket funderande och jämförande så köpte jag en Kodiak 700 EPS. Har bara kört den 11h än så länge, så jag är mitt uppe i inkörningsperioden. Får återkomma när jag satt den på prov lite mer. Men det jag redan märkt är att CVT'n är väldigt mjuk i ingreppet och det går fint att smyga med den. Får uppdatera tråden senare i höst/ vinter när jag kört lite mer 😀


Grattis, du blir säkert nöjd. Just smygstart är lenare på Yamaha än på exempelvis Can-Am som jag numera kör. Som jag förstår driver variatorskivorna runt remmen hela tiden, det är nån slags centrifugalkoppling som tar det allra första ingreppet när man smyger igång.

Blev det traktor eller terrängreg?

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Torvtjuven  
#671850 Tack! Det blev en traktor B med skogspaketet till. Idag kom kärran till affärn, en Nyvab timmerkärra. Allt jag köpt är rätt overkill för det jag kommer göra i början, men sån är jag, bara o erkänna 😀

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Vardon  
#671855
Torvtjuven skrev:Tack! Det blev en traktor B med skogspaketet till. Idag kom kärran till affärn, en Nyvab timmerkärra. Allt jag köpt är rätt overkill för det jag kommer göra i början, men sån är jag, bara o erkänna 😀


Man behöver inte överdriva men det är roligare så....

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Torvtjuven  
#671868
Vardon skrev:
Torvtjuven skrev:Tack! Det blev en traktor B med skogspaketet till. Idag kom kärran till affärn, en Nyvab timmerkärra. Allt jag köpt är rätt overkill för det jag kommer göra i början, men sån är jag, bara o erkänna 😀


Man behöver inte överdriva men det är roligare så....


Jo, det är ju så 😀 De enda som gråter är frugan och plånboken 🤣

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Stampep  
#671913
Torvtjuven skrev:
Vardon skrev:
Torvtjuven skrev:Tack! Det blev en traktor B med skogspaketet till. Idag kom kärran till affärn, en Nyvab timmerkärra. Allt jag köpt är rätt overkill för det jag kommer göra i början, men sån är jag, bara o erkänna 😀


Man behöver inte överdriva men det är roligare så....


Jo, det är ju så 😀 De enda som gråter är frugan och plånboken 🤣


Köp billigt och gråt många gånger eller köp dyrt och gråt en gång 😉

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Blomman62  
#685091 Har lite funderingar på att skaffa en ATV, har aldrig haft någon sådan tidigare utan jag har tyckt att min BM 650 tillsammans med skogsvagn och timmerkran har räckt bra. Anledningen till mina funderingar är att en ATV är lite smidigare och lättare att ta sig ut i skogen med om man ska göra lite enklare arbeten.

Har titta lite på Polaris och Yamaha, vad har ni för rekommendationer att ge och vad ska jag hålla koll på?

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Ent  
#685093 I valet mellan Yamaha och Polaris skulle jag tro mer på Yamahas kvalitet. Se bara till att du väljer en med diffspärr på framaxeln,vissa modeller är endast trehjulsdrivna.

Om du vill köra lagligt på landsväg och kan stå ut med 40-60 km/h begränsning så tycker jag att traktorregistrering är väldans bra. Då har du blinkers, släpvagnskontakt och backspeglar på köpet. Traktor a=max 40, ingen besiktning. Traktor b=max 60 men besiktningskrav. Yamaha tar dock bra betalt för traktorreg.

Titta även på Can-Am Outlander PRO om du har en ÅF i närheten. Traktorregistreringen kostar inte så mycket extra, de har extra låg lågväxel, du drar ett 750 kilos bilsläp lagligt. Tyvärr ingen riktig diffspärr fram, men visco-lok funkar ändå hyggligt. Det är måhända skonsammare för knutar och axlar än en låst diff.

Vissa Polaris har visst haft problem med drivaxlar har jag för mig. Ingen egen erfarenhet dock.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

BM Buster  
#685122 Ska du ha en maskin att arbeta med i skogen så säger jag utan att tveka, välj en japan! Själv är jag inne på min andra Yamaha, den nuvarande Grizzly 700 -20 års modell med 20% nerväxling. Jag kör snö och i skogen med en driven kranman vagn. Den tidigare var en 07:a som var nerväxlad 10%. Skillnaden är stor och den är perfekt att smyga fram i skogen med.

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Ganador  
#690292 Kör själv Polaris och är grymt nöjd och har dock inte haft andra märken så har inget att jämnföra med. Skulle säga satsa på en lite tyngre maskin med mycket effekt 700-1000cc för att köra i kuperad terräng.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Ent  
#690470 En bekant har en Grizzly 700, 2018 eller 2019 samt en gammal 450. Han hävdar att 450:n är bättre i skogen, lenare på gasen, lättare att smygköra långsamt och mindre i formatet. Det är nog sällan en hjuling har för klen motor, utan det är fästet som är avgörande för dragförmågan.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Ent  
#690474
BM Buster skrev:Ska du ha en maskin att arbeta med i skogen så säger jag utan att tveka, välj en japan! Själv är jag inne på min andra Yamaha, den nuvarande Grizzly 700 -20 års modell med 20% nerväxling. Jag kör snö och i skogen med en driven kranman vagn. Den tidigare var en 07:a som var nerväxlad 10%. Skillnaden är stor och den är perfekt att smyga fram i skogen med.


Hur fick du till nedväxlingen, är det nåt variatorkit och varifrån köpte du det i så fall?

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Tuss  
#690477 Jag har också fått mig berättat att 450n är bättre i skogen än 700an såvida man inte har nedväxlingskittet. Själv har jag 700 Kodiak med 10% nedväxling och Lejabvagnen, försäljaren menade att 20% nedväxling sätts om man har tyngre vagnar. Jag är nöjd med Kodiaken i skogen än så länge.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).