Skogsnyheter

Skogen tystnar - skarp partsinlaga?

52 inlägg 12672 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogen tystnar - skarp partsinlaga?

Homo novus  
#664752 Tänker bara lite högt.
Om naturen ska vara orörd och lämnas därhän, vilka är då vi. Ska människan stå utan för och titta in (på naturen) eller är vi en del av den. Vem får vistas där? Fiska, jaga, värma sig med en brasa eller skydda sig mot regn och vind.
Är det personer som flyger tvärsöver klotet för att befästa sin ståndpunkt om naturen, om sin egen förträfflighet och sina färdigheter över andra som ska bestämma det? Eller hen som odlar en mun full av tomater i sin balkong låda av plast i storstaden?
Listan kan göras lång om förståsigpåare, men jag vet svaret!!
Gör ni?? 😉 😉 😎

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skogen tystnar - skarp partsinlaga?

Fredrik Reuter  
#665080 Sista inlägget i denna tråd från "Skogsvaktarn" är nu raderat.

Hela texten var kopierad från en ledare på op.se som ligger bakom betalvägg.

Användarvisningsbild

Re: Skogen tystnar - skarp partsinlaga?

Skogsvaktaren  
#665487
Fredrik Reuter skrev:Sista inlägget i denna tråd från "Skogsvaktarn" är nu raderat.

Hela texten var kopierad från en ledare på op.se som ligger bakom betalvägg.


Följde debatten på Twitter angående denna dokumentären, väldigt intressant må jag säga. Regissören drog verkligen ner byxorna på den vänsterblivna redaktionen som styr public service med järnhand.
Att de fick lägga avgiften på skatten är faktiskt inte så konstigt, vem vill frivilligt betala för denna typ av indoktrinering?

Läs gärna ledaren av karin Källström från OP.SE som fredrik raderade.
https://www.op.se/logga-in/karin-kallst ... ska-skogen

Användarvisningsbild

Re: Skogen tystnar - skarp partsinlaga?

Torbjörn Johnsen  
#666263 Idag tar programmet Medierna i SR upp diskussionen som blev efter att ”När skogen tystnar” sänts:

I filmen berörs, iallfall indirekt, flera av frågorna som nu ska avgöras politiskt. Men filmen den ger bara den ena sidans argument. Dokumentären har dessutom gjorts i samarbete med Världsnaturfoden: WWF en av miljörörelsens starkaste lobbygrupper.



Här kan du lyssna på det aktuella programmet av Medierna:

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1 ... ramid=2795

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogen tystnar - skarp partsinlaga?

Bosse1  
#666304 Jobbar han på länsstyrelsen fortfarande ? Inte konstigt det blir statligt naturmonopol med den ideologin..


Användarvisningsbild

Re: Skogen tystnar - skarp partsinlaga?

generationsskifte  
#666437 Självklart att det är en Vänsterpartist, de har aldrig gillat den fria människan 😉

Användarvisningsbild

Re: Skogen tystnar - skarp partsinlaga?

Skogsvaktaren  
#666443 SVT är icket oberoende.
Häpnadsväckande att man köper in program från aktivister som jobbar åt staten med egen politiska agenda.
Programet är uppenbart vinklat för att framföra sina egna konspirations ide'er utan att någon får försvara sig.
😀

Användarvisningsbild

Re: Skogen tystnar - skarp partsinlaga?

Joakim S  
#666446
Skogsvaktaren skrev:SVT är icket oberoende.
Häpnadsväckande att man köper in program från aktivister som jobbar åt staten med egen politiska agenda.
Programet är uppenbart vinklat för att framföra sina egna konspirations ide'er utan att någon får försvara sig.
😀

Ja, man kan inte förvänta något annat när det är Jan Helin som sitter vid rodret.

Avatar Fallback

Re: Skogen tystnar - skarp partsinlaga?

Henkem  
#671661 Många inlägg men få med något innehåll, förutom älgfoderodlarns.

En liten fundering, varför diskuterar ni inte den fakta som presenteras i filmen, utan bara försöker
finna skräp att slänga på SVT, intervjuande eller filmskaparen?

Jag är för rätten att ”man gör vad man vill med sin egen mark”, men detta handlar till mångt och mycket om
utbildning, viljan att ta till sig ny kunskap och förståelsen om hur lite vi (samlat markägare, yrkesfolk och forskare) egentligen vet om den skog vi brukat i många tusen år.
Att bara fnysa bort sån här fakta, kalla det vänstervridet och slå sig ifrån, tyder på rädsla för att behöva ändra uppfattning eller brist på ödmjukhet.
Vilket leder till okunskap och dåligt yrkeskunnande.

Skogen är definitivt inte något vi bara ska stå bredvid och beundra på från håll, den bör ju brukas där det går.
Men kanske på ett mer insiktsfullt och långsiktigt vis?

Vi som jobbar med träd brukar väl kunna tänkte mer långsiktigt än gemene man, då vi har en långsamt
Växande råvara, är det inte dags att kliva ett steg tillbaka och se på vad vi gjort i skogen de
senaste 40-50åren?
Vilka bekymmer vi skapat som inte fanns tidigare och vilka fördelar finns, som dagens skogsbruk för med sig.

Man behöver inte alltid gilla det man hör, men fakta är fakta. Och om ni inte kan se, åtminståne en del bekymmer, som de pratar om, när ni är ute och jobbar måste ni vara blinda.

Användarvisningsbild

Re: Skogen tystnar - skarp partsinlaga?

Ove Lindberg  
#671667 Ja nu kom det isåfall ett till från Henkem utan något innehåll vad jag kunde se.
Mvh Ove Lindberg

Avatar Fallback

Re: Skogen tystnar - skarp partsinlaga?

Henkem  
#671672 Då räknar jag dig till en av de blinda då 😉

Användarvisningsbild

Re: Skogen tystnar - skarp partsinlaga?

Skogsvaktaren  
#671675 Det finns många artiklar skrivna som visar att filmteamet undanhåller och förvanskar viktiga fakta för att den presenterade bilden ska passa den egna agendan.
Det är viktigt att man läser alla och har ett öppet sinnelag.
Låt var och en sedan bilda sig en egen uppfattning om vad som är rätt eller fel.
😀
Här är några sådana artiklar, bifogar länk:

https://www.fplus.se/foretagens-ilska-e ... d/a/Ga1dMJ

https://www.expressen.se/nyheter/dokume ... llade-svt/

https://www.barometern.se/ledare/skogst ... n-85bc2673

https://sverigesradio.se/avsnitt/1581323

I filmen uppges att endast åtta procent av den svenska skogen är skyddad. En uppgift som visserligen stämmer men som inte ger hela bilden.

– Betydligt mer än så är undantaget från skogsbruk. Räknar vi in frivilliga avsättningar, lågproduktiv skog som inte får brukas och hittills avsatta hänsynsytor är 27 procent av skogen undantagen från skogsbruk. 8 av dess 27 procent utgörs av formellt skydd. En stor del av de vackra bergssidor i Nordamerika man visade bilder från i filmen utgjordes av lågproduktiv skog som inte hade fått brukas i Sverige, konstaterar Gunnar Lindén
Senast redigerad av Skogsvaktaren tis 06 okt 2020, 17:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Skogen tystnar - skarp partsinlaga?

Ove Lindberg  
#671682 Vad du har gjort i skogen dom senaste 40-50 åren kan ju inte jag veta. Du kanske kan beskriva? Själv har jag ägnat en stor del av den tiden till att försöka skapa så bra tillväxt som möjligt. Bland annat med rätt träd på varierande marktyper på samma skifte. Det har hänt att jag gjort rätt ibland. Dessutom har jag fått lära av mina misstag i mellanåt. Dessa har jag efterhand fått rätta till. Har även kommit under fund med att, ju längre jag har möjlighet att ägna mig åt skogsbruk. Desto mer har jag att lära om detsamma. En del blir experter tidigare än mig dom kanske har bättre syn än mig.
Jag blev ju blindförklarad av Henkem.
Mvh
Ove Lindberg

Användarvisningsbild

Re: Skogen tystnar - skarp partsinlaga?

totte  
#671683 Fortsätt sakdiskussionen, men var mycket försiktiga med kritik mot person. Inte så farligt hittills, men av erfarenhet från liknande ämnen kan det dra iväg väldigt fort.

Användarvisningsbild

Re: Skogen tystnar - skarp partsinlaga?

Skogsvaktaren  
#671684
totte skrev:Fortsätt sakdiskussionen, men var mycket försiktiga med kritik mot person. Inte så farligt hittills, men av erfarenhet från liknande ämnen kan det dra iväg väldigt fort.


Hur kan du då släppa igenom alla personangrepp från ulf 1 som ständigt idiotförklarar.
Bara min enkla och uppenbara reflektion..
😀

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).