Friluftsliv, Naturturism

Låt oss diskutera Allemansrätten i grunden

17 inlägg 9613 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Låt oss diskutera Allemansrätten i grunden

Skogsvaktaren  
#671643 Vi behöver prata om nya inkomster och ett bredare hållbart brukande.
Vi behöver absolut diskutera landsbygdens ekonomi.
Särskilt svamp och hjortron råder det stark konkurrens och det vittnas om besvikelser när man finner sitt bärställe helt rensat av kommersiella bärplockare. Nedskräpning, sönderkörda vägar & vägbommar förekommer också.😀
😀

Låt oss diskutera Allemansrätten i grunden

Länk+ text nedan kopia av debattinlägg
https://www.atl.nu/debatt/lat-oss-disku ... HadtUmFEKI
Kommersiell bär- och svampplockning på annan mark har länge diskuterats. Låt oss öppna frågan om allemansrätten för en diskussion som inkluderar alla på landsbygden, skriver professorn Annika Nordin på SLU.

Detta är ett debattinlägg i ATL, lantbrukets affärstidning. Det betyder att innehållet är skribentens egen uppfattning.

Kommersiell bär- och svampplockning på annan mark har länge diskuterats om det är okej. Låt oss diskutera allemansrätten.

Vi behöver prata mer om skogen, i debatt, men kanske allra helst i dialog. Bara då kan olika kunskaper, uppfattningar och erfarenheter utbytas. Allemansrättens utformning har ändrats över tid och i morgon behöver det inte vara som i går.

Kommersialisering av resurser på annans mark är en konfliktfylld fråga och vad gäller kommersiell bär- och svampplockning har det under en längre tid pågått en diskussion om detta ska anses som okej eller inte.

Jag känner inte till särskilt mycket forskning inom detta område men jag känner till forskning från Finland som slår fast att blåbärsskörd från skogen kan ge lika hög ekonomisk avkastning som virkesskörd, förutsatt att den som brukar skogen kan ta till vara bären. Att få en hög och jämn bärskörd kräver nämligen att man gallrar skogen så hårt så att virkesproduktionen blir lidande.

Det sägs inte råda någon brist på bär eller svamp i de svenska skogarna, så varför skulle man söka reglera tillgången till dessa resurser? Sett över skogslands­kapet som helhet råder förstås ingen brist. Skogen producerar långt mer bär än vad vi hinner ta vara på. Men vem plockar bär mitt ute i skogen i Norrlands inland? Många har hört av sig till mig och vittnar om en annan verklighet från bygden där de bor. Särskilt svamp och hjortron råder det stark konkurrens om men det vittnas även om besvikelse när man finner sitt bärställe renrakat av kommersiella bärplockare.

De jag hört ifrån har varit lågmälda kvinnor från landsbygden som kanske inte så ofta tar sig ton. De ingår också som potentiella entreprenörer när den nuvarande skogspolitiken hoppas att skogens mångbruk ska skapa mervärden för landsbygden. Låt oss alltså öppna frågan om allemansrätten för en diskussion som inkluderar alla.

Annika Nordin

Professor vid Institutionen för skoglig genetik och växtfysiologi, SLU


Senast redigerad av Skogsvaktaren tis 06 okt 2020, 18:00, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Låt oss diskutera Allemansrätten i grunden

fendt311  
#671645 Det enda jag hört om allemansrätten är att det gäller enskild person (En person) i Sverige. Inte sällskap om flera än en. Stämmer det?

Avatar Fallback

Re: Låt oss diskutera Allemansrätten i grunden

jannee  
#671650 Allemansrätten är varken rätt eller någon lag. Så länge inte hemfriden störs kan troligtvis vem som helst gå eller cykla var som helst och så länge ingen skada sker eller djurlivet störs.

Användarvisningsbild

Re: Låt oss diskutera Allemansrätten i grunden

Skogsvaktaren  
#671656
jannee skrev:Allemansrätten är varken rätt eller någon lag. Så länge inte hemfriden störs kan troligtvis vem som helst gå eller cykla var som helst och så länge ingen skada sker eller djurlivet störs.

DET ÄR ÄVEN EN ALLEMANS SKYLDIGHET ATT INTE STÖRA OCH INTE FÖRSTÖRA.
😀

   TS
Avatar Fallback

Re: Låt oss diskutera Allemansrätten i grunden

Avslutat-02  
#671751
jannee skrev:Allemansrätten är varken rätt eller någon lag. Så länge inte hemfriden störs kan troligtvis vem som helst gå eller cykla var som helst och så länge ingen skada sker eller djurlivet störs.

Nja,
Allemansrätten är en rätt för alla människor att färdas över privat mark i naturen, att tillfälligt uppehålla sig där och till exempel plocka bär, svamp och vissa andra växter. Med rätten följer krav på hänsyn och varsamhet mot natur och djurliv, mot markägare och mot andra människor. Allemansrätten är inskriven i grundlagarna. Det finns fyra.
Paragraf 2 15§ regeringsformen.
Skyddas av författningsskyddet.
Det är dock ingen lag, men det finns lagar som stärker eller sätter gränser för denna rätt.

I grunden gäller den för den enskilde och inte för grupp.

Användarvisningsbild

Re: Låt oss diskutera Allemansrätten i grunden

Torvtjuven  
#671841 Det finns ju redan nu undantag från allemansrätten vad gäller att skörda saker. Tex är ju hasselnötter och ekollon undantagna, de får bara markägaren plocka. Lite roligt att det minst åtråvärda är skyddat :) Men det är ju nåt gammalt undantag som hängt med länge. Vore synd om det blev ytterligare restriktioner i allemansrätten, men jag förstår att frågan lyfts nu när det blir mer och mer ekonomiskt värde i bär och svamp igen och vi har fri rörlighet inom EU. Då blir ju trycket mycket större än va det va förut när pensionärer och skolbarn tjänade extra pengar på tex bärplockning.

Avatar Fallback

Re: Låt oss diskutera Allemansrätten i grunden

Sörlänningen  
#671848 Debatten är märklig.

Jag tror ändå att det är uppenbart för alla som inte enbart drivs av irrationellt klasshat att det är orimligt att allemansrätten innefattar kommersiellt plockande av bär och svamp, vilket den ju gör nu. Det skulle leda till lite svåra gränsdragningar i vissa fall, men domstolarna är ju vana vid just den typen av gränsdragningar, så det är ju inget märkligt eller nytt alls.

Det är så självklart att det är svårt att debattera, för det känns som att man slår in öppna dörrar. Men lagen är ju fel, så man måste ju försöka.

Användarvisningsbild

Re: Låt oss diskutera Allemansrätten i grunden

Bax  
#671851
Torvtjuven skrev:...Tex är ju hasselnötter och ekollon undantagna, de får bara markägaren plocka. Lite roligt att det minst åtråvärda är skyddat :) ...


OT, på den tiden var detta väl föda till gårdens djur = värdefullt.

Jag tycker allemansrätten borde upphöra gälla direkt nån tjänar pengar situationen.

Avatar Fallback

Re: Låt oss diskutera Allemansrätten i grunden

jannee  
#671858 Jag tycker att allemansrätten är något väldigt bra och som vi ska vara väldigt rädda om.
Å andra sidan borde myndigheterna inte tveka på att straffa de/dem som missbrukar den.
Finns klara regler vad allemansrätten tillåter och inte tillåter, tyvärr är straffskalan så låg att ingen myndighet vill anstränga sig för att stävja de som missbrukar den rätten.
Det är egentligen väldigt enkelt att bara googla på allemansrätt så kan vem som helst läsa och förstå vad den egentligen innebär.
Stanna på en parkeringsplats i södra Europa och slå en drill eller kanske något mer eller gå en sväng utanför ( utanför vägområdet i naturen) och du riskerar ett kännbart straff.
Vill vi ha det så????

Avatar Fallback

Re: Låt oss diskutera Allemansrätten i grunden

Sörlänningen  
#671859
jannee skrev:Jag tycker att allemansrätten är något väldigt bra och som vi ska vara väldigt rädda om.
Stanna på en parkeringsplats i södra Europa och slå en drill eller kanske något mer eller gå en sväng utanför ( utanför vägområdet i naturen) och du riskerar ett kännbart straff.
Vill vi ha det så????


Nej, så vill nog ingen ha det. Har aldrig hört någon förespråka att man inte skall få gå fritt i skog och mark i Sverige. Det vore ett extremt olycklig avbräck mot traditionen. Och kommer ju inte att hända.

Användarvisningsbild

Re: Låt oss diskutera Allemansrätten i grunden

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#672131
jannee skrev:Jag tycker att allemansrätten är något väldigt bra och som vi ska vara väldigt rädda om.
Å andra sidan borde myndigheterna inte tveka på att straffa de/dem som missbrukar den.
Finns klara regler vad allemansrätten tillåter och inte tillåter, tyvärr är straffskalan så låg att ingen myndighet vill anstränga sig för att stävja de som missbrukar den rätten.
Det är egentligen väldigt enkelt att bara googla på allemansrätt så kan vem som helst läsa och förstå vad den egentligen innebär.

Håller med till 200% 👍
Problemet är ju att i begreppet "alleman" så har även på något sätt en "juridisk person" även blivit inkluderad, inte bara en "fysisk person" som ju var tanken från början när det var OK för varje individ att ströva fritt i våra skogar. De som plockar bär och svamp kommersiellt är ju en del av en juridisk person och agerar inte längre som en fysisk person.

Avatar Fallback

Re: Låt oss diskutera Allemansrätten i grunden

jannee  
#672136 Nu tar th upp något som tyvärr ligger i en gråzon.
När det gäller just bärplockning är det väl endast nedskräpning som inte sällan sker där bärplockarna samlas som myndigheterna (kommunen) haft åsikt om.
För övrigt verkar det nästan fritt fram att anordna vilka friluftsverksamheter som helst på just privat mark, däremot kan de få problem om de gör sammalunda på kommunal mark.
Campa (övernatta) på privat mark kan verka vara ok, men när 10 tält återkommer och gör sammalunda vecka efter vecka kan man ifrågasätta om det verkligen hör till allemansrätt eller normal hänsyn.
Vid "vår" badplats anlände en eftermiddag en tysk husbil, de stannade där över natten men när de återkom kvällen efter gick grannens barnbarn ned och krävde 20 euro i campingavgift varpå tyskarna försvann. :smile:

Avatar Fallback

Re: Låt oss diskutera Allemansrätten i grunden

Sörlänningen  
#672195 Det är ju inte en gråzon, det är tillåtet att kommersiellt utnyttja annans mark för t.ex. bärplockning. Det borde det nog inte vara. Annars finns ju det rimliga regler för hur länge man får campa på annans mark utan tillstånd o.s.v. Det är ju inte lagligt att campa långa tider på samma ställe. Men det kan ju i praktiken vara väldigt svårt att avhysa.

Användarvisningsbild

Re: Låt oss diskutera Allemansrätten i grunden

Torvtjuven  
#673909
Bax skrev:
Torvtjuven skrev:...Tex är ju hasselnötter och ekollon undantagna, de får bara markägaren plocka. Lite roligt att det minst åtråvärda är skyddat :) ...


OT, på den tiden var detta väl föda till gårdens djur = värdefullt.

Jag tycker allemansrätten borde upphöra gälla direkt nån tjänar pengar situationen.


Jo så var det, men det är ju inte det längre :)

Vad gäller kommersiell plockning av bär o svamp så kan jag tycka att det vore bra om de företagen fick betala en summa till markägaren för nyttjandet. Men tyvärr blir det väl svårt för det är ju inte så stora pengar i det. O skulle man förbjuda det skulle det ju bara stå o ruttna för det är nog en försvinnande andel markägare som skulle börja plocka bär o sälja komersiellt. Hade det funnits mycket pengar att tjäna så hade det redan varit igång.

Avatar Fallback

Re: Låt oss diskutera Allemansrätten i grunden

ulfgustav  
#673912 Kommersiellt nyttjande av privat mark måste begränsas, det har gått alldeles för långt nu både med bärplockningsverksamheter men även det "vilda campandet", värst bland camparna är ju husbilarna

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).