Gallring

För hårda ackord ger bl.a. för hårda gallringar

23 inlägg 7795 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

För hårda ackord ger bl.a. för hårda gallringar

skogshare  
#671281 En slutsats man kan dra av de båda angelägna trådarna " Gallringskatastrofen i den svenska skogen " och " Synpunkter på pris för att gallra, jag behöver er hjälp! " är att de virkesköpande bolagens ofta alltför hårda kostnadsprissättning på gallring är att de självständiga gallringsentreprenörerna frestas att ta ut större volym / ha och grövre dimensioner än vad som är optimalt för aktuella skogsägare. Detsamma gäller även andra skogsvårdsåtgärder där utförandekvalitén blir allvarligt lidande av alltför hårda ackord och osäkra entreprenadavtal.

Förr, när både avverkningspersonal och maskinparker var i bolagens händer, kunde ev. utförandebrister inte skyllas på någon tredje part. Samtidigt hade bolagen en större benägenhet att behålla anskaffade maskinsystem under hela den tänkta livslängden i stället för att som nu, med kort varsel helt plötsligt kunna byta åtgärdssystem, varvid bakbundna entreprenörer finner sig stående med en överspelad maskinpark och en felslagen investering. Därför är det, enligt min uppfattning, hög tid för ett betydligt långsiktigare och konstruktivare samarbete mellan virkesköpande företag, entreprenörer och enskilda skogsägare ! 



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: För hårda ackord ger bl.a. för hårda gallringar

Contårta  
#671317 Entreprenören tjänar inte mer för att den hugger grövre eller mer kubik/hektar. Eller, det beror så klart på hur ersättningen beräknas. Lägre medelstam ger en högre ersättning. Och detta varierar så klart mellan både bolag och föreningar.

Om en entreprenör gör en ren höggallring, får upp medelstammen så sjunker ju ersättningen per kubik. Medan om hen i ett bestånd som håller 0,1 i medelstam gallrar så att uttaget har en medelstam på 0,08 så höjs ersättningen. Den stora skillnaden är ju nettot och skogen som skogsägaren får efter utförd åtgärd.

Kan du @Skogshare, beskriva hur entreprenören frestas till att hugga det grova mer än om denna fått detta som instruktion?

Användarvisningsbild

Re: För hårda ackord ger bl.a. för hårda gallringar

Fredrik Reuter  
#671326 Det här är ett ämne med många ingångsvinklar och jag tror det ligger lite i det skogshare skriver. Dock vill jag lägga en passus om att det mer än sällan är "order" från virkesköparen som styr. Det är min fasta uppfattning att skördarföraren i allmänhet vill göra ett så bra jobb som möjligt. Men det blir svårt när det kommer in rapporter om att virkesköparen frågar om uttagen medelstam en bit in i en gallring och är den då för låg så kommer krav om att "gå på grövre".

Sedan är det också som Contårta skriver med den passusen att ökat uttag per hektar påverkar ersättningen. Det finns ingen parameter för att ex styra ersättning för hur nära man ligger i gallringsmallen. Här finns istället bortsättningsmallen med ökad ersättning med minskad medelstam.

Avatar Fallback

Re: För hårda ackord ger bl.a. för hårda gallringar

alias  
#671334
skogshare skrev:...de självständiga gallringsentreprenörerna frestas att ta ut större volym / ha och grövre dimensioner än vad som är optimalt för aktuella skogsägare...


Förr.. ...hade bolagen en större benägenhet att behålla anskaffade maskinsystem under hela den tänkta livslängden i stället för att som nu, med kort varsel helt plötsligt kunna byta åtgärdssystem, varvid bakbundna entreprenörer finner sig stående med en överspelad maskinpark och en felslagen investering... 


En intressant observation är att ju hårdare man gallrar ju närmare gallringskvot 1,0 kommer man (oavsett om man försöker hög- eller låggallra).

Förstår inte vad som avses med texten om byte av åtgärdssystem - tycker inte att det skett några stora tekniksskiften i gallringsskogen sedan engreppsskördarnas intåg (möjligen med undantag för drivarkonceptet).

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: För hårda ackord ger bl.a. för hårda gallringar

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#671337 Entreprenören behöver kubik! Många små eller färre stora träd kvittar kanske men kubik måste han ha. Så finns det de här markägarna som tycker att de är såna affärshajar när de lyckas förhandla fram ett fast kubikpris på gallringen. 🤣

Avatar Fallback

Re: För hårda ackord ger bl.a. för hårda gallringar

Bosse1  
#671350 Kanske stämpla och fast kubikpris :roll:

https://blogg.atl.nu/det-grona-guldet/2 ... -gallring/

Avatar Fallback

Re: För hårda ackord ger bl.a. för hårda gallringar

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#671363 De där stämplade hårt! Bortsett från det så tar det en faslig tid och det är svårt att se hur det blir innan det börjar att glesa isär. Det är nog inget som medelskogsägaren ska ge sig in på.

Användarvisningsbild

Re: För hårda ackord ger bl.a. för hårda gallringar

Contårta  
#671374
Fredrik Reuter skrev: Dock vill jag lägga en passus om att det mer än sällan är "order" från virkesköparen som styr. Det är min fasta uppfattning att skördarföraren i allmänhet vill göra ett så bra jobb som möjligt. Men det blir svårt när det kommer in rapporter om att virkesköparen frågar om uttagen medelstam en bit in i en gallring och är den då för låg så kommer krav om att "gå på grövre".


Om köparen ringer och ens frågar om medelstammen så innebär det säkerligen att skogsägaren vill ha ”netto” på gallringen. Jag menar då att hen kanske tagit in priser från olika köpare för att se vem som betalar bäst och vill ha så högt netto som möjligt. Har då köparen räknat på en medelstam på 0,14 men det blir 0,12 och nästan bara massaved så är det klart att hen vill minska på förlusten. Bättre att som skogsägare försöka få bra tillägg och fast drivningskostnad per olika medelstam, då du inte vet vad utfallet blir. Mitt tips 🐻

Avatar Fallback

Re: För hårda ackord ger bl.a. för hårda gallringar

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#671398 Öppna kort i prissättningen skulle gynna alla parter. Nu hanteras bortsättningsunderlagen som affärshemligheter och skogsägaren ska absolut inte få se dem.

Användarvisningsbild

Re: För hårda ackord ger bl.a. för hårda gallringar

skogshare  
#671447 @Contårta
Som @Skogsola skriver - Entreprenören behöver kubik. Jag menar att det ligger i sakens natur att entreprenören, i synnerhet vid hårda ackord, om än på marginalen och inom rimliga gränser försöker optimera också det egna resultatet per trakt genom att ligga i överkant när det gäller uttaget i kubik / ha. När det gäller medelstammens och andra faktorers betydelse för den samlade intjäningsförmågan har jag inga synpunkter men hoppas att ni har desto fler.    

@Alias
I stället för åtgärdssystem borde jag använt metoder / maskinutrustning.

När det gäller gallring tänker jag i första hand på det generellt sett nödvändiga systemskiftet till  mindre och skonsammare gallringsmaskiner. Ett mer udda exempel på hastigt systemskifte upplevde jag för ca 25 år sedan då jag var med på en demonstration av ett insamlingssystem för GROT, där materialet förpackades effektivt på hygget som korvar i grovmaskiga nät för uttransport till bilväg och efter torkning transport till flisning i direkt anslutning till fjärrvärmeverk. Alla var imponerade av såväl hanteringen som logistiken, varför jag blev överraskad när jag något år senare fick höra att systemet ersatts av något annat. En dyrköpt erfarenhet för entreprenören men säkert inget unikt

   TS
Användarvisningsbild

Re: För hårda ackord ger bl.a. för hårda gallringar

bodaedet  
#671460
skogshare skrev:@Contårta
Som @Skogsola skriver - Entreprenören behöver kubik. Jag menar att det ligger i sakens natur att entreprenören, i synnerhet vid hårda ackord, om än på marginalen och inom rimliga gränser försöker optimera också det egna resultatet per trakt genom att ligga i överkant när det gäller uttaget i kubik / ha. När det gäller medelstammens och andra faktorers betydelse för den samlade intjäningsförmågan har jag inga synpunkter men hoppas att ni har desto fler.    

@Alias
I stället för åtgärdssystem borde jag använt metoder / maskinutrustning.

När det gäller gallring tänker jag i första hand på det generellt sett nödvändiga systemskiftet till  mindre och skonsammare gallringsmaskiner. Ett mer udda exempel på hastigt systemskifte upplevde jag för ca 25 år sedan då jag var med på en demonstration av ett insamlingssystem för GROT, där materialet förpackades effektivt på hygget som korvar i grovmaskiga nät för uttransport till bilväg och efter torkning transport till flisning i direkt anslutning till fjärrvärmeverk. Alla var imponerade av såväl hanteringen som logistiken, varför jag blev överraskad när jag något år senare fick höra att systemet ersatts av något annat. En dyrköpt erfarenhet för entreprenören men säkert inget unikt

Får jag inga instruktioner från markägaren så hugger jag som jag var på mitt eget, att jaga kubik för att tjäna pengar är ett väldigt kortsiktig sätt och leder ofrånkomligt till dåligt rykte.
Man är aldrig bättre än sitt senaste jobb, det räcker med ett dåligt jobb oavsett hur många perfekta jobb man gjort, det är bara det dåliga som man blir ihågkommen för.
Mvh Pär

Avatar Fallback

Re: För hårda ackord ger bl.a. för hårda gallringar

Benny Nilsson  
#671466 Kan dyra maskintransporter mm påverka att man gärna tar ett högre totalt uttag? Om man räknar att en flytt kanske kostar 10-20000 sek oså vill man få ner totala avverkningskostnaden lite med ett högre uttag. Givetvis, på många hektar påverkar det ju mindre.

Användarvisningsbild

Re: För hårda ackord ger bl.a. för hårda gallringar

Mellberg  
#671468 Helt sant! Det stora felet var att man avskaffade den skogliga beredskapen ca 1995. Vilken nytta dessa arbetslag gjorde, de var en fantastisk tillgång för skogsbruket och samhället.

Motsvarande nytta stod SVS för vid denna tiden, vilken fin myndighet för skogsägare och allmänheten att ha en dialog med.

Sedan kom något annat och det är inte över än. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: För hårda ackord ger bl.a. för hårda gallringar

jannee  
#671475 En duktig förare till en skördare kan ta ut fler kubik i en gallring och det ser BRA ut efteråt än mot en som däremot inte är speciellt duktig/skicklig då man ofta ser det som söndergallrat.
Framförallt gäller detta när terrängen inte är direkt maskinvänlig, blöta partier, gott om blocksten och besvärliga höjdskillnader.

Användarvisningsbild

Re: För hårda ackord ger bl.a. för hårda gallringar

Contårta  
#671499
Skogsola skrev:Öppna kort i prissättningen skulle gynna alla parter. Nu hanteras bortsättningsunderlagen som affärshemligheter och skogsägaren ska absolut inte få se dem.


Det beror nog på hur din relation med köparen/inspektorn är. I en relation där skogsägaren i gallring inte kräver fasta (och höga) netton utan nöjer sig med höga tillägg och självkostnad eller fast avverkningskostnad (medelstamsberoende) så är det inget konstigt att visa upp hur man räknar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).