Skogsröjning

Röjningar på egen mark

3747 inlägg 729333 visningar 171 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

halvproffs  
#669792
jannee skrev:Har du/ni märkt något av detta fenomen när ni röjer:
Parkslide som växer upp lite varstans
Ormbunkar/bräken till ve och förbannelse, och höga är de uppåt 1 1/2 meter och t.o.m. högre.
Inget av detta fanns när jag började slutavverka och senare planteraunder de senaste 5 åren. på den gamla goda tiden - 70 talet, detta är något som dykt upp.
Detta har gjort att man blir tvingad till att brunnsröja år efter år, kanske i 5 år i rad eller mer..


Är det inte så att du börjat slutavverkat bördiga marker där örnbräken stortrivs?
På mina magra marker finns inga orbunkar men på bördiga delar frodas dom tyvärr och så har det nog varit jämt.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

värmSkog  
#669880 Lite röjning idag. Det färdiga resultatet ser alltid tätare ut på bild.. Kan ju skylla på de iaf 😉

1601376567_img_20200929_112247.jpg


1601376563_img_20200929_121022_636.jpg

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

jannee  
#669913 Nej halvproffs, tyvärr är det inte så - tvärtom.
Gudrun och Per tog 8 000 fub för mig och det var på de bördigaste (fuktiga) partierna G 34 G 36 och dessa föryngrar har gått smärtfritt, sånär som på mycket med björk.
De senaste avverkningarna har varit på torrare mark, G 32 enligt planen och haft ungefär 15 % tall i bestånden, det var sådana som klarade sig förhållandevis bra under stormarna.
Sista planteringen jag gjorde förra hösten på just G 32 är idag fullständigt täckt av bräken och av upp till 2 meter högt parkslide.
Hitintills är bräkenet "endast" halvmeter högt men nästa år?
EX jag ser bara på plattgången, varje år måste jag tvätta den med högtryckstvätten för att få bort mossan, är något jag fick börja med för ungefär 5 till 8 år sedan och plattgången är ca 40 år gammal, tidigare var det bara gräs som växte in.
Jag inbillar mig att vi numera får ett högt kvävenedfall eller något annat luftburet som gör att bräken och mossa trivs så enormt bra.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

alias  
#670773 Är man inte tillräckligt modig vid ungskogsröjningen så får man ta desto fler stammar vid förröjningen:

1601661867_20201002_181816.jpg


Mycket sälg och en del björkstammar som skulle varit borta sedan länge.

Funderar på om jag ska spara en del av granunderväxten som skydd för viltet - tänkte annars först att det skulle bli en ren "björkpark" efter gallringen.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

HannuRöj  
#670805 😀 Går att låta bli en granskog med. 👍

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

alias  
#670809
HannuRöj skrev:😀 Går att låta bli en granskog med. 👍


Här finns det tyvärr endast granunderväxt fläckvis, så här satsar jag på att utveckla överbeståndet av björk.

I en annan del av samma område är det tätare med barr, så där håller jag på att avveckla överbeståndet av björk till förmån för gran och lite tall.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

HannuRöj  
#670828 😀 Ok.. Finns ju risk för skador vid avverkning med.
👍 Raka björkar har du!

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

alias  
#670834
HannuRöj skrev:😀 Ok.. Finns ju risk för skador vid avverkning med.
👍 Raka björkar har du!


Hehe, jag tycker att vi har dålig kvalitet på björken här omkring.

Den kan se rak och fin ut från ena hållet, sen granskar man stammen från 90° och ser att i den ledden är den krokig eller så sitter det en spröt på baksidan av stammen.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Älgfoderodlare  
#670837
alias skrev:
HannuRöj skrev:😀 Ok.. Finns ju risk för skador vid avverkning med.
👍 Raka björkar har du!


Hehe, jag tycker att vi har dålig kvalitet på björken här omkring.

Den kan se rak och fin ut från ena hållet, sen granskar man stammen från 90° och ser att i den ledden är den krokig eller så sitter det en spröt på baksidan av stammen.

MVH
Alias


Oftast så kan stamkvistning o tiden avhjälpa det. Prova så får du se. Haft många man inte tror de skulle ha blivit så med vid den tid du har nu. Men attans vad man kan bli överraskad !

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

alias  
#670855
Älgfoderodlare skrev:
alias skrev:
HannuRöj skrev:😀 Ok.. Finns ju risk för skador vid avverkning med.
👍 Raka björkar har du!


Hehe, jag tycker att vi har dålig kvalitet på björken här omkring.

Den kan se rak och fin ut från ena hållet, sen granskar man stammen från 90° och ser att i den ledden är den krokig eller så sitter det en spröt på baksidan av stammen.

MVH
Alias


Oftast så kan stamkvistning o tiden avhjälpa det. Prova så får du se. Haft många man inte tror de skulle ha blivit så med vid den tid du har nu. Men attans vad man kan bli överraskad !


Brukar faktiskt ha svårt för att låta bli att justera dubbelstammar och sprötkvistar med röjsågen i ungskogsröjning.

Stammar i gallringsdimension med t.ex. tvärkrök lever dock farligt på min mark.
I detta bestånd blir det gallring i vinter om inget oförutsett inträffar.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Tikka  
#670923 Lägger upp några bilder på en självföryngring jag måste ta tag i. Tidigare generation var gran på mark som tidigare varit en dikad odlingsmosse. Beståndet fick avvecklas efter diverse åtgärder som gallring, dikesrensning och en angränsande avverkning vilket gjorde att beståndet blev stressat och angripet av barkborre. Nu sprutar du upp plantor och det är som en matta med björk. I botten finns gran och tallplantor och något måste göras för att ge barrplantorna en chans. Lövet är manshögt och barrplantorna är knähöga.
Målsättning är att skapa i blandbestånd av gran, tall och björk. Är inne på att röja ner allt löv i första röjning för att sedan släppa upp lövet vid andra röjning.
Kom med gärna med synpunker och förslag!

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Knagge  
#670929 Jag tycker du skall vänta med granen och björken och brunnsröja runt tallarna dubbla trädhöjden skall du ha i radie runt de tallar som är kortare än björken granen piskar inte tallen så den behöver du inte bry dig om .

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Håkan A  
#671133
Tikka skrev:Lägger upp några bilder på en självföryngring jag måste ta tag i. Tidigare generation var gran på mark som tidigare varit en dikad odlingsmosse. Beståndet fick avvecklas efter diverse åtgärder som gallring, dikesrensning och en angränsande avverkning vilket gjorde att beståndet blev stressat och angripet av barkborre. Nu sprutar du upp plantor och det är som en matta med björk. I botten finns gran och tallplantor och något måste göras för att ge barrplantorna en chans. Lövet är manshögt och barrplantorna är knähöga.
Målsättning är att skapa i blandbestånd av gran, tall och björk. Är inne på att röja ner allt löv i första röjning för att sedan släppa upp lövet vid andra röjning.
Kom med gärna med synpunker och förslag!


Det är alltid svårt att ge säkra synpunkter när man inte har lokalkännedom om platsen, men generellt håller jag med Knagge i hans resonemang. Mina argument är följande: En gammal odlingsmosse kan vara frostlänt, då brukar det vara värdefullt att behålla en lågskärm. En totalröjning i lövet nu kommer troligen att ge dig en ännu besvärligare röjning om några år med alla rot och stubbskott från lövet som hinner växa förbi barrplantorna igen.
Viltbetestrycket på platsen är också en aspekt att fundera på. Finns det mycket tall i området kan regelbunden björksanering ha ett värde för att ge ett lägre betestryck, jämfört med att servera både tall och björk på samma tallrik! I denna fråga finns dock olika uppfattningar, jag refererar endast till min egen erfarenhet från de olika varianter jag provat. Men det gäller då områden där tall blir dominerande trädslag, inte nödvändigtvis i blandskog. Och lövstädning måste ske ofta!
Med reservationen att jag inte känner till området blir även mitt råd att göra en ganska försiktig brunnsröjning, jag hade nog valt att ta en 0,5 meters radie runt granen också när jag ändå passerar förbi med röjsågen.
Oavsett vilken metod du väljer så önskar jag lycka till!

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Avslutat-02  
#671157
Tikka skrev:Lägger upp några bilder på en självföryngring jag måste ta tag i. Tidigare generation var gran på mark som tidigare varit en dikad odlingsmosse. Beståndet fick avvecklas efter diverse åtgärder som gallring, dikesrensning och en angränsande avverkning vilket gjorde att beståndet blev stressat och angripet av barkborre. Nu sprutar du upp plantor och det är som en matta med björk. I botten finns gran och tallplantor och något måste göras för att ge barrplantorna en chans. Lövet är manshögt och barrplantorna är knähöga.
Målsättning är att skapa i blandbestånd av gran, tall och björk. Är inne på att röja ner allt löv i första röjning för att sedan släppa upp lövet vid andra röjning.
Kom med gärna med synpunker och förslag!


Röjer ett likande bestånd.
Dock ingen tall, men planterad gran i blött område med både löv och gräs..

1601800869_img_20201002_092901.jpg
1601800859_img_20201002_092846.jpg


Lämnar Björk ca 0.5-1m ifrån barret, sågar rent på övrigt.
Så får björken hålla ner gräset och hallon mm.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#671176 Är det på E T före Vallsta på höger (där den berömda husvagnen står?) 😉

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).