Traktorer och processorer

Valmet 6600

39 inlägg 6542 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valmet 6600

Crillelindgren  
#668445 Vi har ca 50ha mark totalt, varav 27-30 är fullvuxen granskog. Så känns lite saftigt med en twintrac 🤔 men får väl se över nöjeskontot lite grann.

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valmet 6600

Grålle52  
#668447 Gränsen för twintrac går redan vid 20ha skog 🚜

Användarvisningsbild

Re: Valmet 6600

Crillelindgren  
#668449 Haha, problemet blir isåfall får jag behålla den lite sämre vagnen, är en 8t kronos vagn från mitten av 90talet. Går ju byta senare.

6600 med mowi 12t
6550 med kronos 8t

Vilken kombo tycker ni?

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 6600

Avslutat-02  
#668450 6550 Kronos.
Smidigare, nyare, flexiblare...

Dock mycket dyrare...

Användarvisningsbild

Re: Valmet 6600

Grålle52  
#668452 6550. Byt vagn sen

Användarvisningsbild

Re: Valmet 6600

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#668462 Har kört ut 19 av ca 30 lass i årets gallring med 6400 utan twintrac.. går betydligt bättre än med min gamle bm 350 men ack så fint det hade varit med twintrac när man ska snurra stolen vid varje liten flytt av traktorn.. och många flyttar blir det med 5m räckvidd på kran..

Användarvisningsbild

Re: Valmet 6600

generationsskifte  
#668656
nelson skrev:Har kört ut 19 av ca 30 lass i årets gallring med 6400 utan twintrac.. går betydligt bättre än med min gamle bm 350 men ack så fint det hade varit med twintrac när man ska snurra stolen vid varje liten flytt av traktorn.. och många flyttar blir det med 5m räckvidd på kran..


Vi har med en 6400 utan twintrac, en Valmet 805 med kran på tak samt en Zetor 7045 med kran på tak som alla går i skogen. Men komforten är som natt och dag när man jämför dessa tidiga 80-tals modeller med 6400:an. 805an och Zetorn är rejäla slitvargar helt klart, men när du sitter i 6400:an med en luftstol och en helt annan komfort så vill du helst inte hoppa in i de andra igen. Allt är en smaksak såklart och tillslut så är det plånboken som bestämmer. Vi har diskuterat om att sälja av alla maskiner och köpa en med twintrac, och när man väl diskutera det så kommer man in på att köpa en skotare istället. Jag resonerar som så att kan jag halvera tiden i skogen när det gäller att köra ut virket så är jag villig att betala lite extra. Framför allt för att jag ska ha tid till att sköta livet runt omkring, men även att man kanske kan få lite extra tid till att kanske lägga på att röja och gallra mer själv. Så med tiden kanske det gynnar sig att köpa dyrt direkt. Sen ska man såklart alltid ha i beaktande att dyra maskiner så som en skotare kan kosta mer än det smakar när något väl rasar. Nu var det ju inte skotare som du vill ha, men ville bara beskriva hur jag resonera.

Så om jag hade varit TS hade jag köpt en bättre maskin direkt och försökt ge den så mycket kärlek man kan så kommer värdet hålla i sig.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 6600

Brontte  
#670005 Hade tidigare en 6600 -93. Med twintrac. Synkroniseringen i växlarna gick sönder just vid ca 8000 h. Om jag minns rätt var symptomen sådana att då traktorn kördes i brant lutning framåt fungera inte fram/back växeln korrekt. 🤔

Avatar Fallback

Re: Valmet 6600

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#671156 Hur gick det? 😀

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).