Föryngring

Hur avgör ni om det är tallmark?

13 inlägg 6201 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur avgör ni om det är tallmark?

Hypro77  
#670912 Vad är det som kännetecknar tallmark, hur avgör ni om man ska plantera tall? Det självklara har jag koll på, dvs på toppen av backar med lite vatten, myrkanter eller sydvända backar. Men i övrigt hur kan man avgöra om det är tall som bör planteras, har ni några smarta ideer kring detta? Vi bortser från betesrisken.

Ska tilläggas att det i princip bara är granbestånd här med självföryngrad tall i detta. Skogbruksplanen anger 15% tall. Frågan kommer sig bl.a. av stora barkborreangrepp de sista 3 åren.



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Hur avgör ni om det är tallmark?

Fredrik Reuter  
#670915 Ett relativt enkelt sätt är att se hur de träd som står på marken idag utvecklas. Antar då att åkermark och betesmark i normalfallet inte är klassisk tallmark.

Användarvisningsbild

Re: Hur avgör ni om det är tallmark?

Torbjörn Johnsen  
#670918 Vad står det för ståndortsindex i skogsbruksplanen? Är det granskog så står det väl T-nånting och upp mot G28 går det att plantera tall och den producerar antagligen bättre än gran. Gräv några gropar med en spade. Är det sandigt eller grövre går det säkert bra med tall. Är det väldigt finkornigt (lera/mjäla) så är det inte lämpligt med tall.

Finns det lingonris eller ljung; Tall!

Avatar Fallback

Re: Hur avgör ni om det är tallmark?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#670921
Hypro77 skrev: sydvända backar.


Är detta speciellt tallmark?

Användarvisningsbild

Re: Hur avgör ni om det är tallmark?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#670925
Torbjörn Johnsen skrev:Vad står det för ståndortsindex i skogsbruksplanen? Är det granskog så står det väl T-nånting och upp mot G28 går det att plantera tall och den producerar antagligen bättre än gran. Gräv några gropar med en spade. Är det sandigt eller grövre går det säkert bra med tall. Är det väldigt finkornigt (lera/mjäla) så är det inte lämpligt med tall.

Finns det lingonris eller ljung; Tall!


Blåbär och tall går bra. Därefter blir det mer fördel för granen, gräs till en viss gräns funkar för båda, har man en massa olika gröna växter så kan man nog utgå ifrån att det är minst lågört och granmark.

Avatar Fallback

Re: Hur avgör ni om det är tallmark?

Hypro77  
#670939 Sydvända backar kanske är feltänkt, men det kan bli rejält hett och är det lite nederbörd så tänker jag att granen stressas mer och blir angripen av barkborre. Jag skulle säga att granen växer väldigt bra överallt här men barkborre och röta är två stora risker. I skogbruksplanen Är det ståndortsindex G på nästan 95% av bestånden. I en plan, anger man vad man tycker det ska vara? Dvs kan de ange T20 om det är ett granbestånd eller ska det bara spegla verkligheten?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur avgör ni om det är tallmark?

Torbjörn Johnsen  
#670964 Skogsinventerarna här på forumet vet bättre hur det funkar men jag tror stt det sätts ett G SI om gran är det dominerande trädslaget i det befintliga beståndet även om det hade gett ett bättre/högre SI för tall. Eller om tall hade varit bättre på just den marken.

Avatar Fallback

Re: Hur avgör ni om det är tallmark?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#671118 Kolla Skogspodden på Youtube, de förespråkar plantering av gran och sådd av tall till barrblandskog, ser intressant ut.

Användarvisningsbild

Re: Hur avgör ni om det är tallmark?

Skogspodden  
#678983 En klart intressant fråga som jag precis skrev några rader om på min blogg på ATL:
https://blogg.atl.nu/det-grona-guldet/2 ... ersitetet/

I bloggen finns en intervju med Urban Nilsson på SLU och vi pratar lite om det här med granen respektive tallens produktionsförmåga på mellanmarker. Som vi resonerar, rätt eller fel, så anlägger vi blandskog på det mesta om det inte är superbördigt.

Hälsningar
Per

Avatar Fallback

Re: Hur avgör ni om det är tallmark?

jannee  
#678987 Intressant men.
Planterar man tall på G 30 och bättre kvistrensar inte tallen sig.
Blandar man tall och gran äter älgen garanterat upp tallen.
Däremot går det relativt bra med björk och gran - tills en viss ålder.
Ska vi odla älg eller skog?
När man varken har ljung, eller lingon/blåbärsris utan endast bräken och gräs, vad ska man odla då?
Efter vad som sägs gör vi tydligen fel när vi röjer, vi röjer för hårt och för mycket.
Sköter vi skogen fel eller är betestrycket för hårt?
Den frågan vore intressant att få svar på.
Hur man än gör gör man tydligen åt helvete fel.
SS skickar ut brev om att man måste röja medan andra säger att man ska vara försiktig med röjning - hur f*n ska de ha det?

Avatar Fallback

Re: Hur avgör ni om det är tallmark?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#679006
jannee skrev:Intressant men.
Planterar man tall på G 30 och bättre kvistrensar inte tallen sig.
Blandar man tall och gran äter älgen garanterat upp tallen.
Däremot går det relativt bra med björk och gran - tills en viss ålder.
Ska vi odla älg eller skog?
När man varken har ljung, eller lingon/blåbärsris utan endast bräken och gräs, vad ska man odla då?
Efter vad som sägs gör vi tydligen fel när vi röjer, vi röjer för hårt och för mycket.
Sköter vi skogen fel eller är betestrycket för hårt?
Den frågan vore intressant att få svar på.
Hur man än gör gör man tydligen åt helvete fel.
SS skickar ut brev om att man måste röja medan andra säger att man ska vara försiktig med röjning - hur f*n ska de ha det?

Så tall i den mängd så den inte orkar beta allt.

Avatar Fallback

Re: Hur avgör ni om det är tallmark?

jannee  
#679042 Nu när älgjakten är "över", jaktlaget har visst några kalvar kvar som de ska spara har jag MINST 3 om inte 5 älgar kvar på markerna. Ser nya legor och avföring från dessa marodörer dagligen.
Hur mycket tall ska jag plantera?
Hur länge bespruta?
Vad göra när tallarna blivit över 4 meter långa och korna bara grenslar träden så att ungarna kan trasa sönder dem?
Om nu någon buske över huvud taget blivit så lång.
Jag är inte ensam om att hamnat i en rävsax, då mellan jägarna och länsstyrelsen på ena sidan och vi skogsägare på andra sidan.
I min ungdom klippte vi en stor och ibland 1 1/2 varje år, även grannarna likaså, vi höll stammen på en hyfsad nivå och de som avlivades var aldrig direkt små.
Idag finns det mer röjskog (sly) än det någonsin gjorts ändå betas det som egentligen borde få växa ifred.

Avatar Fallback

Re: Hur avgör ni om det är tallmark?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#679418 Säj till jaktledaren att kalvarna ska jagas. Här är t.ex 3 kalv en rekommendation, men lov att ta fler.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).