Motorsåg och handhållet

Hur fungerar handtagsvärme på Husqvarna 353G

16 inlägg 3863 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur fungerar handtagsvärme på Husqvarna 353G

Joakim S  
#670885 Tänkte höra om någon kan förklara hur handtagsvärme, och kanske också förgasarvärmen fungerar på en 353G.

Förgasarvärmen tror jag att jag har kläm på någorlunda. Det sitter ju en termostat? på toppen av förgasaren, och den får väl ström från generatorn (nr. 5 i sprängskissen)? Och denna termostat reglerar värmen för värmeelementet mellan förgasaren och luftfilterhållaren?

Handtagsvärmen får väl också ström från generatorn och det sitter värmeelement i bågen och gashandtaget.

Har jag förstått det någorlunda?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hur fungerar handtagsvärme på Husqvarna 353G

anersimyra  
#670889
Joakim S skrev:Tänkte höra om någon kan förklara hur handtagsvärme, och kanske också förgasarvärmen fungerar på en 353G.

Förgasarvärmen tror jag att jag har kläm på någorlunda. Det sitter ju en termostat? på toppen av förgasaren, och den får väl ström från generatorn (nr. 5 i sprängskissen)? Och denna termostat reglerar värmen för värmeelementet mellan förgasaren och luftfilterhållaren?

Handtagsvärmen får väl också ström från generatorn och det sitter värmeelement i bågen och gashandtaget.

Har jag förstått det någorlunda?

Du har helt rätt när det gäller handtagen, om förgasaren har en termostat har jag dock ingen aning om..👍🙂

Avatar Fallback

Re: Hur fungerar handtagsvärme på Husqvarna 353G

Avslutat-02  
#670892 Nej det är ett värmeelement.
Värmen i handtagen är drivna av en spole innanför Svänghjulet, du har sedan ett element i drt bakre handtaget, och i bågen ligger det värmeslingor runt omkring, inunder plasten på bågen.

Det är element även vid luftintaget som höjer temperaturen på den inkommande luften.

Dessa styrs av hur hårt sågen jobbar, och hur fort Svänghjulet roterar..

Användarvisningsbild

Re: Hur fungerar handtagsvärme på Husqvarna 353G

Joakim S  
#670893
anersimyra skrev:
Joakim S skrev:Tänkte höra om någon kan förklara hur handtagsvärme, och kanske också förgasarvärmen fungerar på en 353G.

Förgasarvärmen tror jag att jag har kläm på någorlunda. Det sitter ju en termostat? på toppen av förgasaren, och den får väl ström från generatorn (nr. 5 i sprängskissen)? Och denna termostat reglerar värmen för värmeelementet mellan förgasaren och luftfilterhållaren?

Handtagsvärmen får väl också ström från generatorn och det sitter värmeelement i bågen och gashandtaget.

Har jag förstått det någorlunda?

Du har helt rätt när det gäller handtagen, om förgasaren har en termostat har jag dock ingen aning om..👍🙂

Ok 👍.

Jag ser i sprängskissen att det står "thermostat assy". Det är varför jag tror att denna reglererar värmen i plattan mellan förgasaren och luftfilterhållaren. Jag trodde först att detta var värmen till förgasaren men efter att kollat sprängskissen så fick jag för mig att detta måste vara termostaten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur fungerar handtagsvärme på Husqvarna 353G

Joakim S  
#670894
vinterrojarn skrev:Nej det är ett värmeelement.
Värmen i handtagen är drivna av en spole innanför Svänghjulet, du har sedan ett element i drt bakre handtaget, och i bågen ligger det värmeslingor runt omkring, inunder plasten på bågen.

Det är element även vid luftintaget som höjer temperaturen på den inkommande luften.

Dessa styrs av hur hårt sågen jobbar, och hur fort Svänghjulet roterar..

Okej😊. Men varför står det "thermostat assy" I sprängskissen? 🤔

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur fungerar handtagsvärme på Husqvarna 353G

Joakim S  
#670896 Sprängskiss. Nr. 13

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur fungerar handtagsvärme på Husqvarna 353G

Avslutat-02  
#670898 Ja du. Möjligt fel jag har, men den fungerar då inte som en Termostat..
Den är som ett elektroniskt motstånd för värmen i luftintaget..

Den påverkas inte av något annat än just ström.
Hade det varit en Termostat hade den varit påverkad av värme för att öppna ett spjäll..
Men den öppnar inget..
Tar du bort den så fungerar dock värmeelement lika bra ändå..

Faktum är att på vissa modeller fick man avlägsna detta motstånd för det blev problem i förgasarna från strömmen som gick ner i förgasaren..

Avatar Fallback

Re: Hur fungerar handtagsvärme på Husqvarna 353G

Avslutat-02  
#670900 Dessa fanns inte på de tidigare modellerna av 2147wh 2152wh

W = handtagsvärme
H = förgasarvärme.

Då fanns bara det elementet som sitter bak vid luftintaget.
Man valde senare att ta bort även detta och motståndet på förgasaren, och då bara sälja modellen W...
Fanns även sågar med WH på modell märket som bara hade handtagsvärme..

Man valde detta för att slippa byta märken i förtid.

Användarvisningsbild

Re: Hur fungerar handtagsvärme på Husqvarna 353G

Joakim S  
#670902
vinterrojarn skrev:Ja du. Möjligt fel jag har, men den fungerar då inte som en Termostat..
Den är som ett elektroniskt motstånd för värmen i luftintaget..

Den påverkas inte av något annat än just ström.
Hade det varit en Termostat hade den varit påverkad av värme för att öppna ett spjäll..
Men den öppnar inget..
Tar du bort den så fungerar dock värmeelement lika bra ändå..

Faktum är att på vissa modeller fick man avlägsna detta motstånd för det blev problem i förgasarna från strömmen som gick ner i förgasaren..

Ok.

Ska försöka med en teori:). The "thermostate assy" är ett motstånd som du säger. Men motståndet påverkas av värme, och resistansen ökar ju varmare det blir. När plattorna mellan förgasaren och luftfilterhållaren blivit tillräckligt varma, och värmt upp luften så att denna gjort förgasaren tillräckligt varm, så påverkas "the thermostate assy"s resistans till det högre och stryper värmen i plattorna mellan förgasare och luftfilterhållaren. 🤔 😊

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur fungerar handtagsvärme på Husqvarna 353G

Avslutat-02  
#670903 Fullt trovärdig teori..
Det är du av oss som är den elkunnige..
Jag är bara glad amatör på den fronten..
👍

Avatar Fallback

Re: Hur fungerar handtagsvärme på Husqvarna 353G

Avslutat-02  
#670905 Någonting säger mig att du lyckats landa även en 353G? 🤔 🤔

Användarvisningsbild

Re: Hur fungerar handtagsvärme på Husqvarna 353G

Joakim S  
#670908
vinterrojarn skrev:Någonting säger mig att du lyckats landa även en 353G? 🤔 🤔

Stämmer 😊

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur fungerar handtagsvärme på Husqvarna 353G

Joakim S  
#670909
vinterrojarn skrev:Någonting säger mig att du lyckats landa även en 353G? 🤔 🤔

Ska greja lite med den sen. Den startar med soppa i filtret.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur fungerar handtagsvärme på Husqvarna 353G

Avslutat-02  
#670920 Lägg membranen i lite matolja en stund.. Så provar du sedan..
En lätt lösning om inga grejer finns för stunden..

👍

Användarvisningsbild

Re: Hur fungerar handtagsvärme på Husqvarna 353G

Joakim S  
#670969 Lite uppdatering. Fortsatte idag att greja, och jag misstänkte ju också membranen, precis som Röjarn. Tog isär förgasaren och duttade lite på fjädergungan🤣, och lite på bägge membranen. Satte sen ihop och fick igång den rätt fort. Varvade ohejdat för att sen dö. Konkluderade att det måste vara så här tjuvluft låter. Jag har inte hört det förr. Kollade insuget en gång till, och det satt som det skulle. Kollade sen cylindern, och de 2 första jag kände på satt fast, de 2 nästa jag prövade var lösa båda 2, den ena rätt mycket. Skruvade fast, och startade. Gick som en dröm med en gång. Riktigt vass och svarade mycket bra på gasen. Hoppas att inte något har tagit alltför mycket skada av tjuvluften. Jag får köra ett tag och se om det funkar.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).