ATV och UTV i skogen

Vilken Grizzly?

13 inlägg 7279 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken Grizzly?

djkj  
#670611 Hej, jag tänker skaffa en Yamaha Grizzly årsmodell kanske mellan 2008-2016 för lite skogsarbete. Funderar över stoleken om man ska ha en 700 eller 550
Åka fort och sladda på nån grusväg är inget för mig så, rent effekt mässigt så räcker en 550 åt mig.
Den kommer att dra en timmerkärra med kran, och elwinsch, funderar på en Avesta TB 1300
Men det jag undrar över är om dom är lika stora, alltså markfrigång, längd och bredd.
700:an verkar ju ha styrservo som standard men hur är det på 550?
Har alla en frontmonterad Warnvinsch som standard?
Har alla direkt insprutning?
Kodiaken är mindre det har jag fattat, men gäller det bara om man gämför en Grizzly 700 mot en Kodiak 700
Är en Grizzly 550 större än en Kodiak 700?
Blev lite virrigt det där. Men vilken maskin är helt enkel mest lämpad för arbete i skogen.



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Vilken Grizzly?

Ent  
#670685 Har inte jättebra koll utöver att min gamla Kodiak 450 från - 05 var väldigt behändig i formatet. Den saknade styrservo men den hade diffspärr på framaxeln, vilket inte alla Yamaha - modeller har så kolla det innan du slår till. Yamahas första styrservo var tydligen inte särskilt effektiv men den förbättrades visst i omgångar en bit in på 2010-talet, ÅF borde kunna upplysa om vilka år det skedde.

Avatar Fallback

Re: Vilken Grizzly?

nilsszzon  
#670696 jag har en grizzly 450 2016 är osäker på om 550 finns på de "nyare" modellerna , den fanns inte där jag köpte hos min åf iaf.

hur som helst 450n är mindre än 700 både i bredd och höjd.

jag har kört huggarvagn ( kranman )med min 25h , sen köpte jag ett traktorekipage av andra anledningar så


min har choke , och warne vinsch i fronten.
även styrservo ( EPS ) fungerar väldigt bra
har aldrig känt att effekten är för klen. dock levereras grizzlyn original med rätt dåliga skogsdäck så de kan man satsa på att byta om man vill ha bättre grepp.

jag har stelopererat min bakaxel med enkelt stag för att dra tyngre lass , enkelt att avlägsna och billigt.

grizzlyn är grym i framkomlighet då man kan diffa axlarna , rent arbete i skogen så vet i fan om inte hondas äldre modeller med stel bakaxel är bäst men priserna är höga för dessa med..

Avatar Fallback

Re: Vilken Grizzly?

djkj  
#670865 Ok, tack för info, jag ska absolut kolla upp att min blivande Grizzly har diffspärr i fram. Det lutar nog åt en 700 mest för det större formatet,
har för mig att dom har en markfrigång på 32 cm.
Var in i går hos en som säljer Suzuki och alla deras modeller var bara 26 cm.
Markfrigången går väl att i viss mån påverka med större hjul.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken Grizzly?

nilsszzon  
#670868 tror alla grizzly har diffspärr ( diff lock )
de som kör mkt i skogen med atv brukar förespråka mindre atv , 700 dricker även en hel del mer har jag hört av folk som köpt till hästgård men bytt till billigare märke / modell sen.
grizzly är en rätt dyr maskin men visst det är kvalitet. jag hade inte köpt en atv igen min har gått 80h på 4år

Användarvisningsbild

Re: Vilken Grizzly?

H-E  
#670875 Vi har en Grizzly 550 -12 med variatorkit bla. Enda man hade önskat är lite mera vrid när man ska få fart på lasset. Kanske en 700 hade varit optimal, eller så har det med utväxlingen att göra.

Användarvisningsbild

Re: Vilken Grizzly?

eria  
#671554 Jag har kört med en 550 sen 2012 numera med en Kranman Hydralvagn tillkopplad. Den modifiering som är gjord på 550 är nya däck 2 tum bredare och 2 tum större diameter samt ett variatorkit. Jag kan säga att med de nya däcken så blev det en helt annan maskin med framkomlighet och bärighet.

Avatar Fallback

Re: Vilken Grizzly?

djkj  
#671579 Ok, man kanske inte ska räkna bort Grizzly 550 pga. den lägre markfrigången om man kan kompensera det med större hjul.
Hur är det styrsservo då, är det standard på bägge storlekarna om kommer över en viss årsmodell?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken Grizzly?

eria  
#672768 Styrservo tror jag var standard på 550 och 700 från 2011

Avatar Fallback

Re: Vilken Grizzly?

djkj  
#695770 Det blev en Grizzly 700 från 2016
Jag är gymt nöjd. Den känns verkligen gedigen och mycket mjuk och fin att köra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken Grizzly?

nilsszzon  
#695782 grattis! det blir säkert bra!

se bara till att ha den i låst utrymme och inte för "synlig" de är väldigt eftertraktade att stjäla tyvärr...

sålde min grizzly i förra veckan då jag aldrig nyttjade den..

Avatar Fallback

Re: Vilken Grizzly?

BM Buster  
#695830 Ska du ha den i skogen o dra tungt med så kan jag rekommendera ett variator kit(helst 20%). Jag hade 10% på min gamla maskin som jag bytte bort mot en ny för ett och ett halvt år sedan. Skillnaden är stor, den blir väldigt fin att krypköra med i terräng och den är grymt stark på lågväxeln.
Sedan är det ett måste att steloperera bakaxeln, då behåller du markfrigången!
Lycka till 👍

Avatar Fallback

Re: Vilken Grizzly?

Ent  
#695866 Som sagt, Biltemas fjädermellanlägg funkar bra, https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000043863 Jag köpte två paket och fördelade på bägge bakfjädrarna. Hindrar att det bottnar, men är ändå någorlunda komfortabelt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).