Motorsåg och handhållet

Köpa ny mindre motorsåg

65 inlägg 19839 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpa ny mindre motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#527282
JensSkoog skrev:Jag har testat femtikubikaren, EA 5000 P, och 32 kubikaren EA 3201 med verktygslös kedjestraming. Båda två har easystart, som jag ogillar starkt, men i.o.f.s. var dom OK, men inte något jag skulle ta med i skogen. Men Makita gör kvalite som håller, så om jag behövde en "snickarmotorsåg", så var det inte fel med Makita :wink:

Makita gör inte EA5000, det är Dolmar. I alla fall ett tag till...
Vet inte hur det är nu, men de fanns ju i lite olika utföranden. Man behövde ju inte ha easystart om man inte vill.
Har sålt några Dolmar med det och de verkar hålla, har inte hört nåt från nån av dem vilket är ovanligt i dessa system i andra märken. Prisvärda såg såm håller bra o går länge.

EA 3201 och de andra i den serien oavsett märke är hobbysåg. Har kanske sin plats till nåt men billigt är billigt...

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Köpa ny mindre motorsåg

Camaro1969  
#527660 fick hem min nya stihl 201 förra veckan.

den heter 201 C (köpte en 201 C-M) men jag gissar det är samma?

såg fin ut men kändes lite plastig, och tyckte även den kändes tung!

jag har tidigare en hva 238från mitten av -80 talet som jag jämför med. och viktmässigt kändes inte så stor skillnad faktisk.

monterade svärd+kedja och det gickväldigt smidigt, kändes som bra kedjesträckning!

sedan fyllde jag i rapsolja och 2taktsbensin och testkörde lite.

den startade direkt och vad lätt den var att dra igång!

sen känns start/stoppknappen genialisk jämfört min gamla hva (vet inte hur nya hva är)

så otroligt skönt att slippa dra tillbaka något stoppreglage, bara stanna av sågen, stoppen hoppar tillbaka automatiskt och sedan bara dra igång igen. detta gjorde då att jag stannade sågen fler gånger vid förflyttningar = säkrare?

insåg även ganska snart att sågen är lätt, riktigt lätt! så otroligt smidig att jobba med, jag som kontorsnisse känd snabbt att jag kunde jobba mycket längre jämfört med gamla sågen.

svärdslängden är samma som min tidigare såg så det funkade riktigt bra,
kedjan som jag läst en del om, 3/8 pico tror jag den hette?
den skar ju som smör i björken!

visst är sågen liten men tog en björk på 50cm i roten iaf, och det gick hur bra som helst, att göra instick var en dröm jämfört med tidigare hva..

jaa summa summarum ger jag stihlen högsta poäng!

ångrar att jag inte köpt en tidigare!

nu är jag ju bara hobbybrukare, och mitt jämförelseobjekt är en såg som är 30 år gammal.

jag undrar vad jag kommer tycka/tänka när jag köper en till lite större såg, siktar på en hva 550 som "storsågen"

då kanske den är ännu bättre.. ja vem vet =)

Avatar Fallback

Re: Köpa ny mindre motorsåg

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#527669 Viss ein kjøpe 201 får ein picco heil eller halv meisel frå forhandlar eller er da litt hipp som happ

Avatar Fallback

Re: Köpa ny mindre motorsåg

Ent  
#527674 Jag har en 550 XP som storsåg. Det är ett jäkla fräs i den, det måste man säga! Det finns massor skrivna om dess positiva sidor, jag håller med om det mesta. Den har en irriterande nackdel och det är stoppknappen/chokereglaget. Om man har tumhandskar är det lätt hänt att man råkar peta ner det när man greppar handtaget = sågen stannar. Den är heller inte lika lättstartad som MS200 och inte lika förlåtande vid varmstart. Vid start av 550XP när den är sisådär halvvarm måste man peta upp chokereglaget och sedan trycka ner det så att sågen startar med halvgas. Missar man och drar med choke blir den sur. Annars inga direkta problem med den.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny mindre motorsåg

Forestboy  
#527815 Sitter och beundrar mitt nyförvärv! [emoji3]
20181009_121201.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny mindre motorsåg

Camaro1969  
#527816
Forestboy skrev:Sitter och beundrar mitt nyförvärv! [emoji3]
20181009_121201.jpeg


såg det var kampanj på dom där utan batteri för nån tusenlapp bara =)

tänkte köpa en då jag har flera batterier ur serien... men då hade ja precis köpt stihlen =)

Avatar Fallback

Re: Köpa ny mindre motorsåg

Forestboy  
#527818 299e utan laddare och batteri. Blev nog 620e med laddare och 6 amp batterier

Avatar Fallback

Re: Köpa ny mindre motorsåg

barbarossa  
#640390 STIHL MS 194 C-E eller 201?vad är skillnaden förutom priset?

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny mindre motorsåg

JensSkoog  
#640420
barbarossa skrev:STIHL MS 194 C-E eller 201?vad är skillnaden förutom priset?

194 är en lättare och klenare såg än 201 som är en proffsåg för
den som jobbar mycket med gallring och röjning. Här är den en
favorit för linieröjarna eftersom den är lätt å bära med sig genom en
lång dag, och på samtidigt klarar av med ganska stora träd. 194 är
ochså en bra såg, men inte gjort för att jobba hårdt över
tid som MS201'an.
Själv bytar jag ofta mellan MS200 och MS192 i kvistning och gallring, och
gillar dom båda, men det är självklart mer klipp i 200, på samma
sätt som det är mer klipp i 201 än i 194.
En av mina servicekunder, äldre gubbe, köpte sig en MS193C igår, på
min rekommendation som ersättare för ett par tyngre, gamla sågar.
MS194CE har easystart som jag personligen inte gillar.
Jag ska byta över till 3/8", 1,3 mm skärutrustning för
han, eftersom det är toligare och håller bättre. 1,1mm
som sågen kommer med är pyssliga saker som inte
duger annat än i trädgårdar.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny mindre motorsåg

barbarossa  
#640443 Ok tack har 550 nu men vore bra med en lättare såg i finare gallringar.tycker inte vikten skiljer mycket mellan 550 och 201 enl spec iaf

Avatar Fallback

Re: Köpa ny mindre motorsåg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640458 Om du skall ha en lättare såg i finare gallringar och funderar på en ms-193, kanske det kan vara värt att pröva HVA 535 ixp.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny mindre motorsåg

barbarossa  
#640461 Blir nog ingen batterisåg för min del

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny mindre motorsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640482 Det var ju trist, för batterisågarna är mycket trevliga att köra, åtminstone Husqvarnas proffsmodell.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Köpa ny mindre motorsåg

barbarossa  
#640487 Blir nog en 201 är inte aktuellt ännu så om inget bättre dykt upp under tiden så ^#(^

Avatar Fallback

Re: Köpa ny mindre motorsåg

barbarossa  
#670720 Nu blir det av med en 201 men ska man ta 30 eller 35cm svärd?är inne på 35.sågan ska sättas in i grangallring 🌲

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).