Skogsnyheter

Sveaskog betalade 100.000 kr för att jägare ska hålla tyst

30 inlägg 9167 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sveaskog betalade 100.000 kr för att jägare ska hålla tyst

Fredrik Reuter  
#670575 Enligt en jägare som SVT varit i kontakt med så har Sveaskog betalat honom 100.000 kr för att bryta avtalet om jaktarrende och sedan hålla tyst om saken. Det är jägaren Björn Larsson som har arrenderat jaktmark av Sveaskog utanför Storuman som nu berättar detta för SVT.

Anledningen enligt honom är inte att han gjort något fel utan att Sveaskog vill ha kontroll på sina egna jaktmarker och därmed också se till att tilldelningen av älg verkligen skjuts av.

Stämmer dessa uppgifter så är det både allvarligt och graverande för statligt ägda Sveaskog. Sista ordet är nog inte sagt i denna fråga.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... 000-kronor




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Sveaskog betalade 100.000 kr för att jägare ska hålla ty

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#670580 Vad är problemet? De betalade 100 000 för att säga upp arrendet i förtid, och köpa hans grejer, och han gick med på det?

Ångrar han sig så kan han ju lämna tillbaka pengana han fick, eller vill han bara gnälla lite men behålla pengarna?

Användarvisningsbild

Re: Sveaskog betalade 100.000 kr för att jägare ska hålla ty

Rohdin  
#670596 I grunden tycker jag att äganderätten väger tyngre än "lokala jaktlaget som varit på marken i 40år" utan att tveka.

Men det Svea skog i mina ögon gör helt fel är att alltid "skylla" på något.

Vet om jakt klubbar här i norra Örebro som fick. "Ni har inte skjutit tillräckligt med älgar så vi säger upp erat arrende".
När klubben då visade att dom hade missat en kalv i tilldelning de sista 5åren blev Svea skog bara tysta och gick ifrån. Arrende gick till ett jaktföretag istället.

Svea skog ska istället bara köra öppna kort och säga att vi har fått detta erbjudande (mer pengar) ifrån annat hål. Varför ska dom först försöka svart måla nuvarande jaktlag/klubb är ju samma som skett norröver.

Avatar Fallback

Re: Sveaskog betalade 100.000 kr för att jägare ska hålla ty

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#670613 Det är väl mest jägarens påhittat att Sveaskog "skyller" på något.

Användarvisningsbild

Re: Sveaskog betalade 100.000 kr för att jägare ska hålla ty

JörgenO  
#670627 Rubriken i den här tråden håller nästan Aftonbladetklass i att vara missvisande 🙂 .
Så här står det i den ursprungligt länkade artikeln:

"Till slut gav Sveaskog honom 100 000 kronor i ersättning för att han skulle avstå arrendet och inte gå vidare i processen, säger han till SVT Nyheter Västerbotten.

– De sade att det var en förlikning och en betalning för det arbete jag gjort och det material som jag lämnade kvar i anläggningen eller jaktcampen, men i själva verket kändes de som om de ville köpa ut mig för att jag skulle hålla tyst, säger Björn Larsson."


Jag läser det som att ett företag (Sveaskog) sade upp ett avtal med ett annat företag (den intervjuade jaktarrangörens) och de kom gemensamt överens om en ersättning för uppsägandet på 100 000kr. Sådant händer säkert hela tiden i de flesta branscher att man säger upp avtal, byter leverantörer etc och kommer överens om ekonomisk ersättning istället för att gå till domstol. Jag hittar inget konstigt i det här... annat än att jaktarrangören kanske genom att i media "hugga Sveaskog i Ryggen" minskar sina chanser att sluta avtal med andra markägare framöver... borde han kanske tänka på?

Användarvisningsbild

Re: Sveaskog betalade 100.000 kr för att jägare ska hålla ty

Fredrik Reuter  
#670635 Nja Jörgen, jag håller inte med om Aftonbladet grejen, det står i artikeln och han säger att:

Sveaskog betalade honom 100 000 kronor för att han skulle hålla tyst om saken.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sveaskog betalade 100.000 kr för att jägare ska hålla ty

Edvard, Sveaskog  
#670643 Hej.
Jag heter Edvard och jobbar på Sveaskog.
Jag vill göra ett förtydligande gällande tv-inslaget i SVT Västerbotten.

SVT Västerbotten uppmärksammar ett jaktlag som vi sagt upp ett jaktavtal med. I inslaget hävdas att vi gett en person 100 000 kr för att denna person ska lämna sitt arrende samt även inte tala om detta. Dessa uppgifter är felaktiga.

Vi har utbetalat en ersättning för kvarlämnade produkter och byggnader som jaktlaget uppfört på vår mark i enlighet med överenskommelse när avtalet avslutades. Vi har inte heller krävt någon sekretess kring detta eller kring uppsägningen av jaktavtalet.

Ett jaktavtal är ett avtal som ger dig möjlighet att jaga på någon annans mark och reglerar samsyn kring ett flertal områden som rör mål och genomförande.

Sveaskog har 2 500 jaktavtal/arrendeavtal totalt, varav cirka 650 avtal i Västerbotten. Ett fåtal av dessa sägs upp per år med anledning av att gällande avtal inte efterföljs. Orsaker till uppsägningar har oftast handlat om en kombination av skilda värdegrunder, svåra samarbetsproblem, återkommande låg måluppfyllelse, avsteg från avtalet eller våra jaktriktlinjer.

Vid frågor får ni gärna höra av er.
https://www.sveaskog.se/om-sveaskog/syn ... -sveaskog/

Användarvisningsbild

Re: Sveaskog betalade 100.000 kr för att jägare ska hålla ty

JörgenO  
#670645
Fredrik Reuter skrev:Nja Jörgen, jag håller inte med om Aftonbladet grejen, det står i artikeln och han säger att:

Sveaskog betalade honom 100 000 kronor för att han skulle hålla tyst om saken.


Vill inte vara förnumstig eller ens fortsätta diskussionen men hela meningen är

Han fick ingen förklaring till varför han inte fick fortsätta men säger att Sveaskog betalade honom 100 000 kronor för att han skulle hålla tyst om saken.
[/quote]

Vilket är en liten men inte marginell skillnad.

Avatar Fallback

Re: Sveaskog betalade 100.000 kr för att jägare ska hålla ty

Elmhult  
#670648 Hade ju varit bra om jägarna sköt tilldelningen. 🙃

Avatar Fallback

Re: Sveaskog betalade 100.000 kr för att jägare ska hålla ty

hfab  
#670660
Elmhult skrev:Hade ju varit bra om jägarna sköt tilldelningen. 🙃

Hade säkert varit möjligt om det nu funnits så mycket älg som Sveaskog tror.

Användarvisningsbild

Re: Sveaskog betalade 100.000 kr för att jägare ska hålla ty

Älgfoderodlare  
#670669
hfab skrev:
Elmhult skrev:Hade ju varit bra om jägarna sköt tilldelningen. 🙃

Hade säkert varit möjligt om det nu funnits så mycket älg som Sveaskog tror.


En mentalitet som går igen hos ett antal skogsbolag !

Avatar Fallback

Re: Sveaskog betalade 100.000 kr för att jägare ska hålla ty

Ekman  
#670707
Fredrik Reuter skrev:Stämmer dessa uppgifter så är det både allvarligt och graverande för statligt ägda Sveaskog. Sista ordet är nog inte sagt i denna fråga.


Varför är det allvarligt och graverande?

Är väl mer ett systemfel om tilldelningen faktiskt är omöjlig att fylla, då är ju tilldelningen för hög.

Ska man som jägare bestämma helt själv hur mycket man skjuter utan hänsyn till markägaren så kommer arrendet behöva vara mkt, mkt väl tilltaget. De flesta jaktlag som arrenderar mark de inte har anknytning till genom släkt osv (även privat mark) har nog någon form av förklaringsbörda gentemot markägare om det inte trillar rimligt många grisar, kron och älgar.

Fullt rimligt.

Användarvisningsbild

Re: Sveaskog betalade 100.000 kr för att jägare ska hålla ty

Fredrik Reuter  
#670917 Det som jag reagerade över var att jägaren ansåg att han fått pengar för att hålla tyst. Skulle det vara så (vilket Sveaskog inte anser här ovan) så skulle det vara graverande. Hänger du med på hur jag tänker?

   TS
Avatar Fallback

Re: Sveaskog betalade 100.000 kr för att jägare ska hålla ty

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#670957 Vad vore graverande med det?

Avatar Fallback

Re: Sveaskog betalade 100.000 kr för att jägare ska hålla ty

tallen100  
#670993 Betalt för att tiga brukar väl inte anses normalt i vanliga fall?.
Många skogsägare som inte håller på med jakt tycks tro och tycka att jägare som inte kan, vill, eller får utrota dom djur som riskerar att beträda skogsägarens mark och skada något av det gröna guldet, inte tillför något. Inget nytt med det.
Så därför verkar det här då fullt normalt i vissas ögon?....
Senast redigerad av tallen100 lör 03 okt 2020, 17:22, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).