Skogsmiljö och Trädlära

Summering av sommarens barkborreangrepp.

11 inlägg 2035 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Summering av sommarens barkborreangrepp.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#665236 Här i mellersta klarälvdalen finns det rätt små men spridda angrepp. Längre söderut ser det betydligt värre ut.

Hur ser det ut i era trakter?
A Enstaka träd här och där.
B Grupper om 10-15 träd
C Hela bestånd är angripna.
D Katastrof, allting är rött.

Nästa fråga: Vad gör ni åt det?
A Ingenting, det är naturens gång att träd dör ibland.
B Far runt och hugger de angripna träden.
C Hugger soprent där det finns angrepp.



   TS
Avatar Fallback

Re: Summering av sommarens barkborreangrepp.

Hilux  
#665237 A , B

Gränslandet mellan Skaraborg, Sjuhärad
Senast redigerad av Hilux sön 06 sep 2020, 20:22, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Summering av sommarens barkborreangrepp.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#665240
Hilux skrev:A , B

Var i landet?

   TS
Avatar Fallback

Re: Summering av sommarens barkborreangrepp.

Dennis1982  
#665242 B
B
Västra Värmland

Avatar Fallback

Re: Summering av sommarens barkborreangrepp.

Håkan A  
#665259 B och B.
Sydöstra Småland.
Ser bättre ut än förra året hos mig själv. Gäller dock inte överallt i regionen. Finns fastigheter som är betydligt hårdare drabbade i år jämfört med 2019.

Användarvisningsbild

Re: Summering av sommarens barkborreangrepp.

Traktordave  
#665273 A och B.
Nordvästra Blekinge.

Avatar Fallback

Re: Summering av sommarens barkborreangrepp.

Chainsaw Charlie  
#665278 Samma som Håkan A och ungefär samma geografi.
Högg ca 70 m³fub på 120 ha i juli och fick det borttransporterat medan det fortfarande var larver i virket. Grupper om 10-20 träd plus enstaka ströträd.

Även här ser det lite bättre ut än vad det har gjort de två föregående åren.

Användarvisningsbild

Re: Summering av sommarens barkborreangrepp.

värmSkog  
#665282 Mest A och B.
Var ett bestånd i våras där vi fick hugga bort all gran, Dock så var det rätt gott om tall i beståndet som sparades så det ser okej ut nu ändå. Jag tycker också att det har vart mindre angrepp i år än de 2 föregående åren.

Sydöstra Värmland

Användarvisningsbild

Re: Summering av sommarens barkborreangrepp.

generationsskifte  
#666033 Måste nog svara A+B på på första. Haft två områden där 10-20 träd blivit angripna. Sen en del ställen där det handlat om en handfull angripna träd. Känns ändå som angreppen varit mindre i år än 2019-2018. Uppskattar att det är närmare 100 än 50 träd som vi fått ta hand om på grund utav granbarkborren denna sommaren. Vår andra fastighet rör det sig inte mer än om ett 10-tal träd som angripits.

Mellersta och östra Blekinge.

Avatar Fallback

Re: Summering av sommarens barkborreangrepp.

jannee  
#666034 Mestadels A.
Tar nu ned ALLA träd jag misstänker att vara allvarligt angripna. Lite brunröda grenar = bara ned med det.
Har märkt att i bland är 1:a stocken frisk, t.o.m. någon gång även 2:a innan blånaden uppkommer.
Vissa granar är endast döda i toppen medan andra bara har några grenvarv nedtill som är bruna, ändock är timret blått.

Användarvisningsbild

Re: Summering av sommarens barkborreangrepp.

Knagge  
#670500 Jag gick och letade efter barkborre granar men allt jag såg verkade friskt .
De gånger jag hittat angrepp har det varit i bestånd som är starkt grandominerade , nygallrat ,hyggeskanter och vägkanter .
Majoriteten av min skog är talldominerad med 10-50 % graninblandning Si T22-T28 och sand i backen blåbär lingon dominerar som fältskikt .
Varför klarar sig sådana marker från angrepp ?
Jag har grannar med riktig granmark och stora angrepp .
Jag har en teori om att dagens förädlade plantor är som Barcelona i Champions League matchen mot Bayern Munchen de anfaller huvudlöst och blir sedan sönderkontrade .
Dvs de lägger all kraft på att växa och då har de ingen kraft kvar till försvar och förlorar matchen mot både barkborrar och rotröta .
Är jag fel ute eller vad tror ni .

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).