Motorsåg och handhållet

Diskussion kring batteridrivna motorsågar

182 inlägg 16184 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Diskussion kring batteridrivna motorsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#670410 Det klart de kunder lösa det bättre med batterier.
Det går ju att lösa i andra sammanhang.
Att de inte vill förlorar de själva på. Det hade utan tvekan underlättat försäljningen.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Diskussion kring batteridrivna motorsågar

Hepo  
#670488
Mange skrev:Det klart de kunder lösa det bättre med batterier.
Det går ju att lösa i andra sammanhang.
Att de inte vill förlorar de själva på. Det hade utan tvekan underlättat försäljningen.

Hej det tror jag också o finns dom gillar tex stihls röjsåg mer och husqvarnas motorsåg mer men den personen köper då samma märke för batterierna. stihl o husqvarna skulle nog vinna på samma batteri man kanske säljer mindre batterier men mera maskiner.

Användarvisningsbild

Re: Diskussion kring batteridrivna motorsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#670493 Jo, det är nog fler aktörer som kunde ha stor nytta av detta, inte minst kunderna, tilltänkta köpare.

Spånar fritt.

Tänk er att det finns batterisystem som funkar till allt batteridrivet. Då med kapacitet som är motsvarande sladdkört eller bättre.
Detta är långt fram i tiden men även om det var möjligt så blir det ändå svårt att ersätta en bränslemotors effekt när det ska fram lite mer pulver än leksaksnivå. Nån som hanterat en 3-5hk bensin såg skulle aldrig göra det med en 5hk elmaskin idag. Det kan ändras... Kanske.
Och om de gör det kan du ha samma batteri i allt du ska köra. Cykel, såg, båtmotor, skruvdragare, gräsklippare etc.
Att ha olika batterisystem är för mig den stora nackdelen och medför kostnader som många har svårt att motivera.
Ta Pellenc's lilla ryggburna batteri som ex. Känns knappt man har det på sig och kan driva en hel del av dessa grejer om man så Kunnat/önskat.
När man har det stort som BLi200 batteri då kanske det kan hända lite mer grejer.

Användarvisningsbild

Re: Diskussion kring batteridrivna motorsågar

anersimyra  
#670496
Hepo skrev:
Mange skrev:Det klart de kunder lösa det bättre med batterier.
Det går ju att lösa i andra sammanhang.
Att de inte vill förlorar de själva på. Det hade utan tvekan underlättat försäljningen.

Hej det tror jag också o finns dom gillar tex stihls röjsåg mer och husqvarnas motorsåg mer men den personen köper då samma märke för batterierna. stihl o husqvarna skulle nog vinna på samma batteri man kanske säljer mindre batterier men mera maskiner.

Gemensamma batterier mellan olika märken vore för längesedan ett faktum om det fanns en vinst med detta för de tusentals olika producenterna av produkter som kräver batterier.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Diskussion kring batteridrivna motorsågar

anersimyra  
#670498
Mange skrev:Jo, det är nog fler aktörer som kunde ha stor nytta av detta, inte minst kunderna, tilltänkta köpare.

Spånar fritt.

Tänk er att det finns batterisystem som funkar till allt batteridrivet. Då med kapacitet som är motsvarande sladdkört eller bättre.
Detta är långt fram i tiden men även om det var möjligt så blir det ändå svårt att ersätta en bränslemotors effekt när det ska fram lite mer pulver än leksaksnivå. Nån som hanterat en 3-5hk bensin såg skulle aldrig göra det med en 5hk elmaskin idag. Det kan ändras... Kanske.
Och om de gör det kan du ha samma batteri i allt du ska köra. Cykel, såg, båtmotor, skruvdragare, gräsklippare etc.
Att ha olika batterisystem är för mig den stora nackdelen och medför kostnader som många har svårt att motivera.
Ta Pellenc's lilla ryggburna batteri som ex. Känns knappt man har det på sig och kan driva en hel del av dessa grejer om man så Kunnat/önskat.
När man har det stort som BLi200 batteri då kanske det kan hända lite mer grejer.
. Ett batteri som matchar eller t.o.m överträffar en nätansluten elsåg ska vi nog inte hoppas på..🙂 när det gäller sågars effekt så undrar jag om du verkligen anser att t.e.x en Sthil 200 bensinsåg har en effekt likt en leksak?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Diskussion kring batteridrivna motorsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#670512 Nu har jag inte kört nån batterisåg än som har samma effekt som den sämre av de tre jag har ens. Det kommer kanske.

Hur gick det med 91VXL?
Thckte den om den kedjan?

Användarvisningsbild

Re: Diskussion kring batteridrivna motorsågar

anersimyra  
#670524
Mange skrev:Nu har jag inte kört nån batterisåg än som har samma effekt som den sämre av de tre jag har ens. Det kommer kanske.

Hur gick det med 91VXL?
Thckte den om den kedjan?

Det fungerar som jag hoppades på, möjligen att kedjehastigheten blev något lägre då 3/8 ser ut att ha något mindre diameter, jag glömde förstås av att räkna kuggantalet innan jag monterade drevet. I övrigt köpte jag ett Oregonsvärd som garanterat är tillverkat av samma tillverkare som tillverkar Husqvarnas svärd. Vad gäller effekten på t.e.x Husqvarna 540, så säger arboristen som jag arbetar med, att med ett BLi 200x så blir drifttiden märkbart längre än med hans 200T och att det styrkemässigt inte skiljer något mellan sågarna. Själv kan jag bara jämföra med min HVA 338 T där drifttiden med ett BLi 300 troligen ligger på det dubbla och att batterisågen dessutom är väsentligt starkare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Diskussion kring batteridrivna motorsågar

halvproffs  
#670528 Har inte läst mer än kanske halva tråden så jag kanske ställer fel frågor. Nånstans stod det att det behövs 5 laddare och 5 batterier för att kunna jobba en hel dag.
Tänkte på byggmaskiner tex handklingor där räckte det lätt med två batterier och en laddare trots att jag sågade mycket plywood, 1tumsbrädor och 2tumsreglar vid formsättning.
Mest Makitamaskiner 18v användes. Tyckte dom var i en klass för sig.
Batteriet blev fulladdat på en halvtimme, alltså snabbare än jag kunde köra slut på det andra batteriet.
Ska det verkligen behövas 5 laddare och 5 batterier för en dags huggning?
Borde ju kunna laddas från ett bilbatteri.

Användarvisningsbild

Re: Diskussion kring batteridrivna motorsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#670538
anersimyra skrev:Det fungerar som jag hoppades på, möjligen att kedjehastigheten blev något lägre då 3/8 ser ut att ha något mindre diameter, jag glömde förstås av att räkna kuggantalet innan jag monterade drevet. I övrigt köpte jag ett Oregonsvärd som garanterat är tillverkat av samma tillverkare som tillverkar Husqvarnas svärd.


Märkte du nåt i skillnad i prestation, batteriåtgång etc?
Trodde Husqvarna gjorde sina svärd själv numera.

Användarvisningsbild

Re: Diskussion kring batteridrivna motorsågar

Peol86  
#670550 Det är 6 kuggar på 3/8 (.375) drevet
Det är 7 kuggar på .325 drevet

6*.375=2,25 tum/varv
7*.325=2,275 tum/varv

Borde inte göra mer än någon enstaka % i kedjehastighet om jag tänker rätt 🙂

Användarvisningsbild

Re: Diskussion kring batteridrivna motorsågar

anersimyra  
#670553 Nej, jag har inte kört mycket med 91 VXL kedjan ännu och har inte kunnat göra någon jämförelse. Men jag arbetade nyss upp två Askar vilka var överraskande lättsågade med 91 kedjan. Angående Oregonsvärdet så såg jag först efter beställning att det stod att svärdet på bild ersatts av ett svärd med singelnit, att det torde vara samma tillverkare råder det knappast någon tvekan om. Husqvarnasvärdet har visserligen endast ett hål invid topptrissan och Oregonvarianten två men är i övrigt identiska..🤔

   TS
Användarvisningsbild

Re: Diskussion kring batteridrivna motorsågar

anersimyra  
#670554
1601622539_0185a025-d6af-4e8d-b751-b68ec2a3b019.jpeg
. 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Diskussion kring batteridrivna motorsågar

anersimyra  
#670555
halvproffs skrev:Har inte läst mer än kanske halva tråden så jag kanske ställer fel frågor. Nånstans stod det att det behövs 5 laddare och 5 batterier för att kunna jobba en hel dag.
Tänkte på byggmaskiner tex handklingor där räckte det lätt med två batterier och en laddare trots att jag sågade mycket plywood, 1tumsbrädor och 2tumsreglar vid formsättning.
Mest Makitamaskiner 18v användes. Tyckte dom var i en klass för sig.
Batteriet blev fulladdat på en halvtimme, alltså snabbare än jag kunde köra slut på det andra batteriet.
Ska det verkligen behövas 5 laddare och 5 batterier för en dags huggning?
Borde ju kunna laddas från ett bilbatteri.

Har du tillgång till att ladda via nätansluten laddare så räcker det med två batterier..👍🙂

   TS
Användarvisningsbild

Re: Diskussion kring batteridrivna motorsågar

anersimyra  
#670557
1601623207_dc06e9c7-151e-43f5-ba95-761675bc58c0.png
. Oregon och HVA varianten åker hur som helst snart i skrotlådan..🙂

   TS
Användarvisningsbild

Re: Diskussion kring batteridrivna motorsågar

Joakim S  
#670560
halvproffs skrev:Har inte läst mer än kanske halva tråden så jag kanske ställer fel frågor. Nånstans stod det att det behövs 5 laddare och 5 batterier för att kunna jobba en hel dag.
Tänkte på byggmaskiner tex handklingor där räckte det lätt med två batterier och en laddare trots att jag sågade mycket plywood, 1tumsbrädor och 2tumsreglar vid formsättning.
Mest Makitamaskiner 18v användes. Tyckte dom var i en klass för sig.
Batteriet blev fulladdat på en halvtimme, alltså snabbare än jag kunde köra slut på det andra batteriet.
Ska det verkligen behövas 5 laddare och 5 batterier för en dags huggning?
Borde ju kunna laddas från ett bilbatteri.

Jag tror scenariot med 5 och 5 är när du inte har tillgång till ström för att ladda. Dvs att du laddar kvällen före.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).